شناسهٔ خبر: 34817445 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نیروهای حفتر مواضع ترکیه را در لیبی بمباران کردند

تهران- ایرنا- جنگنده های نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی به رهبری ژنرال "خلیفه حفتر" با حمله به پایگاه هوایی "مصراته" در غرب لیبی، محل نگهداری پهپادهای ترکیه و اتاق کنترل آنها را بمباران کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه خبرگزاری اسپوتنیک، این جنگنده ها شامگاه گذشته در ۱۳ نوبت پایگاه هوایی مصراته و از جمله ساختمان دانشکده نیروی هوایی را بمباران کردند.

از سویی دولت وفاق ملی لیبی (مورد حمایت جامع جهانی) بارها امارات را به تأمین لجستیک نظامی نیروهای حفتر متهم کرده است.

پیشتر «فایز السراج» رئیس دولت وفاق ملی لیبی درباره این که آیا نیروهای تحت کنترل وی تاکنون برای مقابله با نیروهای شرق به فرماندهی ژنرال حفتر از ترکیه سلاحی دریافت کرده اند، پاسخ  صریح نداد اما گفت: ما در حال دفاع از خود هستیم و با دیگر کشورها در صورت لزوم همکاری هایی داریم.

وی افزود: این نیروهای حفتر هستند که به استناد گزارش های سازمان ملل متحد در سه سال گذشته انواع سلاح را از کشورهای مختلف دریافت کرده اند و بر کسی پوشیده نیست که ارسال این حجم از مهمات به حفتر، وی را برای حمله به طرابلس تشویق کرد.

حمله به فرودگاه های غیرنظامی 

نمایندگی سازمان ملل متحد در لیبی با صدور گزارشی در خصوص حمله به فرودگاه های این کشور، تأکید کرد که فرودگاه "زواره" واقع در غرب طرابلس که جمعه گذشته مورد هجوم نیروهای حفتر قرار گرفت، تنها کاربرد غیرنظامی دارد.

این نمایندگی با محکوم کردن حمله به فرودگاه زواره، افزود: در بازدید کارشناسان سازمان ملل از این فرودگاه مشخص شد که هیچ زیرساخت نظامی در آن وجود ندارد.

بازدید نمایندگان سازمان ملل از فرودگاه زواره- لیبی بازدید نمایندگان سازمان ملل از فرودگاه زواره - لیبی

فرودگاه زواره واقع در شمال غربی لیبی و در ۶۰ کیلومتری مرز تونس روز جمعه برای بار دوم در ۲۴ ساعت مورد هدف نیروهای حفتر قرار گرفت.

نیروهای حفتر مدعی هستند که دولت وفاق ملی از این فرودگاه برای اهداف نظامی استفاده می کند.

نمایندگی سازمان ملل متحد همچنین اعلام کرد که حمله به فرودگاه های این کشور جان هزاران شهروند بی گناه در لیبی را تهدید می کند و تجاوز نیروهای حفتر به فرودگاه های واقع در غرب لیبی باید هر چه زودتر متوقف شود.

 نیروهای ژنرال حفتر پنجشنبه  گذشته در حمله ای دیگر با موشک های "گراد" فرودگاه بین المللی "معیتیقه" واقع در هشت کیلومتری شرق طرابلس پایتخت این کشور را هدف قرار دادند که در نتیجه آن یک نفر کشته شد.

این فرودگاه بارها شاهد حملات موشکی ارتش ملی لیبی بوده است.

فرودگاه بین المللی معیتیقه تنها فرودگاه فعال در پایتخت لیبی است که علاوه بر سفرهای غیرنظامی، برای ارسال کمک های بشردوستانه به این کشور از آن استفاده می شود.

وضعیت لیبی از ۱۵ فروردین ماه همزمان با دستور ژنرال حفتر از نزدیکان "معمر قذافی" دیکتاتور سابق لیبی، به نیروهای تحت امرش برای حمله به طرابلس، متشنج شد.

لیبی از زمان سرنگونی قذافی در سال ۲۰۱۱ به دو بخش تحت تسلط دولت های موازی در شرق و غرب تقسیم شده است. نظامیان طرفدار حفتر (مورد حمایت امارات، عربستان و فرانسه) بر شرق این کشور مسلط هستند و دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» (مورد پذیرش جامعه جهانی) اداره امور غرب لیبی را در دست دارد.

نظر شما