شناسهٔ خبر: 34808257 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آسان شدن صدور روادید برای تجار افغانستانی

صدور روادید برای تجار افغانستانی با هماهنگی سرکنسول ایران در افغانستان آسان شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: با هماهنگیآسان شدن صدور روادید برای تجار افغانستانی سرکنسول ایران در افغانستان صدور روادید برای آن دسته از بازرگانان افغانستان که با ایران تجارت می کنند بر اساس مصوبه شورای ساماندهی مبادلات مرزی خراسان رضوی آسان شد تا بازرگانان آن کشور بتوانند به راحتی وارد ایران شوند.

علی رسولیان افزود: بر این اساس مقرر شد مدت زمان توقف اتباع افغانستانی و کامیون های حامل کالا برای ورود به افغانستان یا خروج از آن کشور در مرز بین دو کشور کاهش یابد و هیچ مانعی باعث نشود خودرو یا فردی که از مرز افغانستان وارد کشور می شود، در مرز معطل شود.

وی گفت: طبق توافقات پیشین استانداری خراسان رضوی با ولایت هرات در حوزه صادرات فرآورده های نفتی و مبادلات کالا، مقرر شد همه فرآیندهای ورود و خروج کالا در مرز افغانستان و مقدار توقف کامیون ها از طریق گمرک دوغارون شناسایی و مدت زمان انجام تشریفات گمرکی و رفت و آمد کامیون ها از گمرک کوتاه شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با بیان این که افغانستان بزرگترین شریک تجاری خراسان رضوی محسوب می شود افزود: از سال1396 تا کنون هر سال سهم خراسان رضوی از صادرات کشور به افغانستان افزایش پیدا کرده به طوری که صادرات کالا به این کشور از نظر وزن در سال 96، 22درصد در سال97 حدود 30درصد و در چهار ماه امسال 31درصد افزایش یافته است.

رسولیان افزود: فرآورده های نفتی، مصالح ساختمانی، مواد غذایی، لوازم خانگی، گاز مایع، مواد نساجی، فرش و موکت از کالاهایی است که صادرات آن از ایران به افغانستان افزایش قابل ملاحظه ای داشته است.

30درصد صادرات ایران به افغانستان مربوط به خراسان رضوی است و عمده بازرگانان فعال در آن کشورها خراسانی هستند.

 

نظر شما