شناسهٔ خبر: 34803677 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

گزارش تفصیلی قدس آنلاین از فشار مالیاتی به تولید کنندگان

دولت از تولید درخراسان رضوی بیش ازسهمش مالیات میخواهد/سهم تولید استان۶درصد، سهم مالیات ۵/۷درصد

درحالیکه بسیاری از فعالان اقتصادی خراسان رضوی از سازمان امورمالیاتی گلایه مندندو وضع رقمهای بالای مالیاتی وشیوه دریافت مالیات را از موانع رونق تولید ارزیابی میکنند؛ مقامهای مسوول دولتی این ادعاها را رد کرده ومعتقدند دربسیاری موارد با بخشودگی جرایم مسیر تولید را هموار کرده اند.

صاحب‌خبر -

متولیان بخش خصوصی بر این باورند که سهم مالیاتی خراسان رضوی منطبق بر واقعیتهای اقتصادی تعیین نشده است و از آنجا که تحقق دریافت مالیات ملاک کارآیی مدیران دولتی این سازمان است؛ آنها تلاش میکنند تا این ارقام غیر واقعی را محقق کنند که این رویه فشار مضاعفی به تولید کنندگان و تجار درخراسان رضوی وارد خواهد کرد و شاید به همین دلیل هم باشد که آنها از استان کوچ کرده و مسایل مالیاتی خودرا درتهران یا سایر استانها حل وفصل میکنند.

*** فراموشی عدالت مالیاتی درخراسان رضوی

درهمین راستا، رئیس اتاق بازرگانی ایران میگوید: باید در سهم مالیاتی استان تجدیدنظر شود، اگر این کار صورت نگیرد باید آن را به هر طریقی از واحدهای تولیدی دریافت کنند که از نظر عدالت ممکن است مورد سوال باشد.

غلامحسین شافعی اظهار کرد: مورد کهنه‌ای وجود دارد که یکی دو سال است با آقای تقوی‌نژاد مطرح کردیم، آقای جنتی را فرستادند و بررسی‌ها انجام شد اما هیج نتیجه‌ای حاصل نشد و آن موضوع نیز تعیین سهم استان‌ها از مالیات کل کشور است.

 وی افزود: در سال‌های گذشته برای استان‌های مختلف سهمی مشخص شده و بدون توجه به تغییر و تحولات مثبت یا منفی تا امروز ادامه یافته اما در داخل استان ما تحولاتی انجام شده که بر اساس آن باید سهم استان از مالیات کاهش می‌یافت، در حالی که افزایش یافت. در استان موسسات مالی اعتباری وجود داشت و میزان کار این موسسات کم هم نبود که بخشی از مالیات استان را پرداخت می‌کردند و اکنون دیگر نیستند.

 شافعی ادامه داد: پروژه‌های بزرگی مانند پدیده در مشهد در حال انجام بوده و حجم کاری که در استان انجام می‌شده قابل توجه بود اما با مشکل مواجه شد. ما در استان واحد بزرگ نداریم. بالای ۹۵ درصد واحدهای تولیدی کوچک و متوسط استان بخش خصوصی هستند و تنها یک یا دو واحد بزرگ داریم که برخی واحدهای بزرگ مالیات خود را در خراسان پرداخت نمی‌کنند و در نهایت دردسر آن برای استان، مسئولان و مردم است. ما این مسائل را احصا کردیم و مورد اقبال قرار گرفت.

***جبران کسری بودجه با درامد مالیاتی

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه باید در سهم مالیاتی استان تجدیدنظر شود، عنوان کرد: اگر این کار صورت نگیرد باید آن را به هر طریقی از واحدهای تولیدی دریافت کنند که از نظر عدالت ممکن است مورد سوال باشد. این موضوع باید مورد توجه جدی قرار گیرد و عدالت مالیاتی روی آن اجرا شود. نگران این هستیم که نزدیک به ۱۴۰ هزار میلیارد تومان با کسری بودجه مواجه خواهیم شد که بخشی از جبران آن وظیفه درآمدهای مالیاتی است.

 وی بیان کرد: ما به عنوان بخش خصوصی اعتقاد داریم که نباید درآمد حاصل از نفت صرف هزینه در کشور شود، بلکه باید صرف سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت شود و مالیات باید بخش عمده هزینه‌های کشور را فراهم کند اما موضوعی که اکنون مطرح بوده این است که ما باید نگاه به تولید را تغییر دهیم و با شناسایی فرارهای مالیاتی و معافیت‌های غیر عادلانه مالیاتی می‌توانیم جبران کرده و مالیات بخش تولید را کم کنیم.

