شناسهٔ خبر: 34818309 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تکذیب واگذاری چابهار به روسیه و منتفی شدن طرح استان آذربایجان مرزی

استان‌ها - ایرنا - برخورد با هنجارشکنان مطالبه اصلی مردم، منتفی شدن طرح تشکیل استان آذربایجان مرزی، تکذیب واگذاری بندر چابهار به روسیه، ارائه درخواست بسته شدن باغ وحش مشهد به دادستانی، پرداخت ۱۶۰ میلیارد تومان کمک مسکن به سیل‌زدگان مازنی، راه‌اندازی نخستین شهرک استارتاپی در البرز، ارک کریم خان جولانگاه مردان عنکبوتی و اعلام دادستان کشور مبنی بر کاستی در برخورد با فساد از جمله مهمترین عنوان‌های خبری ۲۴ ساعت گذشته سایت استانی سراسری ایرنا است.

صاحب‌خبر -

سایت سراسری استان‌های ایرنا به عنوان ویترین ۳۱ سایت استانی خبرگزاری جمهوری اسلامی روزانه به طور میانگین محل انتشار حدود ۲۰۰ فرآورده خبری شامل خبر، گزارش، مصاحبه، میزگرد خبری، یادداشت، بسته تصویری و تحلیل است که عصر هر روز به منظور بهره‌برداری و آگاهی بیشتر مخاطبان در قالب «بسته خبری ۲۴» چکیده مهمترین آنها منتشر می‌شود:

وجود بیش از ۳۰ نظریه علمی و فقهی در بیانیه گام دوم انقلاب

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: بیش از ۳۰ نظریه علمی، کاربردی و فقهی در ابعاد مختلف در بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب به صورت واضح و آشکار و یا در لابه لای بیانات رهنمودی ایشان وجود دارد که برای طلاب و دانشجویان قابل تامل، تحلیل و مطالعه است.

 آیت الله علیرضا اعرافی در «نشست علمی الزامات بیانیه گام دوم انقلاب در پرتو فقه تمدن ساز» که در محل دانشگاه علوم اسلامی رضوی در مشهد برگزار شد، افزود: این نظریه‌ها حاصل عمر پر برکت رهبری در فراز و نشیب‌های انقلاب اسلامی و پایه‌های گفتمان انقلاب اسلامی است.

اژهای: مطالبه مردم، برخورد با هنجارشکنان است
حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای معاون اول قوه قضائیه با تاکید بر اینکه  امروز مردم از برخی ناهنجاری های انجام شده توسط عده ای معدود، ناراضی هستند، گفت: باید با کمک سایر دستگاه ها و با حکمت، تدبیر و قاطعیت نسبت به رفع این ناهنجاری ها اقدام کرد.
وی در آئین تکریم و معارفه رئیس دادگستری قم در مرکز آموزش قوه قضائیه این استان، وی با بیان اینکه باید از اختیاراتی که به عهده داریم در جهت رفع رنجش مردم استفاده کرد،  اظهار داشت: امروز عده ای معدود در تلاش برای قانون شکنی و زیرپا گذاشتن  ارزش های جامعه با همدستی برخی اغیار برای به قهقرا کشاندن جامعه هستند که مردم انتظار برخورد با این افراد را دارند.

در مبارزه با فساد آن چنان که باید موفق نبوده‌ایم

دادستان‌کل کشور نیز در بجنورد گفت: ما متاسفانه در مبارزه با فساد در همه سطوح آن، چنانکه باید و شاید موفق نبوده‌ایم و دلیل آن هم همین پرونده‌هایی است که گهگاه در حوزه قضا مشاهده می‌کنیم.

حجت الاسلام محمدجعفر منتظری در نشست شورای اداری خراسان شمالی اظهار داشت: مبارزه با فساد در نظام جمهوری اسلامی، وظیفه همه مدیران است و تک تک ما موظفیم در هر سنگر، جایگاه و موقعیتی هستیم در مسیر عدالت حرکت کنیم و در یک نظام اسلامی که داعیه عدالت را دارد همه باید در مسیر عدالت حرکت کنند.

طرح تشکیل استان جدید به مرکزیت خوی منتفی شد
دیروز رسانه ها از تلاش نماینده مردم خوی در مجلس برای تهیه طرحی برای تشکیل یک استان جدید در شمالغرب کشور خبر دادند که امروز روح‌الله حضرت پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح تشکیل استان جدید «آذربایجان‌ مرزی» به مرکزیت خوی در شمال آذربایجان‌غربی منتفی شد.
به گفته وی، ۶۷ نفر از نمایندگان مجلس این طرح را امضا کرده بودند اما با توضیحاتی که به نمایندگان امضاکننده این طرح ارائه شد، بیشتر آنان، امضاهای خود را پس گرفتند و این طرح از حد نصاب افتاد.
وی افزود: طرح تشکیل استانی جدید از درون آذربایجان‌غربی ادعایی تبلیغاتی در آستانه انتخابات مجلس یازدهم بود.

