شناسهٔ خبر: 34815931 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

افزایش نرخ خودکشی بین پلیس‌های فرانسوی

یک فرمانده پلیس، یک مربی آکادمی پلیس و سه افسر پلیس ضدشورش، در میان هشت پلیسی هستند که اخیرا اقدام به خودکشی کرده‌اند؛ تعداد خودکشی‌های امسال، تا به حال به ۶۴ تن رسیده و در حال زیاد شدن است.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، آمار خودکشی‌ در بین نیروهای پلیس فرانسه در حال حاضر از تعداد کشته‌شدگان حین انجام وظیفه عبور کرده است. اتحادیه‌های پلیس می‌گویند که حفاظت‌کنندگان، باید مورد حفاظت قرار بگیرند. آن‌ها هم‌چنین خواستار کمک برای حل این مشکل شده‌اند.

افرادی که دست به خودکشی زده‌اند، از جاهای مختلف فرانسه و از قشرهای مختلف سنی هستند. بیشتر آن‌ها کودکان کم‌سن دارند. تازه‌ترین این موارد، روز چهارشنبه در منطقه آردش -واقع در جنوب‌شرقی فرانسه- به وقوع پیوست. این که آن‌ها چرا دست به چنین اقدامی می‌زنند و به گفته یکی از این اتحادیه‌ها از "خط باریک آبی" عبور می‌کنند، سوالی است که مقامات فرانسه تاکنون از پاسخ به آن‌ عاجز مانده‌اند.

نتایج یک نظرسنجی پارلمانی که نتایج آن طی ماه ژوئیه علنی شد، حاوی لیستی از عوامل متعدد بروز استرس و ناامیدی میان نیروهای پلیس این کشور بود؛ تظاهراتِ اغلب خشونت‌آمیز و ضددولتی جلیقه‌زردها که از ماه نوامبر آغاز شد و هدفش برقراری عدالت اقتصادی و اجتماعی بیشتر بود، و نیز اضافه‌کاری‌هایی که در پی سری حملات تروریستی در ژانویه ۲۰۱۵ آغاز شد، در شمار این عوامل منتشر شده آمده‌اند. این لیست، ‌دلیلی منحصر به‌فرد که منجر به خودکشی‌های متعدد شده است، معرفی نمی‌کرد.

دنیس جیکوب، رئیس کنفدراسیون دموکراتیک فرانسوی کار که یک اتحادیه فرعی پلیس است، می‌گوید: با لحاظ وضعیت امروز، ۲۰۱۹ می‌تواند بدترین سال در سی سال اخیر باشد.

گزارش سال پیش سنای فرانسه نشان از آن داشت که نرخ خودکشی پلیس فرانسه، ۳۶ درصد از میزان همین نرخ میان جمعیت عمومی فرانسه بالاتر بوده است.

کریستوفر کاستانر، وزیر کشور فرانسه، در همین خصوص اظهار کرده بود: ما درکی از چرایی این امر نداریم. او به طور مشخص، دلیل خودکشی‌ها را "خارج از مسائل کاری" می‌داند و آن را نتیجه مشکلات شخصی قلمداد می‌کند.

اریک موروان، رئیس پلیس ملی فرانسه، با تابوشکنی طی یک نامه که به تمام افسران پلیس فرستاده شد، آن‌ها را ترغیب کرد تا بدون ترس از قضاوت شدن صحبت کنند. وی در این نامه آورده بود که صحبت درباره پریشانی و اندوه، هیچ‌گاه ضعف نیست.

به گفته کاترین پینسون، روانشناس سرویس پشتیبانی پلیس فرانسه، در حالی که آسیب‌های روان‌شناختی -از جمله مقابله با خشونت- یکی از عوامل خودکشی است، حدود ۱۰ تا ۱۵ عامل دیگر نیز وجود دارند که می‌تواند به بروز "بحران حاد" و هدایت فرد به سوی گرفتن جان خودش منجر شود.

املی پوه، دیگر روانشناس این سرویس معتقد است که "گوش‌بزنگی" پلیس در مواجهه با حملات تروریستی احتمالی، یک عامل واضح استرس‌زا است که حتی در خانه نیز نیروهای پلیس را در "حباب" خودشان نگه می‌دارد.

به گفته او، حمله مرگ‌باری که در سال ۲۰۱۶ علیه یک زوج پلیس در مقابل فرزندشان و در خانه آن‌ها صورت گرفت، باعث واهمه نیروهای پلیس از خطر متوجه خانواده‌هایشان شد. بعضی از این نیروها نقل مکان کردند، سرویس خود را جابجا کردند و یا جهت حفاظت از عزیزانشان، استعفا کردند.

سباستین روشه، یکی از محققان مرکز ملی تحقیقات علمی می‌گوید که عملا هیچ مطالعه‌ای جهت پی بردن به عوامل خودکشی‌ها وجود ندارد تا منجر به پیشگیری شود. او این مورد را یک "ضعف بزرگ" در وزارت کشور فرانسه عنوان می‌کند.

معترضان جلیقه‌زرد فرانسه، در مقطعی اقدام به سر دادن شعار "خودتان را بکشید" علیه نیروهای پلیس کرده بودند.

در حالی که نرخ خودکشی میان نیروهای پلیس کشورها از مشکلات عمده به شمار می رود، این نرخ در میان نیروهای فرانسوی به طرز استثنائی بالا است.

در آمریکا که پنج برابر فرانسه جمعیت دارد، طی سال ۲۰۱۸، ۱۶۷ نیروی پلیس خودکشی کردند و امسال نیز ۱۱۱ نفر تا به حال به این اقدام دست زده‌اند. این آمار، توسط سازمان امداد آبی که جهت پیشگیری از خودکشی‌های نیروی پلیس آمریکا تأسیس شده، ارائه شده است.

کمبود ادوات و ایستگاه‌ها و مقرهای مخروبه پلیس نیز در شمار این عوامل آمده است. در پاریس، مشاهده خوابیدن افسرها در ماشین و یا انباشتگی آن‌ها در فضاهای تنگ، غیرعادی نیست.

نظر شما