شناسهٔ خبر: 34817483 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

گناه نابخشودنی رئیس هیات هاکی کهگیلویه و بویراحمد!/گشتاسبی: انحصار را شکستم

رئیس هیات هاکی استان کهگیلویه و بویراحمد بدون تعارف به سؤالات ما پاسخ داد و از گناه نابخشودنی خود گفت!.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج نام هاکی با نام استان کهگیلویه و بویراحمد عجین است و به قول آن‌هایی که ذوب در هاکی هستند گیسوی کهگیلویه و بویراحمد و هاکی از همان ابتدا به هم وصل بوده و هیچگاه نمی‌توان این استان و هاکی را بدون یکدیگر فرض کرد.

استانی که مهد هاکی کشور است و پدر هاکی ایران عمو نورالله گرانی‌پور از این استان بوده و در ادامه چهره‌های شاخص هاکی ایران را به همراه داشته است.

اما متاسفانه در سال‌های اخیر هاکی نیز گرفتار حاشیه‌هایی شده و از دست سیاست‌بازان و حاشیه‌سازان در امان نمانده است.

رشته‌ای که باید همه دست در دست هم برای رشد و ترویج آن تلاش کنند اکنون جولانگاهی برای تسویه حساب‌های شخصی شده و حرف‌هایی شنیده می‌شود که شنیدن آن برای ورزشی‌ها و حتی آن‌هایی که با ورزش آشنایی ندارند غیر قابل باور و درک است.

به همین منظور سراغ شهلا گشتاسبی رئیس هیات هاکی استان رفتیم و از وی در خصوص آخرین وضعیت این رشته ورزشی در استان و دلیل حاشیه‌های کنونی سؤالاتی پرسیدیم.

 

چه اقداماتی در این سال‌های مدیریت خود بر هاکی انجام داده‌اید؟

گشتاسبی: هاکی رشته‌ای است که در تار و پود ورزش استان کهگیلویه و بویراحمد تنیده شده و رشته‌ای است که خاستگاه آن استان ما بوده و همه نسبت به این رشته ورزشی مدیون هستیم و باید با پرورش استعدادهای ناب در گوشه و کنار استان و ترویج آن در مدارس و در بین نسل جوان  و نوجوان تلاش مضاعفی شود.

در خصوص رشد و پرورش استعدادهای هاکی چه کرده‌اید؟

آنچه در توان داریم برای این کار انجام می‌دهیم برای مثال در زمستان سال گذشته بود که المپیاد استعدادهای برتر در استان با حضور چند تیم از دختران سراسر کشور در سطح بسیار خوبی برگزار شد.

مدرسه هاکی در تلخاب شیرین گچساران هم یکی از کارهای خوبی بوده که در زمینه توجه به استعدادها فعال است و برای هاکی استان جای افتخار است که چوب چوپانی در روستا تبدیل به چوب هاکی می‌شود و بچه‌ها نسبت به این رشته ورزشی رویکرد و اقبال خوبی دارند.

در زمینه کلاس‌های داوری و مربی‌گری چه کارهایی انجام شده؟ 

برای مثال دو نفر به دوره‌ بین‌المللی هاکی چمن که در تبریز برگزار شد به مدرسی یک مالزیایی اعزام شدند و یا اینکه 15 نفر از بچه‌های هم استانی مدرک داوری و مربی‌گری گرفته‌اند و اکنون تعداد 9 داور در رده‌های مختلف مسابقات کشوری از استان ما قضاوت می‌کنند.

خود من هم به عنوان سرپرست تیم ملی بانوان از هر فرصتی برای رایزنی و چانه‌زنی‌ جهت رشد و ارتقای هاکی استان تلاش می‌کنم و سعی می‌کنیم در تعامل با مسؤولان هاکی کشور باری از مشکلات هاکی کهگیلویه و بویراحمد را کم کنیم.

 

چرا با همه اقداماتی که صورت گرفته شاهد برخی حاشیه‌ها و طرح مباحث از سوی برخی پیشکسوتان هستیم؟

سعی ما از ابتدا پرهیز از حاشیه‌ها بوده است و همه تلاش خود را کرده‌ام که هاکی وارد بازی سیاسی نشود و تا هنگامی که هستم اجازه نمی‌دهم اینگونه شود اما من یک اشتباه شاید داشتم و اینکه هاکی را از حالت خانوادگی و شهرستانی به درجه استانی رساندم.

مگر نحوه اداره هاکی در گذشته چگونه بود واضح‌تر بگویید؟

با همه احترامی که برای گذشتگان دارم و آن‌ها هم خودشان بهتر می‌دانند که چه می‌گویم اما متاسفانه هاکی در استان ما خانوادگی شده بود و در یک شهرستان و در یک خانواده خاص خلاصه می‌شد اما این رشته مربوط به همه استان بوده و انحصاری نیست.

