شناسهٔ خبر: 34816259 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

وام ضروری و وام شهریه دانشجویی امسال افزایش می‌یابد

رئیس صندوق رفاه دانشجویان از افزایش ۶۰درصدی وام ضروری، رشد ۳۰ تا ۵۰ درصدی وام شهریه و افزایش ۱۲ تا ۱۸ درصدی اجاره‌بهای خوابگاه دانشجویی در سال تحصیلی جدید خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش فارس، ناصر مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان در نشست خبری با تشریح برنامه‌های این صندوق برای سال آینده اظهار داشت: صندوق رفاه دانشجویان در سه حوزه وام، تغذیه و خوابگاه‌ها مأموریت دارد.

* سراهای دانشجویی کشور ۱۲ هزار مترمربع اضافه می‌شود

به گفته وی، حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمربع سرای دانشجویی در کشور وجود دارد که ۱۲ هزار مترمربع به سراها اضافه خواهد شد و از این متراژ ۴ مورد خوابگاه وقفی و خیرساز و مابقی ساخت خوابگاه یا اجاره خوابگاه است. 

مطیعی، چالش سراها را در عمر بالای آنها دانست و گفت: ۶۵ درصد سراهای دانشجویی کشور عمر ۲۵ سال به بالا دارند و هزینه جایگزین کردن آنها و حتی هزینه تعمیر و نگهداری این بناها بالا است، با این حال امسال ۶۰ میلیارد تومان برای بازسازی ۱۰۰ سرا درنظر گرفته شده است و همچنین ۱۲۸ مترمربع آشپزخانه دانشجویی وجود دارد که ۳۳ میلیارد تومان برای صنعتی‌سازی ۴۴ هزار مترمربع آشپزخانه پیش‌بینی شده است. 

* وام ضروری و وام شهریه افزایش می‌یابد

رئیس صندوق رفاه دانشجویان گفت: امسال ۵۰ میلیارد تومان برای همه وام‌های دانشجویی از جمله ودیعه مسکن، دکترا، ازدواج و وام ضروری پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: امسال وام ضروری برای سال ۹۸ و ۹۹ بیش از ۶۰ درصد اضافه شده و از مبلغ ۶۰۰ هزار تومان به یک میلیون تومان رسیده است. 

به گفته وی، وام شهریه هم از ۳۰ درصد تا ۵۰ درصد به ازای هر نیم سال تحصیلی بسته به مبلغ شهریه افزایش خواهد یافت. 

* بیشترین بدهکاران مطالبات دانشجویی معرفی شدند

مطیعی با اشاره به مطالبات صندوق رفاه دانشجویان گفت: طی چهار سال اخیر بیش از یک‌هزار میلیارد تومان از مطالبات ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته وصول شده است و محل وصول این مطالبات، یک‌هزار و ۲۰۰ تا یک‌هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان وام جدید پرداخت شده است. 

به گفته وی، این دوره مطالبات انباشته قبلی نداریم و تا این لحظه از مطالبات جدید مبلغ ۸۸ میلیارد تومان سررسید شده است. 

وی بیشترین میزان بدهی را به ترتیب متعلق به دانشگاه آزاد، مؤسسات غیرانتفاعی، دانشگاه جامع علمی کاربردی و در آخر، دانشگاه‌های دولتی عنوان کرد. 

* افزایش جمعیت غذاخوری دانشگاه‌ها در پی گرانی‌های ا خیر

مطیعی با اشاره به افزایش قیمت اقلام غذایی در سال ۹۷ و ۹۸ گفت: در این سالها با ۴۱ درصد افزایش قیمت در تهیه مواد اولیه مواجه بودیم که سال گذشته اعتبارات کفاف هزینه‌ها را نمی‌داد و ۲۰۰ میلیارد تومان کمک گرفتیم و امسال هم برای تأمین هزینه با آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه صحبت کردیم. 

وی گفت: در پی گرانی‌های اخیر در کشور، جمعیت دانشجویانی که از غذاخوری استفاده می‌کنند از حدود ۶۰ درصد به ۷۰ تا ۷۵ درصد رسیده که این آمار در مناطق محروم به ۸۰ درصد هم می‌رسد. 

وی گفت:‌ عمده دانشجویان از اقشار متوسط جامعه هستند و افزایش قیمت‌ها باعث تمایل بیشتر دانشجویان به استفاده از غذای دانشگاه شده است، به طوری که پیش‌بینی می‌کنیم در سال ۹۸ حدود ۱۲۴ میلیون پرس غذای دانشجویی مصرف شود. 

رئیس صندوق رفاه دانشجویان خاطرنشان کرد: برای تأمین مواد اولیه با قیمت تنظیم بازار، با وزارت جهاد و وزارت صنعت مذاکره کرده‌ایم و وزیر علوم هم مکاتباتی با معاون اول رئیس‌جمهور انجام داده‌اند. 

