به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، آمارها حکایت از این دارد که سالهای اخیر تعداد زیادی از داوطلبان ورود به دانشگاهها فقط علاقهمند ورود به رشتههای گروه پزشکی هستند و این در حالی است که در اکثر موارد، این نوع علاقه آگاهانه و به خاطر خود این رشتهها نیست؛ بلکه به این دلیل است که مثلا رشتههای فنی و مهندسی از بازار کار خوبی بهرهمند نیستند و رشتههای پزشکی به راحتی اشتغال را به همراه دارند.
هرچند داوطلبان حق دارند که این پارامتر را هم در انتخاب خود دخالت دهند؛ اما واقعیت این است که با توجه به آمار بسیار بالای شرکتکنندگان، درصد بالایی از داوطلبان ورود به رشتههای پزشکی، پشت سد کنکور متوقف یا سرگردان میشوند؛ اینکه داوطلبان بخواهند بدون شناخت، علاقه آگاهانه و فقط براساس یک پارامتر تضمین استخدام بعد از فارغالتحصیلی، انتخاب رشته کنند دیگر در هیچ جای دنیا طرز فکر درستی نیست.
امروز معنی ورود به دانشگاهها در مقایسه با گذشته تغییر زیادی کرده است و ورود به دانشگاه به این معنا نیست که مانند گذشته بهصورت تضمینی بعد از فارغالتحصیلی از یک رشته بتوان استخدام دولت شد؛ بلکه یک مفهوم نوین و واقعی به نام دانشگاه و دانشجوی کارآفرین ظهور کرده است و از سوی دیگر مرزهای علم جابهجا شده و علوم مختلف با یکدیگر آمیخته شدهاند و علوم میانرشتهای و نوین به وجود آمده است، مانند بیوانفورماتیک که با ورود در رشته مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی میتوان در نهایت در مقطع دکتری و رشته بیوانفورماتیک که ترکیبی از رشتههای کامپیوتر و ژنتیک است وارد شد و اقدام به درمان بیماریهای مادرزادی و ژنتیکی کرد.
دانشگاهها باید با تکیه بر امکانات و ساختارهای پژوهشی و تحقیقاتی و کارگاهها و آزمایشگاههای متنوع اقدام به تربیت دانشجوی حرفهآموز و کارآفرین کنند؛ همانطور که تحقق این امر در دانشگاههای برتر و نسل چهارم دانشگاه مانند استنفورد و امایتی کاملا مشهود است؛ دانشگاههای ایران هم باید به این سمت حرکت کنند و دانشگاه صرفا یک موسسه، ساختمان آموزشی، آموزش غیرحضوری، مکاتبهای و از راه دور نباشد. با اتخاذ سیاستهای جدید مدیران بالادستی دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه هدایت پژوهشها و پایاننامههای تحصیلات تکمیلی به سمت حل مساله و مشکلات جامعه، این دانشگاه آماده حل بسیاری از مسائل کشور است.
دانشجویان باید در محیط چنین دانشگاههایی خود را مجهز به مهارتهایی کرده که بلافاصله یا حتی در حین تحصیل بتوانند کارآفرینی کنند و در این صورت از شانس استخدام دولتی و صنعت بالاتری برخوردارند؛ بهعنوان مثال یک فارغالتحصیل رشته مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی که در مرکز تحقیقات انرژی همان واحد دانشگاهی یا در مقطع ارشد انرژیهای تجدیدپذیر دانشگاه آزاد اسلامی با علوم و مهارتهای انرژیهای تجدیدپذیر، انرژی باد و خورشیدی آشنا میشود و اقدام به پژوهش میکند، بهراحتی میتواند برای خود و جامعه اقدام به کارآفرینی کند.
* نویسنده: بهروز رحمانی مسئول روابط عمومی واحد تاکستان
نظر شما