روی سخن شما با فرد خاصی است؟

من هیچگاه از فرد خاصی نام نمی‌برم اما به شما و با صراحت می‌گویم که هاکی تا قبل از ما مربوط به یک شهرستان و یک خانواده بود و در انحصار قرار داشت، تحقیق کنید، ما این انحصار را شکستیم و امروز با سربلندی می‌گویم که هاکی متعلق به گچساران، یاسوج و همه شهرستانهای استان و بخش‌ها و روستاهای استان است هاکی همان گونه که باید در گچساران وجود داشته باشد باید در یاسوج و بقیه نقاط نیز ترویج شود و شاید اولین کار بدی که انجام دادم شکستن همین انحصار بود.!

اما هاکی در سالهای پیش از شما در کشور عناوین خوبی هم به دست آورد؟

بله من هم منکر آن نیستم اما به چه بهایی به بهای این که تنها فرزندان و اقوام من و با استفاده از امکانات نفت و گاز گچساران و با توان 99 درصدی اعضای غیر بومی موفق به کسب نتیجه شود و دیگران هیچ؟.

در روزگارانی که در کشور پول را باید با پارو جابجا می‌کردیم سکان هاکی دست دیگران بود اما آیا کسی در یاسوج و در سایر نقاط استان چشمش به چوب هاکی افتاده بود و می‌دانست هاکی یعنی چه؟.

در دوره‌ای که پول فراوان بود چند بازیکن بومی تربیت شد؟ چند داور در رده‌های مختلف باشگاهی داشتیم، ببینید قبلا چند داور در استان داشتیم آیا حق هاکی استان این است که وقتی قرار بر خداحافظی شد همه پل‌ها را پشت سر خودمان خراب کنیم و هاکی را به سوی حاشیه ببریم.

با نوروز حیدری که مشکلی ندارید؟

نوروز حیدری استاد ما بوده و پیشکسوت هاکی استان و کشور است به نوبه خود هیچ مشکلی با ایشان ندارم نه تنها با ایشان با هیچ فرد دیگری مشکل نداریم.

اما مباحثی شنیدیم که گویا این پیشکسوت از شما گلایه‌مند است؟

همانگونه که گفتم نه با آقای حیدری و نه با هیچ پیشکسوت دیگر مشکلی نداریم و برای همه آن‌ها احترام قائلیم اما گلایه‌هایی هم هست فکر می‌کنم که آقای حیدری هم نسبت به شاگرد خودش کم لطفی نخواهد کرد اما همانگونه که گفتم هاکی متعلق به من و 4 یا 5 نفر دیگر در استان نیست متعلق به همه است.

چرا باید کاری کنیم که 30 سال هاکی در گچساران فقط هاکی در چمن باشد و امروز در هاکی سالن دیگر حرفی برای گفتن نداشته باشیم.

چرا وقتی فدراسیون می خواهد هاکی را ثبت کند نباید در آرشیو اداره کل و شهرستان گچساران یک برگ از هاکی نداشته باشیم چرا باید هاکی را فقط برای خودمان بخواهیم چرا باید جلوی هاکی سنگ‌اندازی کنیم و رشته‌ای دیگر را برای مقابله جلوی آن قرار دهیم؟.

چه چاره‌ای برای رفع این حاشیه‌ها هست؟

خوشبختانه رویکرد فدراسیون هاکی به هاکی استان رویکرد مثبتی است و ما به حمایت‌های دکتر قدیمی دلگرم هستیم و راه خود را برای اشاعه هاکی در کل استان و شکستن انحصار با قدرت انجام می‌دهیم دکتر علوی مدیرکل ورزش استان حمایت قاطعانه‌ای از هاکی دارد و مدیر کاردانی است که اجازه نمی‌دهد ورزش استان به حاشیه برود، استاندار و فرمانداران با ورزش و مجموعه هاکی همدل و همراه هستند از حمایت‌های شخص دکتر تاجگردون هم در راه اعتلای هاکی تشکر می‌کنم رسانه‌ها یار و حامی ورزش استان هستند که انتقادات آن‌ها را با دیده منت می‌خوانیم و پیشنهادات سازنده رسانه‌ها را در راه اعتلای هاکی به کار می‌بندیم و با کسی دشمنی نداریم اما اگر قرار بر ادامه دشمنی‌ها باشد از ذکر مصادیق و جزئیات دشمنی‌ها و حاشیه‌ها دریغ نمی‌کنیم.

می‌توانید با مدرس مدرسه هاکی در گچساران تماس بگیرید و از توهین‌ها بپرسید حرف‌هایی که در صورت علنی شدن باید اثبات شود.

چه شده که امروز عده‌ای آدم بد لقب گرفته‌اند در صورتی که خود شما آن‌ها را وارد عرصه کردید و در دوران شما آدم خوب بودند و اکنون با رفتن شما آدم بد هستند.

اما باز هم به خاطر آبروی هاکی و به خاطر استان که مهد هاکی است از گفتن موارد پرهیز می‌کنیم ولی اگر قرار بر گفتن باشد از طریق رسانه‌ها مصادیق را خواهیم گفت.

انتهای پیام/82009 

 

نظر شما