شناسهٔ خبر: 34811995 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

نشست شورای سیاست‌گذاری پایتخت کتاب ایران برگزار شد؛

تأکید محسن جوادی بر تقویت رویدادهای کتابخوانی/ نباید به دیده شدن اکتفا کنیم

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه شورای سیاست‌گذاری پایتخت کتاب ایران بر ضرورت تقویت رویدادهای ترویج کتابخوانی تأکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جلسه شورای سیاست‌گذاری پایتخت کتاب ایران با حضور محسن جوادی؛ معاون امور فرهنگی، اعضای شورای سیاست‌گذاری و مسئولان فرهنگی شهر یزد برگزار شد.

محسن جوادی در این نشست ضمن تبریک عید غدیر و با تشکر از مسئولان برگزاری پایتخت کتاب در شهر یزد گفت: رویکرد ما تقویت رویدادهای کتابخوانی است زیرا چنین فعالیت‌هایی موجب حضور نهادهای مردمی و غیردولتی و مشارکت آن‌ها در امر کتابخوانی و منجر به تقویت چرخه نشر و ایجاد چرخه نویسنده، ناشر و کتابفروشی خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری جلسات شورای سیاست‌گذاری پایتخت کتاب ایران گفت: رصد و مشاهده فعالیت‌های برگزار شده در شهر انتخاب شده به عنوان پایتخت کتاب ایران موجب می‌شود تا آسیب‌های احتمالی در برنامه‌های کتابخوانی مشخص شوند و نسبت به بر طرف کردن این کاستی‌ها اقدام کنیم. مسئولان برگزاری باید توجه داشته باشند که در این برنامه‌ها باید تلاش شود تا این رویدادها صرفاً به یک اتفاق تاریخی تبدیل نشوند.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور شهر یزد به عنوان پایتخت کتاب ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت 2019 ادامه داد: باید در سطح جهانی نیز به معرفی برنامه‌ها و فعالیت‎‌های خود بپردازیم اما نباید فقط به دیده شدن اکتفا کنیم بلکه فوایدی نیز از این حضورهای جهانی ببریم. یزد ظرفیت‌های بسیار خوبی برای معرفی در صحنه‌های جهانی دارد. همچنین یکی از اصول یونسکو پیام صلح است که ما می‌توانیم بر روی این اصل و پیام صلح و دوستی ایران فعالیت کنیم.

جوادی در پایان خاطرنشان کرد: خوشبختانه در چند سال گذشته با برگزاری رویدادهای ترویج کتابخوانی خصوصاً پایتخت کتاب ایران ظرفیت‌های خوبی در حوزه ترویج کتابخوانی شکل گرفته است.

در ادامه این مراسم ابراهیم حیدری؛ مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برگزاری این جلسه گفت: در جلسات قبلی از سوی اعضای شورای سیاست‌گذاری پیشنهاد شد تا گزارش‌های دوره‌ای از فعالیت‌های کتابخوانی در پایتخت کتاب ایران داشته باشیم تا برنامه‌ها رصد شوند و نقاط ضعف و قوت آن‌ها شناسایی شوند.

حیدری با اشاره به انجام تحقیق درباره تأثیرات پایتخت کتاب ایران بر روی شهرها در چند دوره گذشته گفت: با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی مطالعاتی بر روی شهرهای پایتخت کتاب ایران در حال انجام است تا مشخص شود این عنوان چه تأثیری در میزان ارتقای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شهرها داشته است.

وی با اشاره به برگزاری پنج دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب گفت: در پنج دوره قبلی، پنج هزار روستا مشارکت کرده‌اند و امیدوارم که با مشارکت دستگاه‌های دیگر بتوانیم این میزان را افزایش دهیم.

حیدری ادامه داد: همچنین برگزاری این جشنواره موجب شده است تا چندین کتابخانه در روستاها دایر شود و حتی در برخی روستاها اشتغال‌زایی به وجود بیایید که نشانگر تأثیرات برگزاری رویدادهای ترویج کتابخوانی است.

همچنین در این جلسه مجید جوادیان‌زاده؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان یزد به ارائه گزارش از فعالیت‌های انجام شده در شهر یزد پرداخت و گفت: از زمان انتخاب شهر یزد به عنوان پایتخت کتاب ایران برنامه‌های بسیاری برگزار شده است. هدف ما کاندید شدن شهر یزد به عنوان پایتخت کتاب جهان در سال 2022 است. از این رو هم‌افزایی خوبی میان نهادهای شهری و غیردولتی در برپایی جلسات شکل گرفته است.

وی ادامه داد: افتتاح شعبه استانی خبرگزاری کتاب ایران در شهر یزد، تجهیز کتابخانه‌ها، باغ کتاب دانشگاهی یزد، ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی در بخش گذر فرهنگ یزد، ایجاد پارک کتاب، اجرای سین کتاب، اجرای طرح کتابفروشی فعال، احیای کتابخانه زردشتیان یزد، فعالیت‌های ترویجی کتاب و پویش‌های کتابخوانی ازجمله اقداماتی است که در این شهر انجام شده است.

جمال‌الدین عزیزی شهردار یزد نیز در این جلسه با برشمردن فعالیت‌های انجام شده برای تقویت کتاب و کتابخوانی در شهر یزد گفت: ایجاد میدان کتاب، حمایت از نویسندگان بومی و آثار فولکوریک یزد، تولید کتاب‎های صوتی، جمع‌آوری هفت هزار جلد کتاب برای مناطق محروم، ایجاد بوستان تبادل کتاب و طراحی و ساخت المان‌های کتاب برای نصب در مراکز عمومی ازجمله اقدامات شهرداری یزد بوده است.

در ادامه جلسه اعضای شورا به بحث و تبادل نظر درباره برنامه‌های برگزار شده در شهر یزد پرداختند و نقاط ضعف و قوت آن را یادآور شدند.

اعضای شورای سیاست‌گذاری پایتخت کتاب ایران عبارت‌اند از: علیرضا بهشتی، محمود آموزگار، علیرضا مختارپور، علی‌اصغر سیدآبادی، حجت‌الاسلام ارزانی، دکتر عبدالهی، هانیه گرایلی و ابراهیم حیدری.

انتهای پیام/4028/

نظر شما