شناسهٔ خبر: 34790834 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

نکات حقوقی مهم در خرید و فروش ماشین دست دوم

نکته بسیار مهمی که باید در خرید خودرو به آن توجه کنید این است که تا حد امکان از خرید وکالتی خودداری کنید متاسفانه خرید وکالتی این روزها به علت مشغله خریداران و فروشندگان خودرو باب شده است در این نوع خرید ها فروشنده خودرو، به خریدار وکالت بلاعزل می‌دهد تا او خودرو را به نام خود بزند.

صاحب‌خبر -

فرارو- متاسفانه بسیاری از افراد در زمان خرید خودرو به تمام نکات فنی خودرو دقت می‌کنند اما در زمان انجام معامله به نکات حقوقی اهمیت کافی نمی دهند و این موضوع آن‌ها را با ضررهای جبران ناپذیری روبرو می کند. در این نوشتار سعی کرده ایم تمامی نکات حقوقی خرید خودرو و تبعات ناشی از عدم رعایت آن‌ها را شرح دهیم.

به موجب ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی کسانی که دو طرف معامله خودرو هستند باید نقل‌ و ‌انتقال خودرو را به ‌وسیله سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی انجام دهند و هر دو طرف معامله برای بررسی اصالت وسیله نقلیه، هویت مالک، پرداخت جریمه‌ها و دیون معوق و تعویض پلاک به راهنمایی و رانندگی مراجعه کنند.

وقتی تصمیم به خرید خودرو گرفتید قبل از هر چیز مدارک خودرو را به دقت بررسی کنید و مطمئن شوید که مدارک کامل است. این مدارک باید شامل موارد زیر باشد:

۱- کارت خودرو
۲- اصل سند خودرو
۳- برگ معاینه فنی معتبر
۴- پرداخت کامل عوارض شهرداری
۵- بیمه خودرو

قبل از سند زدن قرارداد تنظیم کنید تمام جزئیات خودرو مانند مدل، رنگ، وسایل موجود خودرو، تک سوخت یا دوگانه سوز بودن آن و… همچنین قیمت توافقی و نحوه پرداخت هزینه از سوی خریدار، زمان تحویل خودرو و کارت سوخت آن از طرف فروشنده، زمان و نحوه تعویض پلاک خودرو، نحوه پرداخت عوارض سالانه شهرداری و مالیات، جرایم و دریافت تائیدیه عدم خلافی خودرو و زمان حضور در دفترخانه را در آن قید کنید.

در صورت معاوضه دو خودرو، حتما دو قولنامه یا مبایعه‌نامه جدا برای این‌کار تنظیم کنید تا در صورت انجام نشدن تعهدات یک طرف، طرف دیگر مشکلی نداشته باشد.

پیش از حضور در دفتر اسناد رسمی برای انتقال مالکیت به مراکز تعویض پلاک بروید و با ارائه مستندات اقدام به فک پلاک قبلی و نصب پلاک جدید برای خریدار نمایید. در این مرحله توجه داشته باشید که فروشنده ممنوع المعامله نباشد گاهی کسانی که ممنوع المعامله هستند به خریدار برای تعویض پلاک وکالت می دهند به این نکته توجه داشته باشید که اگر فرد ممنوع المعامله باشد با وکالت نامه نمی توانید کاری کنید.

بدانید که جمله «مورد معامله عیناً به رؤیت خریدار رسید» در مبایعه نامه به معنی پذیرفتن مورد معامله با شرایط پیدا و پنهان آن است. بنابراین قبل از اینکه سند بزنید حتماً خودرو را کارشناسی کنید چون اگر بعد از سند زدن متوجه ایرادی شوید دیگر نمی توانید کاری کنید.

پس از تعویض پلاک خودرو طرفین معامله باید با حضور در دفاتر اسناد رسمی نسبت به تنظیم سند قطعی خودرو اقدام نمایند. اگر فروشنده از حضور در دفتر خانه امتناع کرد باید گواهی از دفتر خانه عدم حضور بگیرید.

مدارک مورد نیاز جهت تنظیم سند عبارتند از :

۱- برگ سبز جدید یا همان شناسنامه خودرو صادره در مرکز تعویض پلاک خودرو

۲- تائیدیه نقل و انتقال خودرو که در مراکز تعویض پلاک صادر می شود.

۳- برگه شرکت سازنده خودرو به نام فروشنده که به آن فاکتور کارخانه یا بنچاق هم گفته می شود.

۴- اصل مدارک شناسائی خریدار و فروشنده خودرو

۵- بیمه نامه شخص ثالث و کارت هوشمند سوخت

۶- برگ مفاصا حساب پرداختی عوارض سالانه شهرداری

۷- گواهی عدم خلافی که تاریخ یک روز قبل از معامله را داشته باشد.

۸- معاینه فنی به تاریخ یک روز قبل از معامله هنگام تنظیم قرارداد.

نکته بسیار مهمی که باید در خرید خودرو به آن توجه کنید این است که تا حد امکان از خرید وکالتی خودداری کنید متاسفانه خرید وکالتی این روزها به علت مشغله خریداران و فروشندگان خودرو باب شده است در این نوع خرید ها فروشنده خودرو، به خریدار وکالت بلاعزل می‌دهد تا او خودرو را به نام خود بزند.

در این موارد امکان وقوع کلاهبرداری وجود دارد. همچنین در صورت فوت یکی از طرفین چنین وکالتی باطل می شود و در این موارد که اغلب خریدار پول را هم کامل پرداخت کرده است باید به ورثه مراجعه کند و ممکن است ورثه حاضر به تنظیم سند به نام خریدار نشوند و این تازه اول دردسر خریدار است لذا توصیه می‌شود خودرو را از مالک اصلی بخرید و به هیچ عنوان زیر بار خرید وکالتی نروید.

نظر شما