شناسهٔ خبر: 34818417 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

جواب تند شاه به مخالفت ارتشبد فریدون جم با جدایی بحرین: مزخرف می‌گویی

فارس نوشت: حسن امین، حقوقدان و مدرس دانشگاه در مراسم رونمایی «آسوده بخواب کورش»، با ذکر خاطره‌ای، از پشت پرده جدایی بحرین از ایران در مرداد ۱۳۵۰ گفت.

صاحب‌خبر -

مستند «آسوده بخواب کوروش» به کارگردانی علی فراهانی و تهیه‌کنندگی مهدی مستوفی، عصر امروز (یکشنبه ۲۷ مرداد) رونمایی شد. این مستند مروری بر تصمیم محمدرضا شاه برای واگذاری بحرین به آل خلیفه در ۲۳ مرداد ۱۳۵۰ است.

در بخشی از این مراسم، حسن امین، حقوقدان و استاد دانشگاه پس از نوشتن یادگاری روی پوستر مستند در سخنانی گفت: «دلیل عمده مشارکتم در این مستند، عشق به ایران و تعهد و احساس مسئولیت به حفظ تمامیت ارضی این کشور است.»

وی افزود: «آنچه در این مستند نشان داده‌ شد، این است که بدون اجماع شهروندان ایرانی حتی بدون موافقت کارگزاران نظام سلطنتی محمدرضاشاهی، تصمیمی در باب انتزاع بحرین گرفته شد که از نگاه من نامی جز «خیانت» بر آن نمی‌توان نهاد.»

این حقوقدان گفت: «یک انتقاد صریح‌تر از آنچه به محمدرضا وارد است، به مردم ایران وارد است که چرا نسبت به این اقدام خطا صحبتی نکردند. مگر می‌شود سی و چند میلیون نفر هم ترسو باشند؟»

نویسنده کتاب «بحرین، پاره تن ایران» ادامه داد: «ارتشبد فریدون جم، شوهرخواهر شاه، در مقاله‌ای نوشته است که پس از تسلیم بحرین به بریتانیا، شاه از او می‌پرسد نظر نظامیان چیست؟ او پاسخ رسمی داده که نظامیان حق دخالت در امور سیاسی را ندارند و هر چه شاه بگوید، تمکین می‌کنند. اما وقتی شاه نظر صریح او را می‌خواهد، او می‌گوید این کار درست نبوده است که شاه واکنش نشان می‌دهد: مزخرف می‌گویی!»

وی ادامه داد: «قطعا با گفتن این مطالب، مورد هجوم افراد زیادی واقع می‌شویم که آن زمان (سال ۱۳۵۰) اصلا متولد نشده بودند. اما من طرفدار حق و حقیقت هستم و این وظیفه روشنفکران است که حقیقت تاریخ را بیان کنند، مخصوصاً امثال ما که سن‌مان از ۷۰ گذشته است، چرا باید بترسیم؟»

۵۷۵۷

نظر شما