شناسهٔ خبر: 34790737 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

وعده رفع عطش ‌۱۵۰ روستای خراسان جنوبی در برنامه ششم/ روستائیان چشم انتظار جرعه‌ای آب

مدیر‌عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی با بیان اینکه ۳۴ مجتمع آبرسانی در دست اجراست، گفت: برنامه برای رفع بی‌آبی ۱۵۰ روستا در برنامه ششم پیش‌بینی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، چند سالی است بی آبی مانند یک سونامی آنچنان در جان استان خراسان جنوبی رخنه کرده که مهاجرت‌های زیادی از روستاها را به دنبال داشته است.

در سال‌های خشکسالی و کم آبی، مرهم مسئولان بر زخم عمیق بی آبی در مناطقی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، آبرسانی سیار است تا بلکه در این جریان طرح های دایمی سیراب کردن مناطق تشنه به سرانجام برسد.

روستاهای مرزی فریاد آب را سر می‌دهند

مرتضی یکی از کودکان روستای چشمه بید روستایی مرزی است که در این روزهای گرم تابستان تشنه است و فریاد تشنگی را سر می‌دهد.

یکی از بانوان روستا در گفتگو با تسنیم گفت: اهالی این روستا در فاصله 15 کیلومتری مرز، نگهبانان و مرزبانانی قوی هستیم اما چالش اساسی این مرزبانان که گاهی تا قد دیوار منزل آنها، شن روان روی هم تلنبار می‌شود این است که از ابتدای امسال بیشتر مشترکان با کمبود و فشار کم آب مواجه بوده طوری که بهداشت و سلامت اهالی به مخاطره افتاده و نمی‌توانیم استحمام کنیم.

وی افزود: برخی اهالی این روستا که عطش، امان آنها را بریده است در فکر مهاجرت کردن هستند. چشمه بید 380 نفر در قالب 90 خانوار جمعیت دارد و فاصله این روستای مرزی تا مرکز شهرستان زیرکوه (حاجی آباد) 75 کیلومتر است.

خانه‌هایی که زیر گرد  و خاک مدفون می‌شود

وی ادامه داد: چشه بید در کنار یکی از بزرگ‌ترین مراکز فرسایش بادی استان قرار دارد و افزون بر بادهای 120 روزه سیستان که امان اهالی این روستا را بریده است در بقیه ایام سال نیز گاه با وزش تند باد و پراکنده شدن شن ریزه و ماسه بادی حتی امکان چشم باز کردن ندارند و همیشه خانه و کاشانه آنها زیر گرد  و خاک است طوری که گاهی میزان گرد و خاک‌های تلنبار شده روی هم به قد دیوار واحدهای مسکونی آنها می‌رسد.

به گفته این بانوی چشمه بیدی، این روستا با همه مشکلات و موانع از جمله روستاهایی به حساب می‌آید که نه تنها مهاجرت نداشته بلکه به گفته مسئولان سال قبل بیشترین میزان تولد نوزاد را در منطقه داشته است.

قبض آب برخی اهالی برای دو ماه 380 هزار تومان صادر شده است

اما آنچه چشمه بید را می‌آزارد و امکان مهاجرت اهالی و خالی از سکنه شدن آن را دو چندان می‌کند این است که از ابتدای تابستان امسال آب در روستا بسیار کم شده تا جایی که در برخی از واحدهای مسکونی آب شرب به دلیل فشار کم و قطعی جریان ندارد طوری که بهداشت اهالی به دلیل استحمام نکردن به مخاطره افتاده و این اتفاق در حالی است که قبض آب برخی اهالی برای دو ماه 380 هزار تومان صادر شده است.

مدیر‌عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی به خبرنگار تسنیم گفت: احداث 53 مجتمع آب رسانی در منطقه در دستور کار است که 39 مجتمع دارای اعتبار ملی و 34 مجتمع آب رسانی در دست اجراست.

حذف 148 روستای استان از چرخه آبرسانی سیار  

صفوی‌نژاد افزود: تا سه سال آینده 148 روستای بالای 20 خانوار استان از چرخه آبرسانی سیار حذف می‌شود هر چند علاوه بر این قرار است تا پایان امسال هم 10 روستا به شبکه آب رسانی متصل شود اما هنوز 415 روستا با تانکر آبرسانی می‌شود.

