شناسهٔ خبر: 34803772 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

گفتگوی قدس آنلاین با معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی:

کودکان کار آمار هم ندارند!/۴۰درصد کودکان کار در مشهد از اتباع خارجی هستند/احتمال سلب حضانت از کودکان خیابانی بدسرپرست

معاون امور اجتماعی ادارۀ کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: حمایت از کودکان کار و ساماندهی آنها در کمیته ای تحت عنوان «کمیته ساماندهی کودکان کار و خیابان» که توسط هیات وزیران تصویب شده و ۱۲سازمان در آن عضویت دارند انجام می شود.

صاحب‌خبر -

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: مطابق قانون، کار کردن افراد کمتر از ۱۸سال ممنوع است. بااین‌حال افزایش آمار کودکانی که درشهرها مشغول زباله گردی هستند، میان کوهی از ضایعات سرگرم تفکیک پلاستیک از فلزند، فال و دعا می‌فروشند، یا به اصرار از زائران می‌خواهند که از آن‌ها آدامس بخرند، همچون دیگر آسیب‌های اجتماعی، تاول‌هایی چرکین بر صورت زیبای شهری است و اکنون علی‌رغم همۀ تلاش‌ها «سامان‌دهی کودکان کار» متاسفانه هر روز بر تعداد این کودکان اضافه می‌شود. با غلامحسین حقدادی، معاون امور اجتماعی ادارۀ کل بهزیستی خراسان رضوی دربارۀ رویکردی که برای سامان‌دهی این کودکان وجود دارد گفت‌وگو کرده‌ایم که می‌خوانید:

قدس آنلاین: سرنوشت کودکان کار چه خواهد شد؟ آیا این کودکان تا بزرگ شدن به همین رویه کار را ادامه خواهند داد؟

حقدادی:فرضی در این سئوال شما وجود دارد به این شکل که اگر تعداد کودکان کار اضافه می‌شود ، کم نمی‌شوند یا به همین شکلی که هستند باقی می‌مانند در حالیکه اینگونه نیست. بد نیست بدانید که کودکان کار و کودکان خیابانی دو گروه تقسیم می شوند.

گروهی کودکانی هستند که هر چند زیر ۱۵ سال دارند ولی با رضایت و حمایت خانواده هایشان مشغول به کار می‌شوند ممکن است تعدادی از این کودکان کار توسط سازمانهای ذیربط دیده شوند که با خانواده‌ها صحبت می‌شود و بچه‌ها به کانون خانواده برمی گردند و اگر نیاز به توانمند سازی داشته باشند توانمند می‌شوند و اگر هم نیاز به سر پناه داشته باشند به صورت موقت زیر پوشش بهزیستی قرار می‌گیرند و به صورت موقت مشغول به کار می‌شوند منظورم این است که این زمان خیلی محدود است و همه سعی ما این است که با ارتباط گرفتن با خانواده این بچه ها تمهیداتی اندیشیده شود تا به رشد این بچه ها لطمه ای وارد نشود.

قدس آنلاین: اگر این بچه‌ها غیر ایرانی باشند چطور؟

حقدادی:اگر کودک غیر ایرانی باشند هم به خانواده‌های این بچه‌ها و هم به اداره اتباع اطلاع داده می‌شوند و آن‌ها هستند که تصمیم می گیرند.

قدس آنلاین: وضعیت کودکان خیابان چطور است؟

حقدادی: این‌ها کودکانی هستند که شب جایی برای استراحت ندارند و کارتن خواب هستند و بعضا هم مورد سوء استفاده باندهای مختلف قرار می‌گیرند. بچه هایی که مشکلات بهداشتی و تربیتی دارند و عموما از تحصیل باز می‌مانند که هر چند تعداد این بچه ها نسبت به کودکان کار خیلی کمتر است ولی این‌ها مهمتر هستند چون این بچه ها  باید اقامت پیدا کنند و به صورت جدی خانواده هایشان توانمند سازی شوند و مدت زمان بیشتری را در بهزیستی بمانند و اگر حتی در شرایطی قرار گرفتند که امکان این را که به آغوش خانواده برگردند نداشتند با حکم قضایی سلب حضانت می شوند و به مراکز بهزیستی سپرده می‌شوند و شرایطی در این مراکز برای این‌ها فراهم می‌شود که این‌ها فرصت کودکی کردن و رشد داشته باشند و عموما خیلی از این‌ها به این ترتیب از چرخه کودک کار خارج می‌شوند ولی چون یک سلسله اتفاقات مثل اعتیاد باعث بروز یکسری آسیب‌های اجتماعی می‌شود هدف ما این است برای پیشگیری های بعدی روی این آسیب‌ها کارکنیم.  

