شناسهٔ خبر: 34817277 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس دانشگاه علمی کاربردی هرمزگان اعلام کرد:

راه اندازی رشته تصفیه آب دریا در هرمزگان با تائید آبفای هرمزگان

بندرعباس - رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان هرمزگان گفت: تمام امورات مربوط به سر فصل‌ها و کمیته‌های رشته تصفیه آب دریا انجام شده است و تنها تائیدیه آبفای هرمزگان باقی مانده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، موسی جاودان عصر یکشنبه در نشست با اصحاب رسانه اظهار داشت: برای برقراری رشته تصفیه آب دریا تمام اقدامات انجام شده است اما به دلیل اینکه باید یک مرکز در مورد رشته برای انجام فعالیت عملی باید وجود داشته باشد مکاتباتی را برای فراهم کردن محیط کار عملی با آبفای هرمزگان انجام داده‌ایم.

جاودان افزود: تمام امورات مربوط به سر فصل‌ها و کمیته‌های این رشته انجام شده است و تنها تائیدیه آبفای هرمزگان باقی مانده است.

وی با ذکر این نکته که دانشگاه جامع علمی کاربردی در میان یازده زیرنظام اموزش عالی کشور کمترین میزان شهریه را دریافت می‌کند، تشریح کرد: شهریه‌های ثابت بسته به نوع رشته از ۲۵۰ هزار تومان تا ۴۵۰ هزار تومان متغیر است.

دکتر جاودان با اشاره به نقش رسانه ها در شکل دهی افکار عمومی خاطر نشان کرد:رسانه ها ی قوی، افکار عمومی و مطالبات اجتماعی را شکل می دهند و نقش مهمی در تصمیم گیری مردم و حتی مسئولین دارند. رسانه ها از طریق شکل دادن اندیشه ها و احساس مردم بر محیط اجتماعی تاثیر بسزایی دارند. یکی از نقش های اساسی رسانه انعکاس مطالبات اجتماعی و پل ارتباطی بین مردم و مسولین جهت پاسخگویی مسئولان است.

وی خاطر نشان کرد: رسانه ها با جهت دهی ذهنی مردم و برجسته کردن مطالبات اجتماعی می توانند در انعکاس مسایل اجتماعی نقش اثر گذاری داشته باشندکه این امر می تواند منجر به تلاش مسئولان برای بهبود عملکرد ادارای سازمانی و بهبود بخشی به کیفیت زندگی اجتماعی، سالم سازی جو روانی-اجتماعی سازمان ها و ادارات با شند. از آنجا که به دلیل فساد ادارای نوعی بی اعتمادی در مردم در حال شکل گیری است و به نوبه خود یکی از بزرگترین چالش های اجتماعی محسوب می شود، خبرنگاران می توانند در  این زمینه نقش مؤثری داشته باشند.

 خبرنگاران با مشکلات اقتصادی و امنیت شغلی مواجهند

وی ضمن تاکید بر توجه مسئولان به حل مشکلات اهالی رسانه یاد آورشد: هر یک از مشاغل و حرف مشکلات و چالش های خاص خودش را دارد. خبرنگاران در حال حاضر با مشکلات اقتصادی، امنیت شغلی، فشارهای روانی و فرسودگی شغلی مواجه هستند.

ده مرکز علمی کاربردی در هرمزگان فعال است/شش هزار دانشجو مشغول به تحصیل داریم

وی با تشریح وضع موجود و تعداد مراکز علمی کاربردی در استان گفت :دانشگاه جامع علمی کاربردی استان هرمزگان در سال ۱۳۸۲ با ۱۰ کد رشته محل در در ۲ مرکز علمی کاربردی آغاز به کار کرد و تا سال ۱۳۹۱ همواره تعداد مراکز رو به گسترش بود. اما تحولات اجتماعی و تغییر شرایط فرهنگی و اقتصادی موجب شد که برخی از مراکز علمی کاربردی استان پس از اخذ مجوز نتوانند شروع به کار کنند و تعدادی هم به علت عدم تمایل دستگاه متقاضی پذیرش دانشجو نداشتند.

به گفته جاودان، از ۱۵ مرکز باقیمانده با توجه به مصوبه شورای عالی اداری مراکز وابسته به دستگاه های اجرای اجازه پذیرش دانشجو نیافتند و به این ترتیب ۱۰ مرکز علمی کاربردی فعال در استان باقی ماندند. با توجه به ارزیابی درونی و تاکید بر کیفیت آموزشی دانشگاه ۲ مرکز دیگر نیز از پذیرش دانشجو منع شدند و اکنون ۸ مرکز در سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ می توانند دانشجو پذیرش کنند.

