شناسهٔ خبر: 34811988 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

وزیر توسعه اقتصادی روسیه مطرح کرد

آمریکا به دنبال تحمیل خواسته‌های خود در اصلاح ساختاری WTO

درپی تهدید مجدد آمریکا به خروج از سازمان تجارت جهانی، ماکسیم اورشکین وزیر توسعه اقتصادی روسیه معتقد است این دست اقدامات آمریکا باهدف تحمیل خواسته‌های خود در اصلاح ساختاری WTO به دیگر کشورهای جهان انجام می‌شود. به عقیده وی آمریکا ابزاری به عنوان جایگزین WTO پیش روی خود ندارد و به همین دلیل کنار گذاشتن آن از سوی آمریکا بسیار بعید به نظر می‌رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مقاومتی نیوز سازمان تجارت جهانی اکنون شرایط نامطلوبی را پشت سر می‌گذارد و انتقادات زیادی از سوی بسیاری از کشورها به عملکرد این سازمان وارد شده است. در این میان آمریکا بزرگترین منتقد عملکرد این سازمان است و شروط متعددی را برای ادامه همکاری با آن مطرح نموده است.

تهدید مجدد آمریکا به خروج از WTO

در همین راستا دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، هفته گذشته در یک نشست انتخاباتی و در برابر کارگران یک واحد پتروشیمی در شهر پنسیلوانیا، بار دیگر به طور صریح سازمان تجارت جهانی را تهدید کرد که اگر رویه‌های این سازمان متناسب با شروط این کشور اصلاح نشود، آمریکا از WTO خارج خواهد شد.

ترامپ در این خصوص گفته است: اگر مجبور باشیم از WTO خارج می‌شویم. ما کاملا آگاهیم که سازمان تجارت جهانی در طول سال‌های اخیر بر ضد اقتصاد آمریکا عمل کرده است و ما نمیگذاریم این روند تداوم داشته باشد. نظام فعلی سازمان تجارت جهانی به نحوی ناعادلانه و ناکارآمد عمل می‌کند که بسیاری از کشورها بتوانند با تحمیل هزینه‌های خود بر اقتصاد آمریکا، از شرایط نابرابر تجاری منتفع گردند.

رئیس جمهور آمریکا به طور خاص چین و هند را هدف قرار داده و آن ها را سوء استفاده از امتیازات «کشورهای درحال توسعه» در سازمان تجارت جهانی متهم نموده است.

خروج کشورهای بزرگ از WTO به منزله پایان کار این سازمان است

تهدید مجدد آمریکا به خروج از سازمان تجارت جهانی واکنش‌های متعددی از سوی کشورهای جهان را درپی داشته است.

به طور خاص دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس جمهور روسیه در واکنش به این تهدید از سوی آمریکا گفت: اگر کشورهای بزرگ جهان، همچون آمریکا تصمیم به خروج از سازمان تجارت جهانی بگیرند، عملا پایان کار این سازمان فراخواهد رسید.

با این وجود وی تأکید کرده است درحال حاضر روسیه تصمیمی برای خروج از سازمان تجارت جهانی ندارد و انتظار دارد اصلاح ساختاری WTO به بهبود عملکرد این سازمان منجر شود.

آمریکا به دنبال تحمیل خواسته‌های خود در اصلاح ساختاری WTO

با اینحال ماکسیم اورشکین، وزیر توسعه اقتصادی روسیه، تهدید آمریکا به خروج از سازمان تجارت جهانی را ابزار این کشور برای تحمیل خواسته‌های خود درخصوص تغییر ساختاری WTO، به دیگر کشورهای جهان می‌داند.

به عقیده وی آمریکا ابزاری به عنوان جایگزین WTO پیش روی خود ندارد و به همین دلیل کنار گذاشتن آن از سوی آمریکا بسیار بعید به نظر می‌رسد.

WTO به ضرر آمریکا و یا به سود این کشور؟

سئوالی که در این خصوص مطرح است آن است که به طور کلی وجود سازمان تجارت جهانی و رهبری عرصه تجارت بین‌الملل از سوی این سازمان در قالب نظام چندجانبه‌گرایی، به سود آمریکاست و یا به ضرر این کشور عمل می‌کند.

در این خصوص برخی از کارشناسان معتقدند آمریکا یکی از کشورهایی است که بیشترین سود را از نظام فعلی تجارت جهانی برده است؛ به طوریکه در اغلب شکایت‌های تجاری رأی WTO به سود این کشور صادر شده است. با این وجود آمریکا قصد دارد از بهره‌مندی کشورهایی همچون چین و دیگر کشورهای درحال توسعه، جلوگیری نماید و امتیازاتی که سازمان تجارت جهانی برای این کشورها در نظر گرفته را برضد منافع خود قلمداد می‌کند.

از این منظر انتقادات گسترده آمریکا از سازمان تجارت جهانی و تهدید به خروج از این سازمان، قابل درک است و تلاش این کشور برای تحمیل خواسته‌های خود در اصلاح ساختاری این سازمان را نشان می‌دهد. در واقع آمریکا قصد دارد در ساختار سازمان تجارت جهانی تغییراتی ایجاد نماید که ضمن افزایش قدرت دولت آمریکا در اعمال قواعد ضد تجارت آزاد، دیگر کشورها همچون چین نیز نتوانند به راحتی و با استفاده از امتیازات ویژه این سازمان، به توسعه تجاری و اقتصادی بپردازند.

منبع: راشاتودی yon.ir/p428K

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل

نظر شما