شناسهٔ خبر: 34811571 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

انتقاد فرماندار نیویورک از اظهارات ترامپ درباره قوانین جدید مالکیت سلاح

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین الملل  خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان؛ «اندرو کوومو» فرماندار دموکرات ایالت نیویورک درباره رقابت های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و بحث داغ پیشنهاد دولت آمریکا در خصوص تصویب قانونی که بر اساس آن، حوادث تیراندازی که دارای ابعاد گسترده و قربانیان زیاد است و با انگیزه تنفر صورت می گیرد، می تواند به عنوان حوادث تروریستی داخلی مورد پیگرد قانونی قرار بگیرد، گفت:‌ به نظر من، ما اکنون در نقطه گذار به سر می بریم. ما قانون مبارزه با تروریسم را داریم که پس از حوادث یازدهم سپتامبر نوشته شد. پدیده های ملی تروریسم، تحت تاثیر اشخاص خارجی صورت می گیرد که باعث افراطی شدن شهروندان آمریکایی می شود. اما ما اکنون شاهد نوع متفاوتی از تروریسم هستیم.
ما شاهد آن هستیم که تروریسم داخلی، تحت عنوان تروریسم با انگیزه «جرایم ناشی از تنفر» تعریف می شود که توسط آمریکایی ها صورت می گیرد؛ آمریکایی هایی که ممکن است نه تحت تاثیر یک شخص خارجی، بلکه بر اثر تنفر، افراطی شده باشند. آنچه که در الپاسو شاهد آن بودیم، قتل عام ناشی از تنفر بود. من اعلام می کنم این رویداد باید به عنوان تروریسم قلمداد شود. زمانی که شاهد حمله تروریستی و قتل عام هستید که مبتنی بر قومیت، دین، فرقه و سایر عوامل است، این رویداد حقیقتا تروریسم داخلی است؛ حتی اگر هیچ شخص خارجی در این میان نقشی نداشته باشد.
مجری برنامه در ادامه به سخنان ترامپ اشاره کرد که در آنها خواستار ایجاد بیمارستان ها و مراکز روانی بیشتر برای نگهداری از افرادی شده بود که دست به اقداماتی مانند تیراندازی به مردم و قتل عام می زنند. وی پرسید: آیا به نظر شما باید بیمارستان های روانی بیشتری ایجاد کنیم؟
فرماندار ایالت نیویورک در پاسخ گفت: به نظر من، رئیس جمهور نمی داند درباره چه سخن می گوید. ساختن مراکز سلامت روان چه مزیتی در برابر اقامتگاه های سلامت کنونی دارد که در حال حاضر از آنها استفاده می شود؟ نخست آنکه مفهوم "نهادینه سازی دوباره" (که توسط رئیس جمهور استفاده شد)، دقیقا به معنای انجام اقداماتی کاملا خلاف آنچه تا کنون انجام می دادیم است.
اما بیایید همه این بحث ها را کنار بگذاریم. ایجاد چنین مراکزی، چگونه می تواند مانع آن شود که یک بیمار روانی به سلاح دست پیدا کند؟ مهمترین مساله این است. اگر قرار باشد چنین اتفاقی بیافتد، باید سوابق هر فرد بررسی شود تا اطمینان حاصل شود فرد مورد نظر به لحاظ روانی بیمار نیست. به همین دلیل است که نیازمند کنترل سوابق جهانی هستیم، تا مشخص شود آیا یک فرد خاص به بیماری های روانی مبتلا است یا نه.
ما بهترین قوانین را در این خصوص در این ایالت (نیویورک) داشته ایم. ما شش سال پیش و پس از حادثه تیراندازی و قتل عام در مدرسه «سندی هوک» ایالت کانتیکت، بهترین قوانین مربوط به سلاح را در کشور تصویب کردیم.
ما سپس اقدام به راه اندازی پایگاه داده سلامت روان کردیم که به واسطه آن، 139 هزار نفر که می توانستند در نیویورک سلاح داشته باشند، اکنون به لحاظ قانونی قادر به خریدن سلاح نیستند، زیرا نام آنها در این پایگاه داده به عنوان افرادی که از سلامت روان برخوردار نیستند درج شده است.
بنابراین، رئیس جمهور آمریکا باید بر اساس نظریه های خود، اعلام کند که خواهان بررسی سوابق افراد و وضعیت سلامت روان آنها است، و اگر فردی به لحاظ روانی بیمار باشد، نباید اجازه پیدا کند سلاح بخرد.
 

نظر شما