وی ابراز داشت: در حال حاضر حدود ۶۰۰۰ هزار دانشجو در ۱۹ مرکز علمی کاربردی استان هرمزگان در ۲۰۸ رشته )۱۲۴ کاردانی و ۸۴ رشته کارشناسی( در ۷ شهر استان و ۴ گروه صنعت، کشاورزی، مدیریت و خدمات اجتماعی و  فرهنگ و هنر مشغول به تحصیل هستند. 

۲۷مرداد آغاز پذیرش دانشجو همزمان با سراسر کشور

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان از آغاز ثبت نام متقاضیان در مراکز علمی کاربردی افزود: ثبت نام دوره کاردانی از تاریخ ۲۷ مرداد  ۱۳۹۸ در ۶۰ رشته تحصیلی و از دوم شهریور در ۳۹ رشته تحصیلی کارشناسی در ۸ مرکز  آموزشی ( چهار مرکز در بندرعباس، بندرلنگه، قشم، کیش و پارسیان جمعا به تعداد ۹۹ کد رشته محل شروع می شود. 

ورود ۷۶درصدی فارغ التحصیلان علمی کاربردی به بازار کار

جاودان در ادامه یاد آورشد:تا کنون بیش از ۳۱ هزار نفر از مراکز علمی-کاربردی استان هرمزگان در رشته های کاردانی و کارشناسی دانش  اموخته شده اند )۲۲ هزار کاردانی و ۹ هزار کارشناسی( که بر اساس پیگیرهای صورت گرفته از جمله تماس با تعدادی از دانش اموختگان و بررسی تاییدیه های تحصیلی ، بیش از ۷۶ درصد از دانش آموختگان این دانشگاه در بخش های خصوصی و نیمه دولتی، کارخانه ها، سازمان های دولتی و به صورت خود اشتغالی و کارآفرینی مشغول به کار هستند.

وی با تشریح زیر نظام‌های آموزش عالی اظهار داشت :در بین ۱۱ زیر نظام اموزش عالی، دانشگاه علمی-کاربردی تنها نظامی است که علاوه بر دوره های مقطع دار، می تواند دوره های آموزش آزاد، تک درس و تک پودمان را  برای بروز شدن و افزایش بهره وری پرسنل ، آشنایی با فناوری های جدید و همچنین تقویت دانش نیروی انسانی ماهر سازمانها، شرکت ها و کارخانه ها ارائه دهد که این امر نقش مهمی در صلاحیت حرفه ای افراد دارد.

دانشگاه آماده همکاری برای تاسیس مراکز علمی کاربردی

جاودان آمادگی دانشگاه جامع علمی کاربردی در جهت تأسیس مراکز علمی کاربردی را اعلام کرد و گفت :با توجه به عدم پذیرش دانشجو توسط دستگاه های اجرایی پس از مصوبه دولت در دی ماه ۹۶، کلیه متقاضیانی که در زمینه فنی و صنعت، فرهنگ و هنر، کشاورزی و تربیت بدنی دارای محیط واقعی کار باشند، دانشگاه آمادگی دارد تا در راستای تاسیس مراکز جدید با شرکت ها، کارخانه ها، فدراسیون های ورزشی نهایت همکاری را داشته باشد. همچنین، برای جایگزینی مراکز وابسته به دستگاه اجرایی، این دانشگاه آمادگی دارد با موسسات دارای محیط واقعی کار همکاری لازم را داشته باشد.

۱۴۰۰مدرس با دانشگاه جامع علمی کاربردی همکاری دارند

 رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان در دانشگاه علمی کاربردی آماری از مدرسین فعال این دانشگاه را ارائه و نحوه جذب مدرسین را شرح داد و گفت :  عمدتا دو نوع مدرس وجود دارد اموزشی و خبره(.در بخش مدرسین آموزشی در حال حاضر ۱۴۰۰ مدرس فعال در مراکز علمی-کاربردی استان هرمزگان مشغول به تحصیل هستند با توجه به اینکه در سال ۹۶ برای نخستین‌بار دانشگاه علمی کاربردی کد مدرسی را در چارچوب قانون هیات عالی جذب ارائه داد و مدرسینی که در این فرایند شرکت نکرده باشند، از نیم سال اول تحصیلی- ۹۹_ ۱۳۹۸  کد مدرسی آنان غیر فعال خواهد شد و از این پس امکان تدریس در مراکز علمی-کاربردی وجود ندارد. در صورت تمایل به تدریس می باید در فراخوانی که هر سال یک بار و اغلب در شهریور اعلام می شود، شرکت کنند و کلیه مراحل را طبق آیین نامه اجرایی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی طی کنند که شامل مراحل زیر است.

