شناسهٔ خبر: 34815669 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

نگرانی توریست‌های خارجی از ناامنی در ایران

پایگاه خبری، تحلیلی و اقتصادی جهان صنعت نیوز – جهان صنعت به شما قدرت تحلیل و پیشبینی می‌دهد یک گردشگر آلمانی در سفر به ایران مورد حمله ۷ نفر قرار گرفت و این امر در رسانه‌ها بازتاب بسیاری داشته است.این اتفاق برای گردشگران خارجی افتاده.

صاحب‌خبر -

جهان صنعت آنلاین: گردشگر آلمانی که در شمال ایران مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود، به آلمان برگشت و تحت درمان قرار گرفت. او قصد داشت با دوچرخه از راه ایران به جنوب هند برود، اما ناگزیر شد سفرش را ناتمام بگذارد. این امر بازتاب بسیار زیادی در رسانه های خارجی و داخلی داشته است.

یکی از عواملی که می تواند تصویر گردشگری یک کشور را مناسب یا نا امن نشان دهد، خاطراتی است که گردشگران از تجربه سفر خود به آن کشور در شبکه‌های مجازی و رسانه‌ها منتشر می‌کنند. راهنمایان گردشگری تورهای ورودی معتقدند تجربه فیلیپ مارک‌گراف، گردشگر آلمانی که به ایران سفر کرده بود تنها مشتی نمونه خروار است و هزاران تجربه مشابه آن در شبکه‌های اجتماعی از سوی توریست‌های خارجی که تنها به ایران سفر می‌کنند منتشر شده است. به ویژه زنان خارجی که به ایران سفر کرده بودند تجربه‌های دردناکی از خطرات و آزار و اذیت‌هایی که در ایران شاهد بوده‌اند را در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های بین‌المللی منتقل کرده‌اند. با این‌همه کارشناسان معتقدند توریست‌های خارجی می‌بایست با تورهای قابل اعتماد به ایران سفر کنند تا امنیت‌شان نیز حفظ شود و در صورت مسافرت‌های انفرادی نمی‌توانند اطمینانی از امن بودن سفر خود داشته باشند و این امر در مورد تمام کشورهای دنیا صدق می‌کند. از نظر فعالان گردشگری، شرایط سیاست بین‌الملل ایران و چالش‌های دولت آمریکا با کشورمان بسیار بیشتر از حمله به گردشگر آلمانی بر روی گردشگری ورودی کشور تاثیر گذاشته است و تا زمانی که این چالش‌ها و مشکلات سیاست بین المللی ایران وجود دارد وضعیت صنعت گردشگری همواره رو به قهقرا می‌رود.

جراحات سنگین، سوغاتی گردشگر آلمانی از ایران 

فیلیپ مارک‌گراف، گردشگر آلمانی که در سفر به ایران مورد حمله چند نفر ناشناس قرار گرفته و مجروح شده بود اکنون به آلمان برگشته و در مونیخ تحت درمان قرار گرفته است. او در شمال ایران توسط گروهی از اشرار ناشناس مورد حمله قرار گرفت. چند نفر او را غافلگیر کردند، کتک زدند و اثاثیه‌اش را چپاول کردند. او از ناحیه گونه و چانه مجروح شده است. پزشکان ایرانی زخم‌های او را بخیه زده بودند و پزشکان آلمانی در بیمارستانی در مونیخ سیم‌های بخیه را بیرون کشیدند. این جوان ۲۸ ساله اهل درسدن، که به تازگی از بیماری سرطان نجات یافته، قصد داشته با دوچرخه از آلمان تا جنوب هند برود که در شمال ایران به دام چند مهاجم افتاد.

فیلیپ مارک‌گراف (سوم اوت) در مطلبی زیر عنوان “چه داستان غم‌انگیزی” در صفحه خود در اینستاگرام نوشت: ۱۰ روز پیش، گروهی از جوانان سفر شگفت‌انگیز من در ایران را به شکلی وحشیانه به پایان بردند. من هنگام اطراق کردن در حاشیه دریای خزر مورد ضرب و شتم شدید و سرقت قرار گرفتم. فک و صورتم در هم شکست. پس از عمل، دهانم به فولاد پیچ شد. درمان کامل دست‌کم یک ماه طول می‌کشد.

مضروب شدن فیلیپ در رسانه‌های جمعی و شبکه‌های اجتماعی بازتابی گسترده داشت و عده زیادی با او همبستگی نشان دادند. حمله‌کنندگان به این گردشگر جوان ۷نفر از “اراذل و اوباش” بوده‌اند که به دست پلیس بازداشت شده‌اند.