 شافعی خاطرنشان کرد: تقاضای دیگر بخش خصوصی که روی آن مصر بوده، مالیات بر سرمایه و مالیات فعالیت‌های دلالی و واسطه‌گری است که بخش تولید را به زیر کشیده و سیستم انگیزشی برای کار اقتصادی این شده که دلالی کنند و سمت تولید نروند. این موضوع باید مورد پیگیری قرار گیرد تا مشکل انگیزه برای تولید بالا و به سمت دلالی نرفتن حل شود. ما آماده هستیم این را ارائه دهیم که سهم مالیات استان مورد تجدید نظر قرار گیرد. دلیل ندارد مالیات در تهران پرداخت شود. این به استان‌ها کمک می‌کند.

****مالیات بیشتر از سهم تولید

 همچنین، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی گفت: سهم استان در تولید ۶ درصد، اعتبارات ۵ درصد و و منابع بانکی ۴ درصد بوده اما در وصول درآمدهای مالیاتی ۷.۳درصد است. شاید به همین دلیل در ۱۰ سال اخیر در هیچ سالی موفق به وصول درآمد نشدیم.

رضا جمشیدی اظهار کرد: در سال گذشته؛  ۸۹ درصد درآمدهای مالیاتی استان محقق شده و به طور میانگین میزان وصولی و تحقق درآمدهای استان در ۷ سال اخیر ۸۵ درصد بوده که نشان می‌دهد پیش‌بینی‌های ما اشکال دارد زیرا ۹۲ درصد درآمدها، مالیاتی است.

وی با بیان اینکه درآمدهای سال ۹۸ استان نسبت به عملکرد سال ۹۷ در قانون بودجه ۵۰ درصد افزایش یافته است، عنوان کرد: هیچ نظر کارشناسی تایید نمی‌کند که استان قادر است در سال ۹۸ نسبت به عملکرد سال ۹۷، ۵۰ درصد بیشتر وصول درآمد داشته باشد و این کارشناسی نیست که در بحث برآوردهای مالیاتی و درآمدی توازنی بین استان‌ها وجود داشته باشد.

 جمشیدی بیان کرد: استان ۶ درصد از درآمد ناخالص کشور را دارد، یعنی تولید ناخالص سرانه یک خراسانی ۷۵ درصد میانگین کشور است. منابع بانکی استان ۴ درصد منابع بانکی کشور بوده و تفاوت درآمد و هزینه یک خانوار در خراسان رضوی رتبه ۲۸ را در بین استان‌های کشور دارد.

 رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی افزود: این موارد نشان می‌دهد استان خراسان رضوی به طور نسبی برخلاف تصور عموم استان توانمندی نیست، در صورتی که بدون احتساب تهران، ۷.۵ درصد منابع مالیاتی کشور را باید وصول کرد. سهم در تولید ۶ درصد، اعتبارات ۵ درصد و و منابع بانکی ۴ درصد بوده اما در وصول درآمدهای مالیاتی ۷.۳ درصد است. شاید به همین دلیل در ۱۰ سال اخیر در هیچ سالی موفق به وصول درآمد نشدیم.

 وی ادامه داد: یکی از دلایل دیگر الزام قانونی است که شرکت‌هایی که محل فعالیت آن‌ها در استان است باید مالیات آن‌ها را به استان منتقل کنیم. در استان ۳۷ شرکت داریم که فعالیت آن‌ها در استان اما دفاتر در خارج استان و عمدتا در تهران است. استاندار دو بار با وزیر اقتصاد و رییس سازمان مالیاتی مکاتبه کردند اما در این دو سال تنها حساب‌های چهار شرکت منتقل شده که در تحقق درآمدها و فشار به سایر مودیان موثر خواهد بود.

***مالیات یا ابزار تضعیف‌ تولید

درهمین خصوص،  حجت‌الاسلام و المسلمین نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: افرادی که تولیدکننده و افسران ارشد در حوزه اقتصادی هستند، فرار مالیاتی را جرم می‌دانند و تمام تلاششان این است که وظایف خود را در حوزه مالیات انجام دهند. این امری است که نشان داده در این موضوع نهایت همکاری و مساعدت را داشتند و دارند.

