شناسهٔ خبر: 34802838 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

لاله افتخاری بیان کرد:

شورای توسعه فرهنگ قرآنی و اولویت‌های آن/ نقش اعضا در شکل‌گیری وضعیت فعلی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ‌ یکی از اعضای حقیقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی ضمن برشمردن اولویت‌های این شورا، به استفاده نشدن از ظرفیت عظیم آن اشاره کرد و گفت: پیگیری و تلاش اعضای شورای توسعه و استفاده از ظرفیت‌های آن می‌تواند به این شورا در رسیدن به اهداف بسیاری کمک کند که برای ارتقای ‌فعالیت‌های قرآنی در جامعه به دنبال آنها هستیم.

صاحب‌خبر -

یکشنبه //////// شورای توسعه فرهنگ قرآنی و اولویت‌های آن / نقض اعضا در شکل‌گیری وضعیت فعلی

به گزارش ایکنا؛ در آخرین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی که ماه مبارک رمضان و در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد، «حمیدرضا مستفید»،‌ «محمدعلی خواجه‌پیری» و «لاله افتخاری» به عنوان سه عضو صاحب‌نظر قرآنی انتخاب شدند. اعضایی که پیش‌بینی می‌شود با توجه به تجربیاتی که در عرصه‌های مختلف مدیریتی دارند، بتوانند حضور ارزشمندی در شورای توسعه فرهنگ قرآنی داشته باشند. خبرگزاری قرآن تلاش خواهد کرد تا با هر کدام از این اعضا گفت‌وگوهایی درباره اولویت‌های کاری شورای توسعه فرهنگ قرآنی و دغدغه‌های آن‌ها برای حضور در این شورا و نیز کارکرد آن در گذشته و حال انجام دهد. در اولین گفت‌وگو به سراغ لاله افتخاری رفتیم که تجربه عضویت در این شورا را داشته که ماحصل آن از نظرتان می‌گذرد.

لاله افتخاری، عضو حقیقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در مورد مهم‌ترین اولویت‌هایی که این شورا باید از این به بعد در دستور کار خود قرار دهد، به فعالیت دوره جدید این شورا پس از انتخاب رئیس جدید آن اشاره کرد و گفت: بر همین اساس یکی از مهم‌ترین اولویت‌هایی که این شورا باید در دستور کار خود قرار دهد بحث بازنگری در عملکرد شوراست. باید مشخص شود که شورای توسعه فرهنگ قرآنی تا کنون چه اقداماتی انجام داده و احیاناً با چه آسیب‌ها و چالش‌هایی نیز همراه بوده است.

اعضای شورا سلیقه‌ای عمل نکنند

وی با اشاره به اینکه بررسی این موضوع می‌تواند برنامه‌ریزی برای آینده این شورا را راحت‌تر کند، ‌افزود: احتمال دارد این شورا نیاز به یک‌سری اصلاحات و ترمیم ساختار داشته باشد. چنین موضوعاتی پس از بررسی عملکرد شورا در شورای توسعه مشخص خواهد شد. لذا لازم است تا اعضای جدید و حتی اعضای قبلی و تمام افرادی که در ساختار این شورا حضور داشته و دارند، به بررسی عملکرد آن در گذشته بپردازند.

افتخاری با اشاره به اینکه پیگیری و بررسی وضعیت شورای توسعه فرهنگ قرآنی می‌تواند ما را از طریق عملکرد گذشته به افق پیش رو برساند، گفت:‌ در حال حاضر شاهدیم که کمیسیون‌های این شورا که به‌عنوان بازوهای اجرایی شورا طراحی و تعریف شده‌اند به کلی تشکیل نمی‌شود یا اگر هم تشکیل می‌شود به ندرت و بدون خروجی خاصی است. در صورتی که نباید این گونه باشد و این کمیسیون‌ها باید بسیاری از مسائل را پیش ببرند. لذا اعتقاد دارم لازم است تا ریاست شورا نیز مطالبه‌ای از اعضا و ظرفیت‌های شورا داشته باشد.

عضو حقیقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تأکید بر اینکه تا کنون اقدامات مطلوبی از سوی این شورا صورت گرفته است،‌ در پاسخ به این سؤال که وقتی عضو این شورا بودید بیشتر با چه چالش‌هایی مواجه می‌شدید، بیان کرد: با توجه به اینکه در این شورا دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهاهای متنوعی عضویت دارند، ‌گاهی تفکیک وظایف یکی از مهم‌ترین چالش‌ها بود. در ابتدا اهمیت و جایگاهی که این شورا باید نزد دستگاه‌ها و سازمان‌ها پیدا می‌کرد مهم به نظر می‌رسید و رسیدن به این اهمیت و جایگاه زمان‌بر بود.

افتخاری مشغله اعضا را یکی دیگر از چالش‌های شورای توسعه فرهنگ قرآنی برشمرد و اظهار کرد:‌ گاهی هم اقدامات سلیقه‌ای و برخوردهای خاص اعضا باعث می‌شد تا فضای معنوی و هدف والایی که این شورا می‌توانست داشته باشد، تحت‌الشعاع قرار بگیرد و خروجی‌های مدنظر به دست نیاید. با تمام این تفاسیر، به اعتقاد من با توجه به اینکه شورا ساختار قوی‌ای دارد و با وجود از دست رفتن فرصت‌های بسیار،‌ همچنان می‌تواند بسیار اثرگذارتر عمل کند.

موفقیت شورا در گرو تلاش اعضاست

عضو حقیقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تشکیل نشدن جلسات این شورا در موعد مقرر نیز اشاره کرد و با بیان اینکه غیبت برخی اعضا باعث می‌‌شود تا گاه شاهد تشکیل نشدن جلسات شورا باشیم، گفت: افراد حاضر در ساختار شورای توسعه فرهنگ قرآنی حتماً می‌دانند کسی که مسئولیتی به عهده می‌گیرد، باید متوجه باشد تمام مسئولیت‌هایش در جای خود اهمیت‌ دارند و نباید تداخلی در این عرصه‌ها وارد کند. لذا همه باید به این باور برسند. اگر در این بخش عملکرد خوبی داشته باشیم و رسالت و جایگاهی را که در اختیار داریم باور کنیم، می‌توانیم به عملکرد موفقی برسیم.

افتخاری در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سؤال که موفق نبودن شورای توسعه فرهنگ قرآنی را نتیجه کم‌کاری اعضا می‌داند یا ساختار خود شورا،‌ بیان کرد: مطمئناً ساختار شورای توسعه فرهنگ قرآنی ساختار مناسبی است و عملکرد دبیرخانه نیز نسبتاً مطلوب بوده است. به اعتقاد من پیگیری و تلاش اعضای شورای توسعه فرهنگی قرآنی می‌تواند این شورا را به موفقیت برساند.

وی در ادامه به تلاش‌های خود برای تشکیل صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی پرداخت و با تأکید بر اینکه اگر تلاش‌های فردی نبود چه بسا سنگ‌اندازی بسیاری باعث شکل نگرفتن صندوق مشارکت می‌شد، گفت: پیگیری و تلاش اعضای شورای توسعه و استفاده از ظرفیت‌هایی که در اختیار دارند می‌تواند به این شورا در رسیدن به اهداف بسیاری کمک کند که برای ارتقا ‌فعالیت‌های قرآنی در جامعه به دنبال آنها هستیم.

انتهای پیام 

نظر شما