شناسهٔ خبر: 34802436 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

با نگاهی به فیلم تازه صف اکران

مخاطب سینما در «هزارتو»

فیلم سینمایی «هزارتو» پس از آن که از حضور در جشنواره فیلم فجر بازماند و به جای آن در فجر جهانی رونمایی شد، حالا در انتظار اکران عمومی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، صف فیلم های در انتظار اکران سینمای ایران در روزهای گذشته میزبان فیلم هایی تازه شده است.

 

«هزار تو» یکی از این فیلم هاست که پیش از این با نام «لابیرنت» شناخته می شد. هزارتو اولین فیلم بلند سینمایی «امیرحسین ترابی» به حساب می آید که در سال 96 ساخته شد و از حضور بازیگرانی چون شهاب حسینی، ساره بیات، غزاله نظر، فریبا جدی‌کار و علیرضا ثانی‌فر بهره برد. «پژمان جمشیدی» هم که پای ثابت بسیاری از فیلم های سینمایی سال های اخیر است در این فیلم بازی کرده است.

 

هزار تو یا همان لابیرنت که می خواست سال گذشته در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حاضر شود، از سوی هیئت انتخاب بخش نگاه نو جشنواره رد شد، تصمیمی که در آن زمان با انتقاداتی روبرو شد. این که فیلم نسبت به سایر آثار منتخب این بخش از کیفیت و قابلیت های بالاتری برخوردار است اما مورد بی مهری قرار گرفته است.

 

به هرروی «هزار تو» از رقابت در بخش ملی فجر بازماند تا امسال اجازه حضور در سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر را بیابد و با اکران در پردیس چهارسو مورد توجه قرار گیرد.

 

امیرحسین ترابی با آن که «هزار تو» نخستین ساخته بلند اوست، در سال های گذشته برای اهالی سینما و مخصوصا فعالان تبلیغات سینمایی نامی آشناست. به نظر می رسد تجربه ای اندوخته او از ساخت آثار تبلیغاتی و کوتاه دارد، به مخاطب شناسی اش کمک شایانی کرده است؛ به طوری که فیلمساز توانسته اثری پرتعلیق و درگیرکننده بسازد. توضیح این که پس از آن که اصغر فرهادی با جدایی نادر از سیمین به اسکار رسید،‌سینمای ایران شاهد موجی از فیلم نامه نویسی و فیلم سازی متاثر از آثار او شد. فیلمنامه «هزارتو» شاید رنگ و بویی از آثار نگرش سینمایی فرهادی با خود داشته باشد اما باید اذعان داشت که کارگردان توانسته فیلم خود را بسازد. 

 

نکته جالب توجه دیگر درباره «هزار تو»، حضور موثر «شهاب حسینی» است. بازیگری که در سال های اخیر به طور جدی و هدفمند در آثار کارگردان های جوان و مستعد حضور یافته است. فیلم «برادرم خسرو» نمونه موفق این همکاری است که در سال 94 ساخته شد و با استقبال خوب منتقدان و مردم روبرو شد. حسینی حالا با حضور در فیلم ترابی، علاوه بر آن که در نقشی متفاوت ظاهر شده و درخشیده، به فیلم هم اعتباری دوچندان بخشیده است.

 

نکته جالب این که شهاب حسینی سال گذشته در فیلم یک کارگردان فیلم اولی دیگر هم حاضر شد که از قضا آن هم از حضور در جشنواره فیلم فجر بازماند. «نبات» به نویسندگی و کارگردانی پگاه ارضی در کنار «هزار تو»، بهار امسال در فجر جهانی رونمایی شد.

 

«هزار تو» در ظاهر داستان کودکی است که گم شده است اما هر چه فیلم جلوتر می رود، مخاطب با خانواده و نزدیکان کودک بیشتر آشنا می شود. اما محصول این آشنایی نوعی پیچیدگی بیشتر در مسیر فیلم است.

 

ساخته ترابی با آن که ساختاری شبیه به فیلم های اصغر فرهادی دارد اما توانسته خود را از فروافتادن در کپی کاری از آن ساختار نجات دهد تا با اثری قابل تامل از این کارگردان جوان سینمای ایران روبرو باشیم.

 

گفتنی است «هزار تو» به نویسندگی طلا معتضدی و تهیه کنندگی سپهر یوسفی با لحاظ درجه بندی سنی +12 در سینماها اکران خواهد شد.

نظر شما