بحران گردشگری ورودی ایران

یکی راهنمای گردشگری ایران از کنسل شدن ۷ تور آلمانی ها می‌گوید. او معتقد است دلیل لغو تورهای اروپایی ها مشکلات و چالش‌های ایران و آمریکا و سیاست‌های خارجی است و این مساله چندان ارتباطی با حمله به گردشگر آلمانی ندارد اما آمار اذیت و آزار گردشگران خارجی در ایران بسیار بیشتر از آن است که تصور می‌شود.

محمد نوروزی، راهنمای گردشگران ورودی در گفت‌وگو با «جهان صنعت نیوز» اظهار کرد: در سال جاری آن‌هم در زمان High Season (فصل پرسفر) کوهنوردی ۷ تور من کنسل شده است. البته دلیل این امر حمله به گردشگر آلمانی نیست بلکه مشکلات و چالش‌های دولت آمریکا با ایران مشکل‌ساز شده و ضربات جبران ناپذیری بر گردشگری ورودی ایران وارد کرده است. شرایط سیاسی ایران تاثیرات بسیار منفی بر صنعت گردشگری کشورمان وارد کرده است.

او تاکید کرد: حمله به گردشگر آلمانی در رابطه با بک پکرها و سفر گردشگرانی که به صورت انفرادی و بدون خریداری تور به ایران می‌آمدند تاثیرات منفی بر جای گذاشته است. با این‌همه مشکلات توریست‌های خارجی که به کشورمان سفر می‌کنند بسیار بیشتر از این‌هاست. بسیاری از زنان خارجی در مورد اذیت و آزارهایی که در ایران می‌شوند در وبلاگ‌ها، وبسایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مطالبی منتشر می‌کنند و این امر گردشگران خارجی را به شدت نسبت به ایران بدبین کرده است.

نوروزی گفت: به ویژه در شهرهای سنتی این مساله بیشتر مشاهده می شود. یکی از دختران آلمانی که نقاش بود و در برلین زندگی می‌کرد در یکی از سفرهای خود به من گفت که در کاشان مورد اذیت و آزار قرار گرفته است. این مطالب و مشکلات مستقیما در وبلاگ‌ها منتقل می‌شوند و گردشگران را بیش از پیش نسبت به امنیت در ایران و سفر به کشورمان مردد می‌کنند.

او معتقد است که آزار و اذیت این گردشگر آلمانی تنها یک نمونه کوچک از مشکلاتی است که برای توریست‌های اروپایی پیش آمده و این مورد در رسانه‌های داخلی نیز بازتاب داشته است.

نوروزی در رابطه با تورهای ورودی کوهنوردی بیان کرد: دستمزد من برای یک روز تور کوهنوردی ۳۵۰ یورو است اما اکنون افرادی هستند که با ۵۰ یورو بک پکرها و توریست‌های تنها را  راهنمایی می کنند چراکه معتقدند این اقدام از کار نکردن بهتر است.

او گفت: اکنون هتل عباسی مملو از بک پکرها و توریست‌هایی است که به صورت انفرادی و بدون تور به ایران سفر کرده‌اند ولی کارمندان این هتل نیز مانند گذشته به توریست‌ها خدمات ارائه نمی‌دهند چرا که در گذشته با مسافرانی سر و کار داشتند که به آن‌ها انعام مناسب می‌دادند و اکنون با بک پکرهایی مواجه هستند که حتی صبحانه هتل را در کوله‌پشتی می‌گذارند و به گشت و گذار می‌پردازند. پس از نوسانات ارزی و گران شدن ارزهای خارجی هتل عباسی قیمت‌های خود را افزایش داد اما با کاهش شدید مسافر مواجه شد.

نوورزی در رابطه با ناامنی توریست‌هایی که به تنهایی به ایران سفر می‌کنند گفت: برخی از توریست‌ها به صورت خودسرانه و بدون راهنمای مناسب و خریداری یک تور امن به ایران سفر می‌کنند و مشکلاتی در سفر آن‌ها به وجود می‌آید اما بیشتر توریست‌های اروپایی می‌دانند که امنیت سفر با تورها بسیار بیشتر از سفر به صورت انفرادی است.

این راهنمای گردشگری طبیعت‌گردی و تورهای فرهنگی در رابطه وضعیت گردشگری ورودی ایران در آینده بیان کرد: تا زمانی که ارتباط ایران و آمریکا به همین منوال باشد شرایط گردشگری ایران از این هم بدتر می‌شود.

نظر شما