شناسهٔ خبر: 34791518 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

انتشار گزارش اولیه سانحه نشان داد

علت سقوط هواپیمای آموزشی در ایوانکی

سخنگوی سازمان هواپیمایی درباره سقوط هواپیمای فوق سبک آموزشی که پنجشنبه هفته گذشته در منطقه ایوانکی اتفاق افتاد، گفت: گزارش اولیه این سانحه منتشر شده اما برای جست‌وجو و یافتن علت دقیق آن، باید منتظر گزارش نهایی و بررسی همه پارامترهای دخیل در آن باشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، پنجشنبه هفته گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه یک فروند هواپیمای فوق سبک آموزشی در ایوانکی سمنان سقوط کرده و دو سرنشین آن که یک معلم خلبان و یک دانشجوی خلبانی بود درگذشتند.

امروز رضا جعفر زاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی درباره انتشار گزارش اولیه بروز این سانحه به ایسنا گفت: در این فرصت کوتاه مدیرکل بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری موفق به تهیه گزارش اولیه سانحه شده و روند بررسی سانحه هواپیمایی آموزشی فوق سبک را بیان کرده است.

وی افزود: توضیحات گزارشات اولیه بیان‌گر نتیجه نهایی بررسی سانحه نیست، بلکه نشان دهنده انجام کارهای کارشناسی اولیه روی سانحه مذکور است. لذا اظهارنظر برای علت دقیق بروز این سانحه منوط به بررسی تمامی پارامترهای دخیل بوده که توسط کارشناسان سازمان در دست اقدام است.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دقیقا چه زمانی نتیجه نهایی گزارش این سانحه و دلایل آن منتشر می‌شود، اظهار کرد: نمی‌توان برای تهیه و انتشار گزارش و نتیجه نهایی به‌روز این سانحه زمان مشخصی را تعیین کرد اما به محض آماده شدن این گزارش، آن را برای تنویر افکار عمومی منتشر خواهیم کرد.

گزارش اولیه سانحه هواپیمای آموزشی در منطقه ایوانکی که از سوی سازمان هواپیمایی کشوری منتشر شده به شرح ذیل است:

هواپیمای آموزشی فوق سبک از نوع پرنده آزاد (PICA۲-Free Bird) به علامت ثبت ۱۳۹۰ -EP در اجاره شرکت بلند پرواز خاور مستقر در فرودگاه افلاک ایوانکی به سرنشینی معلم خلبان و دانشجو در ساعت۰۷:۱۰ الی ۳۴: ۰۷ بوقت محلی پرواز آموزشی اول خود را انجام داده و فرود آمده است. پس از استراحت و توجیه دانشجو؛ پرواز آموزشی دوم در ساعت ۰۸:۳۰ از باند ۰۹ فرودگاه شروع شده و پس از ۲۰ دقیقه پرواز در ساعت ۰۸:۵۱ دقیقه و حدود ارتفاع پروازی ۲۵۰ پایی از سطح زمین؛ معلم خلبان تصمیم به آموزش شبیه سازی نقص فنی موتور گرفته و پس از بستن موتور هواپیما بمنظور فرود اضطراری در باند ۲۷ به سمت راست گردش کرده و در حین بازگشت به سمت باند در حدود فاصله ۱۰۰ متری از اول باند با زمین برخورد کرده و دچار سانحه می‌شود.

در ادامه این گزارش آمده است: قبل از خروج هردو سرنشین هواپیما براثر نشت سوخت، آتش سوزی در لاشه هواپیما حادث شده و موجب از بین رفتن اکثر بدنه هواپیما و فوت هر دو سرنشین آن شده است. بلافاصله خودروی آتش نشانی فرودگاه به محل اعزام و نسبت به اطفای حریق اقدام شده و همزمان پرسنل پلیس آگاهی و هلال احمر و سایر عوامل امدادی به سایت سانحه اعزام و اقدامات مقتضی انجام شده است.

بررسی سانحه براساس آئین نامه بررسی سوانح و حوادث هوایی مصوب هیئت محترم دولت ادامه داشته که جزئیات گزارش بررسی به همراه توصیه های ایمنی لازم متعاقبا اعلام خواهد شد.

نظر شما