مطیعی درباره افزایش قیمت غذا در سال جدید گفت: در این باره هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده، اما تا قبل از آغاز سال تحصیلی، تغییرات احتمالی اعلام می‌شود.

* افزایش حداکثر ۱۸ درصدی اجاره خوابگاه دانشجویی

مطیعی درباره افزایش قیمت اجاره‌بهای سراهای دانشجویی گفت: ۵۰ تا ۶۰ هزینه‌ای که دانشجو برای اجاره می‌پردازد، توسط صندوق به دانشگاه‌ها پرداخت می‌شود. 

رئیس صندوق رفاه دانشجویان ادامه داد: درباره افزایش اجاره در سال تحصیلی جدید ۱۲ تا ۱۸ درصد رشد اجاره بها در هیأت امنای صندوق رفاه دانشجویان تصویب شده و منتظر تأیید است. 

وی خاطرنشان کرد: رویکرد نسبت به سراهای دانشجویی، محل زیست است و نه فقط محل اقامت، زیرا معتقدیم مقطع دانشجویی، مقطع سنی مناسبی برای بسیاری از فراگیری‌ها است. 

* خوابگاهی باشد اول به دختران می‌دهیم

رئیس صندوق رفاه دانشجویان درباره عدالت جنسیتی در خوابگاه‌ها که گفته می‌شود تخصیص خوابگاه به پسران بیشتر از دختران است، گفت: اگر اولویت اسکان وجود داشته باشد، اول به دانشجویان دختر داده می‌شود، زیرا دانشگاه‌ها هم معتقدند که دانشجویان پسر در رفت و آمد راحت‌ترند. 

وی گفت: اما مشکل خوابگاه همواره وجود داشته و برای آن راه‌حل‌های متعددی پیش‌بینی شده است، از جمله اینکه اگر بخش خصوصی در ساخت خوابگاه سرمایه‌گذاری کند، فقط اصل پولی که تسهیلات گرفته را برمی‌گرداند و سودی نمی‌دهد. همچنین اگر خوابگاهی با وام بانکی احداث شود، صددرصد اجاره بها را به دانشگاه برمی‌گردانیم که امکان پرداخت اقساط وام را داشته باشند. همچنین اگر خیری در یک پروژه ۵۰ درصد سرمایه‌گذاری کند، ۵۰ درصد دیگر را دولت می‌دهد تا پروژه به بهره‌برداری برسد؛ از سوی دیگر، طبق قانون توسعه متوازن، ۳ درصد از اعتبارات همه دستگاه‌های کشور کسر و در حسابی نگهداری می‌شوند و این منبع صرف تخصیص به پروژه‌های مناطق محروم و کمتر برخوردار خواهد شد و دانشگاه‌های کمتر برخوردار می‌توانند از این منبع استفاده کنند. 

* مشکل وام شهریه دانشجویان دانشگاه آزاد حل شد

مطیعی گفت: وام شهریه به دانشجویان دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی هم پرداخت می‌شود، اما درباره دانشگاه آزاد مشکلی وجود داشت مبنی بر اینکه اگرچه اعتبار لازم را پرداخت کرده بودیم، اما سازمان مرکزی دانشگاه سهم واحدها را پرداخت نکرده بود و دانشجویان در دریافت وام با مشکل مواجه شده بودند که برای سال تحصیلی جدید این مشکل وجود ندارد. 

مطیعی همچنین از فعالیت معاونت سرمایه‌گذاری این صندوق برای حضور در بورس خبر داد و گفت: حدود ۳۰۰ تا ۳۲۰ میلیارد تومان سرمایه داریم که تا دو ماه آینده نتیجه مطالعات خود را برای حضور در بورس اعلام می‌کنیم.

* ۶۶۱ میلیارد تومان بودجه امسال صندوق رفاه دانشجویان 

مطیعی خاطرنشان کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای به دلیل قدمت زیاد نیازمند توجه بیشتری است و قرار بود کمک بیشتری به این دانشگاه پرداخت شود، اما درنهایت مقرر شد مطابق روالی که به همه دانشگاه‌ها پرداخت می‌شود، به این دانشگاه هم پرداختی صورت بگیرد. 

رئیس صندوق رفاه دانشجویان با اشاره به طرح شبکه نظارت بر ارتقای زیرساخت‌ها و تجهیزات آشپزخانه گفت: نظارت بر کیفیت تغذیه دانشجویی به عهده دانشگاه‌ها و دفتر بهداشت و سلامت سازمان امور دانشجویان است. 

وی بودجه امسال این صندوق را ۶۶۱ میلیارد تومان با فرض صددرصد تحقق اعلام کرد و گفت: تاکنون با احتساب تنخواهی که از ابتدای سال دریافت کرده‌ایم، ۲۵ درصد از این مبلغ تحقق پیدا کرده است. 

وی خاطرنشان کرد: بودجه صندوق از مجموع درآمدهای صندوق به علاوه بودجه‌ای که از سازمان برنامه می‌رسد تأمین می‌شود. 

برچسب‌ها:

نظر شما