شناسهٔ خبر: 34801816 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی | لینک خبر

دانشگاه علوم پزشکی تهران

بازدید از مراکز پایلوت نظام ارجاع الکترونیکی دانشگاه علوم پزشکی تهران/ دستیابی به نقشه جامع ارجاع الکترونیکی استان تهران و البرز در آینده

صاحب‌خبر -
بنا به درخواست سازمان اداری و استخدامی کشور در خصوص بازدید اعضای کمیته نظارت بر اجرای پروژه «توسعه و استقرار نظام جامع سلامت الکترونیک» از پایگاه جامع خدمات سلامت فرمانفرماییان و مرکز طبی کودکان بازدید شد.

گالری عکس  یک

گالری عکس دو
در حاشیه بازدید روز شنبه 26 مرداد 98، دکتر سید سینا مرعشی، مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی گفت: امروز اعضای کمیته توسعه دولت الکترونیک سازمان اداری و استخدامی کشور که نمایندگان سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف هستند از دو مرکز بازدید کردند. هدف آنان آشنایی با نظام ارجاع الکترونیکی وزارت بهداشت بود که با هماهنگی مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت مقرر شد که از مراکز پایلوت ارجاع الکترونیکی دانشگاه علوم پزشکی تهران بازدیدی داشته باشند.
وی تصریح کرد: در سطح‌بندی نظام ارجاع مراکز سطح یک و دو و سه داریم که مرکز سطح یک جایی است که بیمار برای اولین بار به آن مراجعه می‌کند و پزشک در صورت نیاز و تشخیص، بیمار را به متخصص و سطح دو از طریق سامانه‌های الکترونیکی ارجاع می‌دهد.
دکتر مرعشی افزود: در این بازدید فرایند از ابتدای مراجعه بیمار به مرکز سطح یک و ویزیت پزشک و ارجاع به مرکز سطح دو و ثبت بازخوراند توسط پزشک متخصص به مدعوین نشان داده شد و همکاران وزارت بهداشت تیز توضیحات لازم را ارائه دادند. این فرآیند در حال حاضر از طرف مراکز انتخابی به‌صورت آزمایشی در سطح دانشگاه علوم پزشکی تهران در حال انجام است و پایگاه جامع سلامت فرمانفرماییان به‌عنوان مرکز سطح یک و بیمارستان مرکز طبی کودکان به‌عنوان مرکز سطح دو به‌صورت آزمایشی این فرآیند الکترونیکی را انجام می‌دهند.
این عضو هیات علمی دانشگاه در ادامه افزود: ازنظر زیرساخت ارتباطی و فنی در حال حاضر اتصال کاملاً برقرار است و می‌توانیم تمام اطلاعات بیمار را در سطح یک به‌صورت الکترونیکی ثبت کنیم و آن را به مرکز سطح دو ارجاع دهیم. در مرکز سطح دو پزشک، بیمار را ویزیت و نتیجه آن را ثبت می‌کند و دوباره پزشک سطح یک برای مراجعات بعدی می‌تواند نتیجه ویزیت ثبت‌شده را مشاهده کند، ازلحاظ فنی مشکلی نداریم و چرخه فعال است.
مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه با اشاره به برنامه‌های پیش روی نظام ارجاع الکترونیکی، تأکید کرد: در آینده باید این فرآیند در سطح بقیه مراکز دانشگاه نیز عملیاتی شود البته مستلزم این است که پزشکان بتوانند اطلاعات بیماران را مشاهده و ثبت کنند و لذا همکاری تیم درمان را هم می‌طلبد. مسئله‌ای که به‌صورت خاص در دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی و ایران داریم این است که به خاطر تقسیم بهداشت و درمان استان تهران بین سه دانشگاهُ مراکز سطح یک دانشگاه‌ها الزاماً به مراکز سطح دو همان دانشگاه نزدیک‌ترین فاصله را ندارند بنابراین ممکن است مرکز سطح یک دانشگاه علوم پزشکی تهران به مرکز سطح دو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و یا ایران نزدیک‌تر باشد و بیمار ترجیح می‌دهد که فاصله کم‌تری را طی کند. تصمیم داریم ان شاالله نقشه جامع ارجاع شهر تهران با هماهنگی سه دانشگاه علوم پزشکی مستقر در استان تهران تهیه شود اگر این فرآیند را شاهد باشیم می‌توانیم انتظار داشته باشیم که سیستم ارجاع در مراکز دولتی عملیاتی شود.
در ادامه دکتر رضا شروین بدو رئیس بیمارستان مرکز طبی کودکان، یادآور شد: مرکز طبی کودکان به‌عنوان قطب علمی طب کودکان کشور و جامع‌ترین مرکز آموزشی، درمانی، پژوهشی مرتبط با بیماری‌های کودکان کشور فعالیت خود را از سال 1347 باهمت دکتر حسن اهری و دکتر محمد قریب آغاز کرده است. 
وی افزود: در این مرکز آموزش فراگیران رشته تخصصی بیماری‌های کودکان در تمامی رشته‌های فوق تخصصی و فلوشیپ های مرتبط درزمینهٔ های داخلی و جراحی کودکان صورت می‌گیرد. طی نیم‌قرن فعالیت، خانواده بزرگ مرکز طبی کودکان باتربیت نیروهای متعهد و متخصص تلاش خود را برای اعطای دانش طب کودکان و جراحی‌های مربوط در کشور انجام داده است. کاهش آلام کودکان معصوم و همچنین پذیرش بیماران صعب‌العلاج کشور از الطاف الهی و افتخارات این مرکز مرجع است.
دکتر بدو خاطرنشان کرد: این مرکز با پشتوانه نیروی انسانی شامل اعضای هیئت‌علمی، دستیاران تخصصی و فوق تخصصی گروه‌های پرستاری، پیراپزشکی، اداری، فنی، خدماتی در تلاش است بهترین و به‌روزترین خدمات پزشکی را توأم با رعایت اصول اخلاق و رفتار حرفه‌ای ارائه و استانداردهای آموزشی را جهت فراگیران فراهم کند.
پس‌ازآن مهندس علی‌اصغر انصاری معاون فناوری و اطلاعات مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در خصوص اهداف برنامه استقرار و توسعه سامانه پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان 1400، مطابق با تکالیف قانون برنامه ششم توسعه کشور مطالبی ارائه داد.

نظر شما