شناسهٔ خبر: 34815162 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نشست خبری نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت

علاوه بر کارخانجات و کشاورزان و سایر بخش های خدماتی، بیش از بیست سازمان و نهاد بطور مستقیم تلاش کردند تا حج امسال به خوبی برگزار شود

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما از مکه مکرمه، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: کارگزاران پرتلاش حج تمتع امسال برای تحقق حج ابراهیمی، جهادگرانه اقدام کردند تا زائر ایرانی، به غیر از زیارت دغدغه دیگری نداشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین سیدعبدالفتاح نواب در نشستی خبری که در پایان موسم حج تمتع امسال و در محل بعثه مقام معظم رهبری در مکه مکرمه برگزار شد، با اشاره به همیاری بخش های مختلف کشور در برگزاری حج درست امسال گفت: علاوه بر کارخانجات و کشاورزان و سایر بخش های خدماتی، بیش از بیست سازمان و نهاد نیز به طور مستقیم تلاش کردند تا حج امسال به خوبی برگزار شود که از زحمات همه آنها تشکر می کنیم.
حجت الاسلام و المسلمین نواب دغدغه مقام معظم رهبری را نیز برگزاری حج عزتمندانه و با خط مشی صحیح دانست و گفت: ایشان همواره بر سه اصل عزت، مصلحت و حکمت تاکید دارند و معتقدند باید از ظرفیت حج ابراهیمی، نهایت بهره برداری برای اخوت دینی را داشت.
وی با اشاره به شعار حج امسال که خودسازی، اخوت دینی و تمدن اسلامی تعیین شده بود، گفت: از آنجا که محور اصلی و تاکید کلی حج بر خودسازی، اخوت دینی و تمدن اسلامی است، در همه برنامه های فرهنگی بعثه و کاروان ها، این مهم گنجانده شده بود و اقدامات خوبی نیز صورت گرفت.
سرپرست حجاج ایرانی به برگزاری 510 برنامه متمرکز و نیمه متمرکز فرهنگی در قالب همایش ها و نیز سه هزار برنامه کاروانی برای عموم زئران اشاره کرد و گفت: برغم برخی محدودیت های مکانی به ویژه در مدینه منوره، اما در همه برنامه ها شعار حج امسال محور بود و حتی برخی برنامه ها بیانیه گام دوم انقلاب نیز در آن گنجانده شده بود.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با تشکر از رسانه ها و به ویژه رسانه ملی در پوشش مناسب اخبار و رویدادهای حج امسال گفت: بازخورد این پوشش مناسب، آرامش خانواده های حجاج در داخل کشور بود که به وضوح قابل مشاهده بود.
وی نفوذ رسانه ملی را علاوه بر حیطه داخلی، نفوذ در پنج قاره جهان دانست و خطاب به نمایندگان رسانه ملی در حج امسال گفت: شما با کار بسیار بزرگ و عالی خود در واقع برای جهان اسلام پیام رسانی کردید و در همه برنامه ها حضور داشتید و با نوآوری و دقت، اخبار حج را پوشش دادید که جای تشکر فراوان دارد.
حجت الاسلام و المسلمین نواب به پوشش مناسب برنامه های ایام تشریق اشاره کرد و گفت: یادواره شهدای مسجدالحرام و فاجعه منا که بخوبی برگزار و منعکس شد، ما را در گرفتن حق و حقوق شهدای این دو حادثه کمک خواهد کرد.
وی به برخی فضاسازی ها درباره احقاق حقوق شهدای این دو حادثه اشاره کرد و گفت: حتی در توافقنامه اخیر حج نود و هشت نیز بر پیگیری حقوق این شهداء تاکید شد لذا باید در داخل کشور نیز تلاش کنیم در جهت احقاق حقوق این عزیزان اقدام شود.
سرپرست حجاج ایرانی افزود: هر حرکتی که احقاق حقوق این شهداء را به تعویق اندازد یا دچار تنش کند، بر خلاف اهداف شهداست و هر کسی هر ادعایی دارد، به برکت شفافیت داخل کشور که از شخص اول مملکت و رهبر معظم انقلاب شروع می شود، این آزادی بیان برای همگان وجود دارد و افراد می توانند ادعای خود را مطرح کنند و پاسخ خود را بشنوند.