پژمانفر افزود: مالیات یک ابزار هدایت رفتار بوده و ابزاری است که کمک می‌کند رفتارها اصلاح شود و حمایت‌ها در مسیر تولید قرار گیرد. این درست است که در دنیا ۲۵درصد مالیات می‌دهند، در حالی که در ایران میانگین تا ۸ درصد است، اما آیا هزینه‌های دیگری بر فرد تحمیل می‌شود یا نه؟ امروز هزینه‌های سربار زیادی بر تولید اعمال می‌شود. آیا مقدار هزینه‌هایی که در قالب‌های مختلف پرداخت می‌کنند با ۲۵ درصد برابری می‌کند یا بیشتر است؟ نباید به این مساله بی‌توجهی کنیم.

 نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این تنها مربوط به مسئولان جاری نیست بلکه قبل و بعد از انقلاب نیز مساله گران اداره کردن کشور وجود داشته زیرا نفت مفتی داشتیم و هر وقت می‌خواستیم صادرات و استخراج نفت را بیشتر می‌کردیم. امروز کشور را با قیمت بالا اداره می‌کنیم. با وضعیت موجود باید در کنار این مسائل هزینه‌های سربار را کاهش دهیم و برنامه داشته باشیم. به دلیل اینکه نمی‌توانیم نفت صادر کنیم، می‌گوییم اداره گران کشور را مودیان مالیاتی پرداخت کنند. باید کار دیگر یعنی اصلاح ساختار را نیز انجام دهیم.

 رئیس مجمع نمایندگان استان بیان کرد: مودیان مالیاتی ما در مورد اینکه هزینه‌های خرج کشور را با مالیات بپردازند موافق هستند اما نباید برج کشور را بر مودیان مالیاتی تحمیل کنیم. امروز باید به جراحی برسیم. شرایط ما سخت است، ۴۰ سال گفتیم اقتصاد مبتنی بر غیر نفت می‌خواهیم اما این کار را نکردیم که امروز دارد تحمیل می شود. نمی‌توان با همان وضعیت ولخرجی کار کرد و هزینه‌های ما را بدهند و تغییری در نظام و سیستم خود ندهیم. باید همه کمک کنیم.

 وی خاطرنشان کرد: مالیات باید ابزار هدایت رفتار نه تضعیف‌کننده تولیدگر و قفلی بر درب تولید باشد. باید به سراغ کسانی که فرار مالیاتی می‌کنند برویم. باید به سمت مالیات هوشمند برویم اما مالیات هوشمند باید مصرف هوشمند را نیز داشته باشد.

***عقب ماندگی ۲۹ درصدی مالیاتی  

 درمقابل این اظهارات،   مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی گفت: در ۴ ماه سال جاری درآمدهای استان هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بود که بین ۷۱ تا ۷۲ درصد محقق شده و ۲۹ درصد از ظرفیت پیش‌بینی شده استان برای سال جاری عقب هستیم.

یحیی یعقوب‌نژاد در خصوص اقداماتی که اداره امور مالیاتی در حوزه کاهش وابستگی به نفت انجام داده، گفت: سال گذشته درآمدی که برای استان در نظر گرفتیم، ۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بود که ۲ هزار و ۸۸۰ میلیارد تومان را محقق کردیم. ۹۳ تا ۹۴ درصد درآمدهای پیش‌بینی شده برای استان محقق شد. در ۴ ماه سال جاری هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بود که بین ۷۱ تا ۷۲ درصد درآمدهای مالیاتی استان محقق شده است. ۲۹ درصد از ظرفیت پیش‌بینی شده استان برای سال جاری عقب هستیم.

 مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی افزود: در ۶ ساله گذشته حدود ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان معافیت به فعالان اقتصادی از طرف دولت داده شده، در دو ساله اخیر ۹۸میلیارد تومان اوراق تسویه خزانه تهاتر شده و ۴۳۰ میلیارد تومان به صادرکنندگان استرداد داشتیم. در دو سال اخیر بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان بدهی فعالان اقتصادی عمدتا بخش تولیدی به صورت اقساط طولانی‌مدت درآمده است. در کنار مثلث توسعه اقتصادی درآمدهای مالیاتی افزایش خواهد یافت و تعاملی بین بخش دولتی و خصوصی ایجاد خواهد شد.

*** نظام درآمد- هزینه استانی مالیات

 رئیس کل سازمان امورمالیاتی کشور نیز دراین خصوص گفت: موضوع پایان‌نامه دکترای من این بود که آیا می‌توانیم با تغییر قواعد بازی فضای جدیدی در همه استان‌ها فراهم کنیم که استراتژی مسلط آن‌ها حداکثر کردن درآمدهای استانی بشود، یعنی به این موضوع کاری نداشته باشیم که در سایر استان‌ها چه خبر است، صلاح و صرفه استان ما این باشد که درآمدهای استانی ما حداکثر شود. این امکان‌پذیر است اما نه با قواعد موجود، بلکه با تغییر مجموعه قواعد.