قدس آنلاین: آیا مراکزی هستند که در این راه شما را همراهی کنند؟

حقدادی:بله. برخی از این مراکزی که روی ماده ۱۵ یا ۱۶ کار می‌کنند برای این است که این کودکان کمتر خیابانی شوند یا مثلا مراکزی که در جهت توانمند سازی روزانه خانواده‌ها در حاشیه شهر در جهاتی غیر برخوردار کار می‌کند هم در جهت جلوگیری از کودکان کار خیلی موثر هستند. در مجموع کودکان کار یک دوره‌ای را که می‌گذراند وارد دوره سازندگی و رشد می‌شوند.

قدس آنلاین: چند درصد از این کودکان دوباره کودکان کار می‌شوند؟

حقدادی: با توجه به همه تلاش‌های ما و دیگر ادارات ذی ربط متاسفانه ۱۰ درصد از این کودکان دوباره به خیابان برمی گردند.

قدس آنلاین: چند درصد از کودکان کار جهت سرپرستی جذب بهزیستی می‌شوند؟

حقدادی:مشخص نیست چون کار کودکان یک پدیده واضح نیست. برخی از این کودکان در جاهایی کار می‌کنند که در چشم نیستند مثل کارگاه‌های خانگی و...در واقع آمار ما از کودکان کار مربوط به آن تعداد از کودکانی است که توسط شهرداری، اداره اتباع و...مشاهده و به ما ارجاع می‌شوند و برایشان در کمیته ساماندهی کودکان کار اقدامی انجام می دهد.

قدس آنلاین:تعداد کودکان کار رو به افزایش است یا کاهش؟

حقدادی: طی یکی دو سال اخیر بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ کودک کار به مراکز ما ارجاع داده شده اند.

قدس آنلاین: چه خدماتی برای این کودکان در نظر گرفته شده است؟

حقدادی: ما دو گونه خدمات برای این کودکان داریم. یکسری خدمات هستند شامل اقامت دائمی دائمی به کودکان کار است یعنی اینها به صورت شبانه روزی نزد ما هستند و یکسری هم خدماتی است که به صورت روزانه به خانواده‌های این بچه‌ها داده می‌شود این خدمات در حوزه‌های مشاوره‌ای، حقوقی، روانشناسی، مددکاری، بازگشت این بچه‌ها به تحصیل و...که بهزیستی برای این بچه‌ها و خانواده هایشان انجام می‌شود.

قدس آنلاین: آیا ارائه این خدمات فقط بر عهده بهزیستی است؟

حقدادی: حمایت از کودکان کار و ساماندهی آنها در کمیته ای تحت عنوان «کمیته ساماندهی کودکان کار و خیابان» که توسط هیات وزیران تصویب شده و دوازه سازمان در آن عضویت دارند انجام می شود. علاوه بر این دوازده سازمان اداره اتباع هم برای کودکان کار اتباع خارجی حضور دارند.

قدس آنلاین: چه تعداد از این کودکان کار خارجی هستند و برای آنها چه کارهایی انجام می شود؟

حقدادی: کودکان از هر ملیتی که باشند محترم هستند و مورد حمایت قرار می گیرند. اولین کاری که در این خصوص انجام شده است برای ارائه خدمات به این افراد با اداره اتباع هماهنگی می شود یعنی بچه هایی کودکان کار خارجی بعد از شناسایی به خانوده هاشان تحویل داده می شود و توسط اداره اتباع هم از خانواده این بچه ها تعهد گرفته می شود که از کودکانشان برای کار در خیابان استفاده نکنند که بعد از تعهد این خانواده بچه ها از چرخه کودک کار خارج می شوند. البته این چرخه از آن جایی که باز تولید دارد هیچگاه به صفر نخواهد رسید.

قدس آنلاین: در حال حاضر چند درصد از کودکان کار از اتباع خارجی هستند؟

قدس آنلاین: ۴۰ درصد از کودکانی که در بهزیستی نگهداری و حمایت می شوند از اتباع خارجی هستند.

انتهای خبر/

نظر شما