شناسهٔ خبر: 34813118 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تلاش دولت ترامپ برای محروم کردن کودکان مهاجر از تحصیل

دولت ترامپ سعی کرده است کودکان مهاجر غیرقانونی را از تحصیل محروم کند

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از بلومبرگ، کاخ سفید در ادامه سیاست سرکوب مهاجرت غیرقانونی، به دنبال راه‌هایی برای مسدود کردن دسترسی کودکان مهاجر به مدارس بود.
برخی مشاوران دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا ماه‌ها به دنبال راهی بود تا به ایالت‌ها این اختیار را بدهند که مانع از ثبت نام کودکان مهاجر فاقد مجوز در مدارس دولتی از مهد کودک تا دبیرستان شون.د همه این‌ها بخشی از تلاش‌های دولت ترامپ برای ریشه کنی عبور غیرقانونی از مرز‌های جنوبی آمریکاست.
به گفته چند فرد آگاه از این موضوع، استفن میلر مشاور ارشد ترامپ یکی از چهره‌های اصلی در پس این تلاش تا اوایل سال ۲۰۱۷ بود که به کرات مقامات کابینه و اعضای شورای سیاست داخلی کاخ سفید را به ارائه طرحی برای محدود کردن ثبت نام این کودکان ترغیب می‌کرد. آن تلاش بخشی از مجموعه ایده‌هایی درباره مهاجرت بود که بدون تصویب کنگره قابل انجام است.
بالاخره آن‌ها زمانی این ایده را کنار گذاشتند که به کرات گفته شد چنین تلاشی بر خلاف حکم دیوان عالی در سال ۱۹۸۲ است که دسترسی به مدارس عمومی را تضمین می‌کند. اما تصمیم به محروم کردن صد‌ها هزار کودک از دسترسی به آموزش نشان دهنده وسعت تلاش کاخ سفید برای سرکوب مهاجران غیرقانونی است.
فرانک شاری مدیر گروه صدای آمریکا در حمایت از مهاجران گفت: چنین تغییر اساسی در سیاست اقدامی غیرقانونی، غیرقابل قبول و غیرآمریکایی است. تصور اینکه ما باید کودکانی را که به مدرسه می‌روند و به پرچم ما ادای وفاداری می‌کنند، به این علت مجازات کنیم که ترامپ و میلر می‌خواهند آمریکا را دوباره مختص سفید پوستان کنند، بطور غیرقابل باوری ظالمانه و شرورانه است.
این راهبرد همچنین منعکس کننده هدف موردنظر از فرمان جدید دولت ترامپ است که اوایل این هفته اعلام کرد و بر اساس آن می‌توان مهاجران را در صورتی که از مزایای دولتی استفاده کرده باشند، از دریافت اقامت قانونی دائم بازداشت. طبق این فرمان، هر مهاجری را که برای بیش از ۱۲ ماه طی یک دوره ۳۶ ماهه از خدمات درمانی، کمک‌های دولتی در زمینه مسکن یا سهمیه‌های غذایی استفاده کرده باشد، می‌توان از دریافت کارت اقامت دائم محروم کرد.
دموکرات‌ها به این حکم اعتراض کرده اند و آن را ظالمانه می‌دانند. آن‌ها از ترامپ به علت طیفی از سیاست‌های مهاجرتی انتقاد کرده اند، از جمله طرحی که ماه گذشته اعلام کرد و طبق آن مهاجران اهل آمریکای مرکزی مجبور می‌شوند به جای آمریکا درخواست پناهندگی در گوآتمالا را بدهند، طرحی که به گفته فعالان اجتماعی، جان مهاجران را به خطر می‌اندازد.
مباحثات درباره مسئله مهاجرات بطور قطع نقشی محوری در انتخابات ۲۰۲۰ خواهد داشت.
یک مقام عالی رتبه دولتی که خواست نامش فاش نشود، گفت: مهاجران غیرقانونی فشار عظیمی بر خدمات اجتماعی شامل نواحی آموزشی وارد می‌سازند.
ترامپ در ماه مه در این باره ابراز نگرانی کرد که سوء استفاده از نظام پناهجویی در این کشور نظام آموزشی عمومی را تحت فشار قرار می‌دهد و بودجه‌ای را که باید صرف شهروندان آمریکایی شود، مصرف می‌کند.
در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما، گروه‌های حقوق مهاجران ابراز نگرانی کردند که نظام آموزشی با تحمیل شرایط سخت گیرانه‌تر موجب سخت‌تر شدن روند ثبت نام کودکان می‌شود. دولت در پاسخ به آن نگرانی‌ها دستورالعملی برای مدیران مدارس صادر کرد تا در مورد اسنادی که برای ثبت نام می‌پذیرند، انعطاف پذیرتر باشند.
دفتر سرشماری آمریکا اوایل امسال اعلام کرد هزینه هر دانش آموز در مقطع ابتدایی و متوسطه سالانه ۱۲,۲۰۱ دلار است و این بدین معنی است که هزینه‌ای که صرف دانش آموزان مهاجر فاقد مجوز می‌شود، از هشت میلیارد در سال فراتر می‌رود.

نظر شما