 امیرعلی پارسا افزود: با نظام فعلی درآمد-‌هزینه‌ای استانی، استان‌ها انگیزه‌ای برای حداکثر کردن در آمدهای استانی خود ندارند اما می‌توان با تغییر قواعد بازی، بودجه سال ۹۹ و نظام درآمد-‌هزینه‌ای را به گونه‌ای اصلاح کرد که در استان‌ها این اتفاق رخ دهد.

وی با بیان اینکه نظام درآمد-‌هزینه استان‌ها یک جز درآمدهای مالیاتی است که باید هوشمندانه طراحی شود، عنوان کرد: اگر درآمد استان‌ها و مدل توزیع آن‌ها شفاف، روشن و تضمین‌دار باشد، این مشکلات ایجاد نمی‌شود. در زمان کاهش اتکا به نفت، اصلاح  نظام درآمدی در حال انجام شدن است.

 پارسا اضافه کرد: باید تمام ریزداده‌های مالی، ملک و املاک و ورود و خروج را از کل مودیان و به تفکیک آن‌ها در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهیم. اگر صحبت از عدالت مالیاتی می‌کنیم باید متناسب با ثروت، درآمد و مصرف باشد، اگر نباشد عادلانه تلقی نمی‌شود. در دنیا این اتفاق رخ داده و حاکمیت‌ها می‌دانند وضعیت مالی و ملک و املاک هر مودی و شهروندی چگونه است، این دخالت در زندگی شخصی نیست.

 وی خاطرنشان کرد: راه رها شدن از فاکتور و شرکت صوری و زمینه فرار، فساد و بی عدالتی این است که باید سامانه متمرکز مالیاتی کل کشور با محوریت سازمان امور مالیاتی ایجاد شود تا تمام خرید و فروش‌های کشور و آمار فاکتور توسط سازمان صادر شود و یک نسخه به سازمان امور مالیاتی داده شود، این اتفاق در کل دنیا رخ داده است. در کشورهای پیشرفته ۲۵ درصد کل درآمدهای مردم مالیات بوده اما در کشور ما ۷ تا ۸ درصد است. فرارهای مالیاتی زیاد و معافیت‌ها نامناسب بوده و به این دلیل که فرارها زیاد است، به بخش دیگر فشار زیادی وارد می‌شود.

***خط قرمز دولت، فساد وفرارمالیاتی

پارسا با بیان اینکه حمایت نامحدود، نامشروط، فزاینده و بی قید و شرط در تولید واقعی منتظر ماست، عنوان کرد: فساد و فرار مالیاتی خط قرمز بوده و دروغگویی، دزدی و برداشتن بیت‌المال است. هر کس باید متناسب با درآمد و ثروتش مالیات پرداخت کند. هیچ کس به دنبال فرار مالیاتی نیست. در پرداخت مالیات استان‌ها و اصناف باید در مقایسه با هم احساس عدالت کنند. فرایند دادرسی باید سریع‌تر و عادلانه‌تر باشد. سازمان امور مالیاتی تنها سازمان وصول درآمد نیست. به حمایت موثر از تولید نیز اعتقاد داریم.

 رئیس کل سازمان امورمالیاتی کشور بیان کرد: اگر قرار است نظام مالیاتی عادلانه مستقر شده و همه نقاط ضعفی که داریم برطرف شود، راه آن مالیات هوشمند بوده که برای جلوگیری از فساد و فرار مالیاتی موثر است. باید حساب مالیاتی زیرساختی فراهم کرده باشیم تا کلیه ریزداده‌های بانکی و مالی در اختیار نظام مالیاتی باشد. مالیات بیشتر بر واسطه‌گری‌ها و شناسایی آن‌ها را دنبال می‌کنیم. با اصلاح نظام درآمد و هزینه برای سال بعد فضایی فراهم می‌شود که این سوالات به حداقل می‌رسد. توفیق در توسعه، توفیق در توازن بین سیاست‌ها و اهداف است وگرنه افراط و تفریط ما را به جایی نمی‌برد.

 پارسا بیان کرد: تحقق درآمدهای مالیاتی کشور حدود ۷۵ درصد محقق شده است. فرار مالیاتی کشور برآوردهای مختلفی دارد زیرا کار خلاف بوده به همین دلیل برآوردش سخت است. حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان کل فرار مالیاتی کل کشور به صورت تجمیعی و قابل پیگیری است.

انتهای پیام

نظر شما