وی بر ضرورت پرهیز از طرح ابهام گونه هر ادعا و طرح در سلسله مراتب آن موضوع تاکید کرد و گفت: همه افرادی که در سالهای اخیر در سازمان حج و زیارت و نیز نمایندگان حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری حضور داشته اند، همه همت و وقت خود را برای برگزاری بهینه حج و خدمت بیشتر و کامل تر به زائر اختصاص داده اند و این افراد اهل چنین ادعاهایی که مطرح شده است، نیستند.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: همه تلاش و همت این افراد برای رضای خداست و برای احقاق حقوق شهدای این دو حادثه که برخی با زبان روزه بودند، گام برداشته اند و خواهند برداشت و هرکس که در این زمینه کوتاهی کند، ظلم مضاعفی کرده است اما ما با دیواره سنگی روبرو هستیم ولی ناامید نیستیم و مشت های خود را بر این دیواره سنگی می کوبیم تا راه باز شود.
وی با اشاره به اینکه امسال طولانی ترین، گرانترین و گرم ترین حج تمتع در بعد از انقلاب را داشته ایم، گفت: اما از آنجا که خداوند از زائران خود مهمانداری می کند، دو بارش خوب باران در روز عرفه در صحرای عرفات و نیز روز یازدهم در سرزمین منا با کاهش 10 درصدی گرمای هوا مواجه شدیم و حجاج در مقایسه با سنوات قبل کمتر اذیت شدند.
سرپرست حجاج ایرانی به برخی اقدامات صورت گرفته از جانب دولت میزبان حجاج اشاره کرد و گفت: با توجه مسیر سه و نیم کیلومتری رفت و سه هزار و هفتصد متری برگشت از چادرهای منا تا محوطه رمی جمرات، اقدامات خوبی صورت گرفته که جای تشکر دارد.
وی افزود: مثلاً برنامه توسعه زیرگذر خیابان ملک عبدالله در منا یا اختصاص زیرگذر مشترک برای حجاج ایرانی و آفریقای غیرعربی اقدامات مناسبی است که جای تشکر دارد ولی در منطقه سوق العرب که باید سایه بان نصب شود و کار سختی هم نیست، ما اعلام آمادگی کردیم که ایران این سایه بان را نصب کند چون در شرایط کنونی زائر باید نخست با گرما مبارزه کند و بعد که به محوطه رمی جمرات رسید، تازه باید با شیطان مبارزه کند.
حجت الاسلام و المسلمین نواب در پاسخ به سئوالی درباره امکان افزایش سهمیه حج برای ایران در سالهای آینده نیز گفت: عربستان اعم از بخش دولتی و خصوصی از حضور زائران ایرانی استقبال می کنند چون ایرانی ها با مشی و شخصیت خاص خود، حضور با کرامتی دارد و با برنامه وارد این سرزمین می شود و خدمات مناسب نیز می خواهد.
وی با غیرشفاف بودن روش سهمیه بندی عربستان برای حج اشاره کرد و گفت: برخی اوقات شاخص را یک هزارم جمعیت کشورها قرار می دهند در صورتیکه در برخی کشورها افراد مستطیع به این سقف نمی رسند ولی در ایران همه دیدند که فقط یک سال سامانه ثبت نام باز شد، مردم برای بیست و شش سال آینده ثبت نام کردند بنابراین این شاخص یک هزارم صحیح نیست و باید بازنگری شود.
سرپرست حجاج ایرانی با اعلام آمادگی افراد خبره و صاحب تجربه کشورمان برای مشورت دهی به دولت میزبان در تعیین سهمیه و نیز برگزاری مناسب حج گفت: ما که از بیرون به عملیات اجرائی این موسم نگاه می کنیم، احساس می کنیم برغم کارهای خوبی که صورت گرفته است ولی اشتباهاتی وجود دارد که با مشورت سایر کشورها می تواند به حداقل برسد.
وی درباره احتمال برقراری حج عمره مفرده نیز گفت: زیرساخت ها در عربستان باید فراهم شود و یکی از آنها گشایش نمایندگی سیاسی ایران در کشور میزبان است که اگر مسئله ای برای زائر ایرانی رخ داد، نماینده دولت حضور داشته باشد تا از حق شهروندی اتباع خود دفاع کند.
حجت الاسلام و المسلین نواب تحقق عمره مفرده را منوط به تصمیمات فراسازمانی دانست و گفت: ما آمادگی کامل داریم که در صورت فراهم شدن مقدمات کار، به سرعت شرایط تحقق را فراهم کنیم چون مقام معظم رهبری بر تحقق سه اصل حکمت، مصلحت و عزت تاکید دارند که در این صورت ما آمادگی داریم.
وی به حضور قابل توجه زائران ایرانی در مساجد مکه مکرمه اشاره کرد و گفت: بحمدالله این مهم در حج امسال بسیار مشهود و متفاوت از سال های قبل بود که به تقویت اخوت دینی کمک شایانی می کند.
<div id="video-display-embed-code_3849517"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2503300/3849517?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما