شناسهٔ خبر: 34815637 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

موتورهای «گریس۱» در جبل الطارق روشن شد +فیلم

نفتکش گریس ۱ که اوایل هفته مجوز ترک جبل‌الطارق را پس از یک ماه توقیف دریافت کرد، در حال ترک این منطقه است.

صاحب‌خبر -

نفتکش گریس ۱ که اوایل هفته مجوز ترک جبل‌الطارق را پس از یک ماه توقیف دریافت کرد، در حال ترک این منطقه است.

<div id="video-display-embed-code_1158457" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.fardanews.com/fa/news/play/embed/951360/1158457?width=400&height=300"></script></div>

کشتی آدریان دریا در حال آماده‌سازی برای حرکت است
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ربودن غیرقانونی نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق درباره آخرین وضعیت گریس۱ یا کشتی آدریان دریا گفت: کشتی آدریان دریا در حال آماده‌سازی برای حرکت است و این کشتی یا خدمه دارد یا خدمه در راه دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم روز جهانی دریانوردی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه رشد تخلیه و بارگیری در بنادر ایران از مرز 60 میلیون تن عبور کرده است، گفت: صادرات رشد 6درصدی داشته و حجم واردات هم رشد 25درصدی را تجربه می‌کند. صنایع دریایی ما در ایجاد ظرفیت و تولید شناورهای جدید و تعمیر اساسی شناورها و ناوگان نفتکش تولید و اشتغال مناسبی در سال 98 داشته است و این نشان‌دهنده ظرفیت بی‌نظیر و اهتمام دستگاه‌ها است.

اسلامی با بیان اینکه سال 98 یکی از سال‌های ماندگار در تاریخ انقلاب اسلامی ایران است، افزود: در این سال ما موفق شدیم در اوج تحریم‌های غیرقانونی در همه شاخص‌ها در حوزه دریانوردی رشد و حرکت مثبت و پایدار داشته باشیم.

وی با اشاره به ربایش غیرقانونی نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق اظهار کرد: اوج اقتدار ایران آنجا بود که علی‌رغم این اقدام غیرقانونی و توقیف نفتکش ایرانی، دولت انگلیس با پیگیری‌های حقوقی ما ناگزیر از رهایی این کشتی شد. این اقدام در مقایسه با اقداماتی که در سال‌های گذشته و در زمانی که دولت‌های دست‌نشانده پیش از انقلاب در ایران بودند، کاملاً متفاوت است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه حضور ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دریاها و آب‌های آزاد و سرزمینی بیانگر اقتدار ایران است درباره آخرین وضعیت گریس1 یا کشتی آدریان دریا گفت: کشتی آدریان دریا در حال آماده‌سازی برای حرکت است و این کشتی یا خدمه دارد یا خدمه در راه دارد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنانش ابراز کرد: مهم‌ترین برنامه ما در حال حاضر اجرای طرح جامع توسعه سواحل مکران است که به‌تصویب رسیده و در این راستا یک سند طراحی بلندمدت برای ظرفیت سرزمینی و جمعیتی تهیه کرده‌ایم. این طراحی براساس هدایت شورای‌عالی سواحل مکران به‌ریاست معاون اول رئیس‌جمهور دنبال و مهم‌ترین طرح دو منطقه بزرگ صنعتی در حوزه چابهار و بندر جاسک محسوب می‌شود.

وی افزود: این طرح جامع توسط وزارت راه به‌تصویب رسیده و اجرای آ‌ن هم توسط وزارت راه دنبال می‌شود. امیدواریم با فعال کردن حوزه جاسک که پایانه نفتی و مجتمع بزرگ صنعتی و شهر جدید مکران نیز جزو آن است، شاهد رشد در آینده نزدیک باشیم.

اسلامی درباره پرواز حجاج و اخبار مربوط به تأخیر در این پروازها گفت: پروازهای حج هیچ تأخیری ندارد اما سری اول به‌دلیل عدم هماهنگی در انتقال حجاج در عربستان هواپیماهای ما از آسمان این کشور به یزد و ساری برگردانده و منتظر صدور مجوز پرواز شدند.


خدمه جدید «آدریان دریا» به زودی اعزام می شوند/ غیر قانونی بودن توقیف نفتکش را از نظر حقوقی اثبات کردیم

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: به زودی خدمه و گروه جدیدی به نفتکش «آدریان دریا» اعزام می شوند.

غلامرضا انصاری معاون اقتصادی وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره توقیف نفتکش گریس_1 که به آدریان تغییر نام داده است، اظهار کرد:باتوجه به اینکه مقصد این کشتی سوریه نبود وقتی آنها گفتند که حاضر هستید بنویسید که مقصد آن سوریه نبوده است ما پاسخ دادیم که از اول هم همین مسئله را به شما تاکید کردیم که این کشتی به سمت سوریه نمی رود.

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه در خصوص مقصد نفتکش «آدریان دریا» گفت: تعیین مقصد نفتکش و کشتی ها بر عهده دولت و مالک محموله است.

انصاری آزادی «آدریان دریا» را پیروزی قطعی برای ایران دانست و افزود: با توجه به اینکه آبخور این کشتی ۲۲ و نیم متر بوده است و باتوجه به اینکه هیچ بندری در سوریه نمی‌تواند بالای ۲۰ متر کشتی را بپذیرد، درنتیجه از نظر فنی مقصد این کشتی نمی‌توانسته سوریه باشد. در هر صورت دادگاه(جبل الطارق) هم به این نتیجه رسید که ادعای ایران در رابطه با مقصد کشتی درست بوده است و به همین دلیل هم دستور آزادی کشتی را صادر کرده است.

او در رابطه با نوع محموله نفتکش حامل نفت ایران گفت: محموله این نفتکش فرآورده بوده است نه نفت خام.همچنین باید تاکید کنم که این کشتی اجاره‌ای بوده و ایران فقط مالک محموله آن است. در نهایت هم با توجه به آب خور این کشتی و ابر نفتکش بودنش امری واضح به شمارمی آید که نمی توانسته از کانال سوئز عبور کند و قابلیت ورود به بنادر سوریه را نداشته است زیرا تنها کشتی‌هایی امکان عبور از کانال سوئز را دارند که حداکثر آب خورشان ۲۰ متر باشد.

انصاری در خصوص تلاش‌های آمریکا مبنی بر ادامه توقیف نفتکش ایرانی خاطر نشان کرد: از نظر حقوقی توانستیم استدلال کنیم که این توقیف غیر قانونی بوده و در آخر دستور آزادی صادر شد. البته باید یادآوری کنم که ادعای آمریکایی‌ها روی محموله است و نه خود کشتی. آن‌ها بحث محموله را مطرح کردند و دادگاه هم این ادعا را نپذیرفت و امیدوار هستیم که فشار‌های بین المللی باعث نشود که از این پس هم تصمیمات غیر حقوقی گرفته و اعمال شود.

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه در خصوص تحریم کشتیرانی ازسوی آمریکا و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته شده ناخدا و خدمه این کشتی استعفا کرده اند، خاطر نشان کرد: این تحریم از اول هم بوده است. درباره خدمه کشتی، به علت اینکه گروه خدمه کشتی مدت زیادی روی آب بوده اند طبیعی بود که این گروه باید عوض می‌شد؛ بنابراین درحال حاضر سازمان‌های ذیربط در حال آماده شدن برای فرستادن گروه جدید به این کشتی هستند تا «آدریان دریا» از آن منطقه خارج شود.

نظر شما