واگذاری بندر چابهار به روسیه کذب است
بهروز آقایی مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بحث واگذاری بندر چابهار بعنوان یک بندر راهبردی و متصل به آبهای آزاد به روسیه را تکذیب کرد و گفت: این شایعه از سوی شبکه‌های رسانه‌ای ضد انقلاب و معاند چند روزیست که مطرح می‌شود کما اینکه در گذشته هم ادعا کرده بودند که این بندر به هند واگذار شده است.
وی افزود: چابهار به عنوان نخستین بندر ایرانی متصل به آب‌های آزاد اقیانوس هند در جذب اپراتور خارجی است و کشور هند در آن طرف سواحل مکران و نزدیک بندر چابهار به عنوان نخستین اپراتور خارجی محسوب می شود.

افزایش ۱۱.۵ درصدی صادرات نفتی از بندر شهید رجایی

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی هرمزگان گفت: سه میلیون و ۲۵ هزار و ۷۰۳ تن فرآورده نفتی در چهار ماه نخست سال ۹۸ از این بندر به خارج از کشور صادر شد که این میزان در همسنجی با پارسال ۱۱.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

الله مراد عفیفی پور افزود: در این مدت همچنین، پنج میلیون و ۵۶۱ هزار تن فرآورده نفتی با افزایش ۵۷ درصدی در مقایسه با زمان مشابه پارسال ترانزیت شد.

آمبولانس‌های اورژانس در کنار آتش‌نشانان مستقر می‌شوند
پیروز حناچی شهردار تهران گفت: از این پس در کنار ایستگاه‌های آتش نشانی آمبولانس‌های اورژانس نیز مستقر خواهند شد که این همکاری می‌تواند در کاهش تلفات انسانی موثر باشد.
به گفته وی، تا سال آینده به تدریج هفت ایستگاه جدید آتش نشانی راه اندازی خواهد شد.
حناچی با اشاره به تامین تجهیزات جدید برای آتش نشانی اظهارداشت: تجهیزات جدیدی که برای آتش نشانی خریداری شده قابل مقایسه با زمان حادثه پلاسکو نیست.

درخواست پلمب باغ وحش مشهد به دادستانی ارائه شد
تورج همتی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: پیرو مذاکرات اخیر با دادستانی مرکز خراسان رضوی، در قالب نامه رسمی درخواست تعطیلی باغ وحش مشهد به این مرجع قضایی ارائه شده است.
وی افزود: باغ وحش مشهد مجوز فعالیت ندارد و از پارسال نیز مشکلات متعددی در این مجموعه بروز کرده است. پیش از این به مدیریت این باغ وحش یک سال مهلت برای اعمال استانداردها و آئین نامه های سازمان محیط زیست داده شد اما در این مدت همچنان شاهد تداوم نواقص و مشکلات در باغ وحش مشهد بوده ایم.
خرداد امسال هفت توله ببر تازه تولد در باغ وحش مشهد تلف شدند که مرگ چهار قلاده از آنها با توجه به ابهامات فراوان با ورود دادستانی و تشکیل کمیته حقیقت یاب در حال بررسی است. دامپزشک باغ وحش علت مرگ آنها را عفونت تنفسی و علت مرگ یک توله دیگر را حمله شدید مادر عنوان کرد.