انتخاب یک مرکز آموزشی علمی کاربردی، 

ثبت مشخصات شخصی توسط خود داوطلب در سامانه جامع آموزش هم آوا )سامانه سجاد قدیم(

در صورت تائید داوطلب توسط مرکز موافق با تدریس داوطلب، بایستی مستندات آموزشی و اجرائی داوطلب توسط امور مدرسان آن مرکز به واحد استانی ارسال می شود و پس از ارزیابی مدارک  به جلسه مصاحبه با کارگروه های تخصصی دعوت شده و  مورد ارزیابی قرار می گیرند. دارا بودن حد اقل مدرک کارشناسی ارشد مرتبط با رشته درخواستی، معدل بالاتر از ۱۶ و حداقل ۳ سال سابقه تدریس در آموزش عالی و یا تجربه کاری در حوزه تخصصی ذیربط از شرایط اولیه شرکت در فراخوان هستند.

 وی افزود :مدرسین خبره نیز می توانند در مراکز علمی کاربردی فعالیت علمی به عنوان استاد کار فعالیت داشته باشند و درس های عملی، کارورزی و کاربینی مشارکت موثر و لازم داشته باشند. شرایط لازم برای دریافت کد خبرگی و تدریس در مراکز علمی-کاربردی )داشتن  حد اقل تحصیلات دیپلم و ۱۰ سال سابقه کار مرتبط با رشته مورد تقاضای تدریس می باشد(. برای دریافت کد مدرسی خبرگی نیازی به شرکت در فرخوان ندارد و هر فردی که شرایط لازم را داشته باشد بدون محدودیت زمانی پرونده خود را به مرکز علمی –کاربردی مرتبط تحویل داده و مرکز پس از بررسی به دانشگاه علمی کاربردی استان ارسال می کند و دانشگاه استان پس از بررسی صلاحیت عمومی و تایید مدارک را جهت حضور در کمیته تخصصی به ستاد مرکزی در تهران ارسال می کند که پس از این مرحله داوطلب به جلسه مصاحبه با کارگروه های تخصصی دعوت شده و  مورد ارزیابی قرار می گیرد که در صورت قبولی کد مدرسی به وی اختصاص داده می شود.

کیفی سازی و تربیت نیروی کارآفرین هدف ماست 

جاودان  راهبرد دانشگاه را تشریح کرد و اظهار داشت :شعار اصلی دانشگاه علمی -کاربردی کیفی سازی و تربیت نیروی کارآفرین و متخصص برای ورود به بازار کار است چرا که مهمترین رکن تولید و اشتغال در جهان امروزی داشتن هم دانش و هم مهارت برای ورود به بازار کار، تولید داخلی و توسعه پایدار  است.

وی تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده آمار دانشجویان مهارتی علمی کاربردی تا پایان برنامه ششم توسعه باید به ۳۰ درصد افزایش یابد. با توجه به شرایط نه چندان مطلوب اشتغال، برا ی حل این معضل والدین، نظام آموزش و پرورش، رسانه ها و فضای اجتماعی باید تلاش کنند نگاه جامعه به سمت  رشته های خوداشتغال و کارآفرین سوق دهند.

وی افزود: اما فضای کنونی جامعه در حال حاضر به گونه ای است که نگاه چندان مثبتی به رشته‌های مهارتی  وجود ندارد و در استان کمتر به آن توجه شده است. در حال حاضر ، دانش آموزان اغلب مباحث نظری در مدارس فرامی گیرند و حتی در زمان انتخاب رشته هدف خاصی را هم دنبال نمی کنند و به امید آینده می نشینند. در چنین باوری صد هزار نفر با بی انگیزگی و بی هدف وارد دانشگاه می شوند و پس از دریافت مدرک تحصیلی به دنبال کار می گردند. یکی از مهمترین کمک به بهبود فرهنگ موجود شناسایی استعدادها و علایق دانش آموزان در مدارس دورنمای روشنی از آینده شغلی برای خود داشته باشد و این امر با اجرای صحیح هدایت تحصیلی و راهنمایی دانش آموزان و خانواده ها در هنگام انتخاب رشته ضروری و حیاتی به نظر می رسد.

نظر شما