شناسهٔ خبر: 34816632 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

امام جمعه شاهرود :

نقش آئین عزاداری در فرهنگ عمومی به طور ویژه دیده شود

حجت الاسلام امینی،با تاکید بر اینکه باید نقش آئین عزاداری در فرهنگ عمومی به طور ویژه دیده شود،گفت:هیئات مذهبی در این ایام هماهنگی و تعامل با یکدیگر داشته باشند و از منیت ها دست بردارند تا بتوان مجالس با معنویت خوبی برگزار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگارخبرگزاری شبستان از سمنان،حجت الاسلام «عباس امینی» در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان شاهرود ضمن تبریک دهه امامت و ولایت و میلاد امام هادی (ع)گفت:یکی از سنت های خوبی که در ایران اسلامی به آن پرداخته می شود اطعام دادن در روز عید غدیر به صورت مشارکتی است که کاری بسیار پسندیده و خوبی است.

 

امام جمعه شاهرود افزود:در فرهنگ و غنای جامعه ما عزاداری امام حسین (ع) جلوه خاصی دارد و مردم انس ویژه ای با معارف،اخلاق و فرهنگ عزاداری در این ایام گرفته اند.

 

وی با بیان اینکه امام راحل(ره)با تاکید بر برپایی مراسم عزاداری شهادت امام حسین (ع)و ذبح گوسفند در روز عاشورا داشته اند،اضافه کرد:جایگاه محرم و صفر در اندیشه امام خمینی (ره)اهمیت والایی را داشته است به صورتی که فرمودند محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.

 

معاون فرماندار شاهرود نیز در این جلسه با بیان اینکه مردم شاهرود مردمی مذهبی هستند که مراسم مذهبی را با کیفیت برگزار می کنند ،اظهارامیدواری کرد: امسال نیز با برنامه ریزی درست و منسجم برنامه های مذهبی توسط مساجد و هیئات مذهبی با کیفیت خوبی در سطح این شهرستان برگزار شود.

 

«احمد خرم» با اشاره به اهمیت توجه به اشعار و مرثیه هایی که در این ایام خوانده می شود،گفت: در زمینه خرافاتی که در زمینه عزاداری ها و مواردی که در اشعار مداحان وارد شده است سازمان تبلیغات اسلامی باید نظارت ویژه ای را داشته باشد.

 

وی همچنین به برگزاری مراسم سنتی «یا عباس یا عباسی» در روز پنجم محرم در شاهرود اشاره داشت وافزود:از ظرفیت بالای این مراسم در جهت امر به معروف و نهی از منکر و خرافه گویی در جامعه می توان به خوبی استفاده کرد.

 

در ادامه سرهنگ «خوشقدم»،فرمانده سپاه ناحیه شاهرود با بیان اینکه باید از فرهنگ عاشورا بیشترین بهره برداری را کرد،گفت:برای فرهنگ سازی باید از همه زمینه ها استفاده کرد و در زمینه پیشگیری از  آسیب های عزاداری مانند قمه زنی از ظرفیت فضای مجازی  باید به خوبی استفاده کرد.

 

امام جمعه رودیان نیز در این جلسه پایه اصلی جلسات عزاداری را بانی،مستمع و خطیب دانست و افزود: در قبل از انقلاب مجالس عزاداری با حضور مردم و هیئات برگزار شده و بعد از انقلاب اسلامی این مجالس با حضور مردم و هیئات و با مشارکت حاکمیت برگزار می شود و آنچه که در این مجالس مهم است خطیبان و  مداحانی هستند که به این مجالس دعوت می شوند.

 

حجت الاسلام« معصومی» بیان کرد:خط فکری وعاظ و مداحان باید مشخص باشد و مداحان باید بدنبال ایجاد جذابیت در کار خود برای جذب باشند که گاهی اوقات این خطوط فکری و جذابیت ها مناسب نیست و باید تذکر داده شود.

 

سرهنگ «ربیعی»،جانشین فرماندهی نیروی انتظامی شهرستان شاهرود نیز در این جلسه از کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی جرائم در ماه محرم خبر داد و افزود:جلساتی با حضور هیئات شهرستان برگزار خواهد شد تا در زمینه موارد ترافیکی و امنیتی بحث و تبادل نظر شود.

 

در ادامه «احمدی»،شهردار شاهرود با اشاره به اعتقاد و پایبندی مردم شاهرود به برگزاری برنامه های مذهبی بویژه ماه محرم ،گفت:نظم و انضباط شهری یکی از مسائل مهمی است که هیئات مذهبی باید توجه داشته باشند و در جلساتی که با هیئات خواهیم داشت در این خصوص بحث و تبادل نظر خواهد شد.

 

سید «ابراهیم موسوی»،رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان شاهرود نیز در این جلسه گفت:با توجه به جامعیت بحث عاشورا و تاثیر گذاری آن در جامعه باید آسیب هایی که در عرصه های مختلف وجود دارد شناسایی و پیشگیری شود تا بتوان نتیجه مطلوبی در زمینه فرهنگ جامعه برداشت شود.

 

نظر شما