سیلزدگان مازنی ۱۶۰۰ میلیارد ریال کمک مسکن دریافت کردند
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران گفت که دولت تاکنون برای جبران خسارت سیل و بهسازی و نوسازی مسکن حدود یکهزار و ۶۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به سیل زدگان پرداخت کرده است.
حدود ۲۷۰ میلیارد ریال از این مبلغ کمک بلاعوض بود و بقیه هم در قالب تسهیلات ارزان قیمت با نرخ پنج‌ درصدی پرداخت شده است.
نخستین شهرک استارتاپی کشور در البرز راه‌اندازی می‌شود
استاندار البرز با اعلام اینکه راه اندازی اولین شهرک استارتاپی کشور  در این استان با جدیت دنبال می شود، گفت: البرز به عنوان قطب علم و فناوری کشور شرایط لازم را برای رشد و توسعه فعالیت‌های استارتاپی در حوزه های مختلف صنعت، کشاورزی و گردشگری را دارد.
عزیزاله شهبازی افزود: در البرز برنامه ریزی شده که شتاب دهنده ها و فن بازارها بستر مناسبی برای تولید اشتغال و رونق تولید داشته باشند. وجود ۵۰ شتاب دهنده در البرز موجب شد تا مکاتبات و تفاهم نامه های  با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد شود و  مقرر شد شهر استارتاپی البرز ایجاد شود.
در زمینه عدالت جنسیتی هنوز خلا داریم
معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده عدالت را شعار محوری انقلاب اسلامی ایران دانست و گفت: با وجود این شعار و هدف‌گذاری درست، در زمینه تحقق عدالت جنسیتی هنوز خلاء داریم.
وی در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اردبیل افزود: به دلایلی زنان در بهره‌مندی از بسیاری از خدمات عقب مانده‌اند ولی در برنامه ششم توسعه روش‌ها و اهدافی برای جبران آن پیش‌بینی شده است.
وی مصداق عدالت سیاسی را مشارکت در تعیین سرنوشت، مصداق عدالت اقتصادی خلق ثروت و عدالت جنسیتی را از مصادیق عدالت اجتماعی برشمرد و بیان کرد: در زمینه تحقق عدالت اجتماعی در کشور هنوز خلا مشاهده می‌شود و نیاز به کار بیشتری است.
شرایط تنش آبی در ۴ شهر فارس به حالت عادی بازگشت
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب  استان فارس اعلام کرد: با اقدامات فنی و فعالیتهای فرهنگی برای افزایش فرهنگ صرفه جویی در مصرف شهرهای دارای تنش آبی به حالت عادی آبرسانی برگشت.
محمد علی قلندری گفت: ۴ شهر کوار، کوهنجان، داراب و فیروزآباد اوایل تابستان امسال با تنش و بحران تامین آب مواجه بود.
پس از مهندسی مجدد منابع آب این شهرها، کاهش هدر رفت آب در شبکه های توزیع، استفاده از چاه های استیجاری و چاه های سایر ارگان ها و همچنین انجام اقدامات گسترده فرهنگی در میان مردم، مصارف آب شرب در این شهرها مدیریت شده و شرایط به حالت عادی بازگشته است.
باغ و دریاچه هنر پایتخت بهره‌برداری شد
در مرحله دوم از بهره‌برداری پروژه های عباس آباد، باغ و دریاچه هنر تهران روز یکشنبه با حضور حناچی شهردار پایتخت به بهره برداری رسید؛ مسیر سبز  این باغ از پارک آب و آتش آغاز شده است و از پل طبیعت عبور کرده و به باغ کتاب و کتابخانه ملی امتداد می یابد.
پیروز حناچی شهردار تهران در این آیین گفت: زمین چهار باغ ایرانی در اراضی عباس‌آباد هدیه رهبری به مردم تهران است و باید قدردان آن بود.

ارگ کریم‌خان شیراز بازهم جولانگاه عنکبوت‌ها شد
دو نفر از دیواره‌های بدون حفاظ ارگ کریم‌خان زند در مرکز شهر شیراز باز بالا رفتند تا بار دیگر ثابت شود این بنای تاریخی بیش از سخنان و نویدهایی که برای حفاظت آن داده می شود به مراقبت واقعی و ملموس نیاز دارد.
عکس‌هایی که ۲۴ مرداد ۹۸ در فضای مجازی منشر شد نشان می داد این دو نفر از دیواره های ارگ کریمخان زند شیراز بالا می روند و وزن خود را به آجرهای قدیمی این بنای تاریخی تحمیل کرده اند؛ همان کاری که یک نفر دیگر در مهرماه سال ۱۳۹۶ کرده بود و  از هنرمندی هایش فیلم هم در فضای مجازی پخش شد. 
درباره اقدام اخیر این عنکبوت ها و همچنین دیوارپیمایی سه سال پیش آن یک نفر دیگر، مسئولان مربوط گفتند در تعقیب آنان هستیم تا به مجازات برسند.  

گزارش‌های مهم استان‌ها
«افزایش سهمیه آرد راهکار خراسان شمالی برای حل مشکل نان» عنوان گزارشی از دفتر بجنورد است که به بررسی مشکل تامین آرد و نان در برخی از شهرهای این استان مرزی می پردازد.
مرکز مشهد در گزارش  «التیام زخم کهنه حاشیه شهر در گرو اقدام جهادی» به بررسی معضل حاشیه نشینی در این کلانشهر پرداخته است.
مرکز اراک در گزارش «طلای کثیف و زخم ناسور بر پیکره محیط زیست» مدیریت پسماند در این استان صنعتی که مطالبه مردم نیز به شمار می رود را بررسی کرده است.
مرکز ساری در گزارشی با عنوان
«ضیافت رنگین باغات مازندران برای آفت مگس میوه» مشکل باغداران این استان در میزبانی از یک آفت گیاهی و راههای مقابله با آن را مورد بررسی قرار داده است.
«جان دوباره به موزه حیاتی کرمان» عنوان گزارشی از مرکز کرمان است که به معرفی اکونوموزه بانو حیاتی کرمان می پردازد؛ این مکان نمونه ای از احیای اماکن تاریخی و تجربه موفقی از تلفیق هنر صنایع دستی و موزه‌داری به شمار می‌رود که امروز به محلی برای نمایش و عرضه و فعالیت هنرمندان صنایع دستی استان کرمان تبدیل شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما