شناسهٔ خبر: 34803175 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

جایگاه آموزش و پرورش در تولید سرمایه های اجتماعی و هویت سازی

آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین دستگاه تربیتی همواره نقش بسیار پراهمیتی در تولید سرمایه اجتماعی به خصوص در حوزه های فرهنگی وهویت ساز دارد.

صاحب‌خبر -

اکثر جامعه شناسان و تحلیل گران اجتماعی بر این نکته تاکید دارند که برای رسیدن به توسعه پایدار در تمامی ابعاد آن اعم از سیاسی، فرهنگی و اقتصادی باید به آموزش و پرورش توجه ویژه داشت.

چرا که بسیاری از مفاهیم بنیادین و ویژگیهای شخصیتی افراد جامعه در سنین پایین و در دوران مدرسه شکل می گیرد.

و این ویژگیهای افراد در سرانجام امر منجر به بازتولید رفتارهای اجتماعی و فرهنگی می شود.

بدین جهت آموزش و پرورش به عنوان یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین نهادها و مجموعه ها به حساب می آید که می تواند به جریان زیست اجتماعی سمت و سوی ویژه ببخشد و در فربه سازی و افزایش غنای سرمایه های جامعه نقش بی بدیل ایفا کند.

امروز در راستای عملیاتی کردن آرمانها و اهداف بیانیه گام دوم انقلاب نهاد تعلیم و تربیت وظیفه خاصه و خطیری برعهده داردکه به هیچ وجه نباید از ان غفلت ورزید یکی از نکات کلیدی و حیاتی حفظ وحدت و انسجام جامعه حول محورهای دینی و ملی نظیر ایمان، رهبری، وحدت، زبان فارسی و پرچم پر افتخار ایران اسلامی است .

لذا برهمه ما وظیفه است در جهت پاسداشت، تقویت،تحکیم و ارتقا این سرمایه های پرشکوه و عزت آفرین اقدام و در اجرای برنامه ها و فعالیت های خود این اصول را مد نظر قرار دهیم.

دشمن در آستانه انتخابات تلاش می کند از هر روزنه هرچند کوچک در راه رسیدن به اهداف شوم خود حداکثر بهره برداری را انجام دهد لذا آموزش و پرورش به جهت گستره و مخاطبان عظیم و جایگاه ویژه اش در سالم سازی رفتارهای اجتماعی مورد توجه خاص منفعت طلبان قرار گرفته است.

بر همان اساس باید همواره مراقب باشیم تا علاوه براینکه بهانه به دست دشمنان ندهیم بلکه با عملکرد خوب ، روشنگرانه و وحدت آفرین امید دشمنان را به یاس و ناامیدی تبدیل کنیم و این امر زمانی میسر است که مجموعه آموزش و پرورش اعم از مسئولین، مدیران، معلمان با روشنگری و تبیین حساسیت های جاری زمینه بلوغ و ارتقای سرمایه های اجتماعی را فراهم سازند.

آذربایجان غربی که به عنوان رنگین کمان ادیان و اقوام شهرت یافته و در ادوار مختلف ترک، کرد، شیعه و سنی و اقلیت های مذهبی در کنار هم با صلح و آشتی زندگی کرده و با منش و روش های افتخار آمیز خود در تحکیم رفتارهای انسانی و اخلاقی صحنه های زیبایی را خلق کرده اندکه از آن به عنوان کارنامه درخشان فرهنگی اذربایجان غربی یاد می کنند که شایسته و بایسته است از این اندوخته فرهنگی و اجتماعی مراقبت کرد.

چرا که از یاد نبرده ایم برای صیانت و حفظ حدود و ثغور و تثبیت وحدت و یکپارچگی و امنیت 12 هزار شهید استان خون خود را از شمالی ترین نقطه استان در ماکو تا جنوبی ترین نقطه آن در سردشت و تکاب نثار کردند و علاوه برآن خون 24 هزار شهید کشور از کاوه قهرمان مشهدی تا کاظمی نازنین اصفهانی زمین شهرهای پیرانشهر، سردشت، مهاباد، ارومیه، سلماس و خوی و جای جای این سرزمین را رنگین و معطر کرده است.

تا مردمان این دیار در آرامش و امنیت و آسودگی و وفاق اجتماعی به زندگی خود بپردازند.

پس باید همواره توجه داشت که امنیت و آرامش، وحدت و همدلی حاکم در جامعه به سادگی و ارزانی به دست نیامده است بلکه به قیمت خون 36 هزار شهید غیرتمند حاصل شده و در رگهای این دیار جاری شده است.

لذا همه ماباید با تکیه بر شرافت و فهم فرهنگی خود پاسدار میراث گرانقدر و پربهای شهیدان عزیزمان که همان انقلاب اسلامی، وحدت و همدلی است باشیم و از حرکات و رفتارهای چالش برانگیزی که می تواند بر پیکره زیبای وحدت و انسجام اجتماعی آسیب وارد کند به جد بپرهیزیم .

در آستانه انتخابات بسیاری از معاندان و بدخواهان انقلاب شکوهمند اسلامی مترصد فرصت ها و شرایط هستند که با طرح شعارها و طراحی برنامه های وحدت شکن و برجسته ساختن تفاوتهای قومیتی و فرهنگی مسیر رسیدن به اهداف شوم خود را هموار سازند .

در همین راستا ما به عنوان متولیان و کارگزاران عرصه های فکری ، فرهنگی و تربیتی جامعه باید از تمامی فرصتها و ظرفیت های آموزش و پرورش جامعه حداکثر بهره برداری را نماییم و علاوه براینکه از داشته ها و میراث گرانقدر وحدت آفرین جامعه مراقبت می کنیم، باید در مسیر تحکیم و تقویت و توسعه مبانی وحدتی، انسجام اجتماعی و وفاق ملی و کشوری برنامه ریزی داشته باشیم و از جایگاه رهبری به عنوان نقطه ثقل و ره آورد انقلاب اسلامی و از پرچم پر افتخار کشورمان و زبان ملی که نشانه غرور و سربلندی ایران عزیزمان می باشد مراقبت و حراست به عمل آوریم.

نظر شما