وی با مشخص کردن اولویت‌ها در چرخه آب رسانی سیار ادامه داد: یکی از اولویت‌ها جمعیت است و باید تا پایان برنامه ششم توسعه روستاهای بالای 20 خانوار آبرسانی شود که با این نگاه 148 روستای بالای 20 خانوار در اولویت است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی افزود: 370 روستا در خراسان جنوبی از نظر کمی مشکل تامین آب و 20 روستا هم بر اساس ارزیابی‌ها از نظر کیفی مشکل دارد که برای دسترسی اهالی به آب با کیفیت و مطلوب‌تر این کار از طریق آبرسانی سیار انجام می‌شود اما 90 روستا درگیر تنش آبی در شبکه‌های آبرسانی و برخی روستاها به دلایل مختلف از جمله فشار کم آب با مشکل مواجه است که با تانکر آبرسانی می‌شود.

استفاده از آب شرب در مزارع کشاورزی

صفوی‌نژاد اظهارداشت: در مردادماه که بیشترین میزان آبرسانی سیار انجام می‌شود 460 روستا در این چرخه قرار می‌گیرد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی گفت: شبکه‌های فرسوده نقش به سزایی در صرفه جویی آب و رفع مشکل بی آبی دارد و در این باره سال گذشته 89 کیلومتر اصلاح شبکه در استان انجام و دو هزار و 66 انشعاب نیز به منظور جلوگیری از هدررفت آب در مناطق روستایی استانداردسازی شد.

صفوی‌نژاد در حالی از افزوده شدن سه هزار و 400 مشترک روستایی در استان از سال گذشته خبر داد که 25 درصد مشترکان روستایی بیش از دو برابر الگو، آب مصرف می‌کنند که این عدد قابل قبول نیست چون در برخی از نقاط آب آشامیدنی برای کشاورزی هم استفاده می‌شود.

150 روستای بالای 20 خانوار استان مشکل تامین آب دارند

وی با بیان اینکه 150 روستای بالای 20 خانوار استان مشکل تامین آب دارند که در برنامه ششم توسعه باید این تعداد روستا از آب بهره‌مند شوند عنوان کرد: به همین دلیل نیاز است هر سال 50 روستا در چرخه آبرسانی قرار گیرند.

مدیر عامل آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی گفت: تامین آب شرب این تعداد روستا را به دلیل محدودیت اعتباری است و پراکندگی روستاها سبب بیشتر شدن هزینه‌های واحد می‌شود، به عنوان مثال با اجرای 195 کیلومتر شبکه انتقال و نصب و احداث 15 دستگاه پمپاژ، فقط 30 روستا از نعمت آب بهره‌مند شدند.

بیش از 283 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل 34 مجتمع آبرسانی ناتمام در استان نیاز است

صفوی‌نژاد افزود: به منظور بهره‌مندی 50 روستا از نعمت آب و برای هفت مجتمع آبرسانی که 70 تا 80 درصد پیشرفت دارد 74 میلیارد تومان نیاز است و با عملیاتی شدن این مجتمع‌ها سه هزار خانوار روستایی افزون بر واحدهای کوچک صنعتی و دامداری از آب بهره‌مند می‌شوند.

وی اظهار داشت: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل 34 مجتمع آبرسانی ناتمام روستاهای استان 283 میلیارد و 200 میلیون تومان است و اتمام مجتمع‌ها و تکمیل شش پروژه آبرسانی تک روستایی خارج از محدوده مجتمع‌‌ها با اعتبار مورد نیاز شش میلیارد تومان از مهم‌ترین اقدامات و برنامه‌های بلند مدت این شرکت است.

حفر و تجهیز 11 حلقه چاه آب شرب برای تامین منبع آب پایدار روستاهای استان

به گفته وی سال قبل برای تامین منبع آب پایدار روستاهای استان 11 حلقه چاه آب شرب حفر و تجهیز شد که از این تعداد پنج حلقه چاه اصلی با دبی 34 لیتر بر ثانیه و شش حلقه چاه رزرو با دبی 74 لیتر بر ثانیه بود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه به طور میانگین آب شرب 447 روستا با جمعیت 55 هزار و 582 نفر از طریق آبنرسانی سیار تامین می‌‌شود افزود: با توجه به افزایش چشمگیر دما و میزان مصرف آب این تعداد به بیش از 500 روستا افزایش می‌‌یابد.

انتهای پیام/ش

نظر شما