شناسهٔ خبر: 34790533 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

در گردهمایی فرهیختگان حج مطرح شد؛

پیشنهادات اساتید دانشگاه برای بهبود برگزاری حج/ استقبال نماینده ولی‌فقیه از ایده‌ها

گروه جامعه ــ نماینده ولی‌فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در گردهمایی فرهیختگان و اساتید دانشگاهی در مکه مکرمه با استقبال از پیشنهادات حاضران گفت: بعثه مقام معظم رهبری از نظرات فرهیختگان و اصحاب فکر و اندیشه برای بهبود برنامه‌ها در حوزه حج و زیارت استقبال می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی، شب گذشته 25 مردادماه، در گردهمایی فرهیختگان و اساتید دانشگاه‌ها در شهر مکه مکرمه گفت: نظرات فرهیختگان پاسخگوی نیازهای حوزه حج و زیارت در سال‌های آینده و برطرف‌کننده مشکلات فرارو در این حوزه است، خداوند متعال ظرفیتی در حج قرار داده است که در طول تاریخ می‌تواند باعث تقویت مسلمانان شود، به همین دلیل، باید بطور مرتب عملکرد خود را مورد بررسی و بازنگری قرار دهیم.

سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه ابعاد حج از همه عبادات بیشتر است، به کتب متعددی که در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، مناسک، آداب و اخلاق، فلسفه، اسرار و معارف حج از سوی نویسندگان بزرگ نوشته شده است، اشاره و اظهار کرد: جایگاه ویژه حج ایجاب می‌کند از تمام نقدها و نظرها در این حوزه برای بهبود فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها استقبال کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت سپس به محورهای مطرح شده از سوی 25 نفر از اساتید دانشگاهی حاضر دراین گردهمایی اشاره کرد و درباره برخی از آن‌ها توضیحاتی داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب در پاسخ به پیشنهاد گروه‌بندی کاروان‌های حجاج بر اساس مدارک تحصیلی دانشگاهی و ایجاد کاروان‌های ویژه اساتید دانشگاه درحج تمتع گفت: حج به صورت خانوادگی برگزار می‌شود و والدین دوست دارند با فرزندان و نزدیکان خود، حج را انجام دهند در حالی که سطح‌بندی زائران مغایر با چنین فلسفی است.

سرپرست حجاج ایرانی درباره برگزاری دوره‌های ویژه آموزشی برای زائران دارای مدارک تحصیلی بالا نیز اظهار کرد: تمامی اقدامات بعثه و سازمان حج و زیارت با هزینه همه زائران تأمین می‌شود و نمی‌توان از همه زائران پول گرفت ولی آن را برای عده‌ای خاص هزینه کرد. علاوه بر این، در دوره اخیر حج، در همه کاروان‌ها بین 10 تا 12 جلسه آموزشی برای اعضا برگزار شده و نتایج مؤثری داشته است.

نماینده ولی‌فقیه درعین حال اطمینان داد که بازنگری در نحوه برگزاری جلسات و دوره‌های آموزشی حج را در دستور کار خویش خواهد گذاشت.

وی همچنین از پیشنهاد یکی از اساتید دانشگاه برای اینکه حج هر چه بیشتر مهدوی شود، استقبال کرد.

لزوم تقویت طرح مؤدت

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب درباره دیدگاه چند تن از شرکت‌کنندگان برای تقویت طرح مؤدت (ارتباط با زائران غیرایرانی در موسم حج) گفت: در سال جاری، به مدد مواضع و سیاست‌های مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران درعرصه‌های مختلف، گشایشی در اجرای این طرح ایجاد شده است که در گذشته وجود نداشت.

مسئول بعثه مقام معظم رهبری درباره پیشنهاد یکی از استادان دانشگاه مبنی بر برگزاری دوره‌های روخوانی قرآن در ایام حج اظهار کرد: آموزش قرآن در کشور دستگاه‌های متولی خود را دارد و آنها باید به وظایف خود در این زمینه عمل کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب در پاسخ به چند تن از شرکت کنندگان درباره مشکلات هتل‌ها، کیفیت نان و برخی مسایل اجرایی دیگر گفت: بازرسی‌های دائمی از هتل‌ها صورت می‌گیرد و اطلاعات کاملی از وضعیت آن‌ها در اختیار بعثه مقام معظم رهبری وجود دارد، بخشی از مشکلات نیز برطرف شده است، ما خادم زائران هستیم و برای رفع مشکلات تلاش می‌کنیم ولی همه امکانات در اختیار ما نیست.

سرپرست حجاج ایرانی، یکی از دلایل مهم طولانی شدن مدت اقامت حجاج در سرزمین وحی را مانع‌تراشی و عدم همکاری دولت عربستان در زمینه پرواز هواپیماهای شرکت‌های ایرانی بیان کرد و گفت که برای حل این مشکلات نیز تلاش‌هایی در جریان است.

امکان اضافه‌شدن شرط استطاعت دینی به شرایط حج

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب همچنین در پاسخ به پیشنهاد عدم اعزام برخی زائران به حج تمتع به دلیل عدم اطلاع آن‌ها از مسائل دینی اظهار کرد: شاید برای سال‌های آینده، برخورداری از استطاعت دینی هم به شرایط اعزام زائران افزوده شود زیرا صرف استطاعت جسمی و مالی برای این کار کفایت نمی‌کند. البته، مراجع عظام تقلید باید در این زمینه نظر بدهند.

وی توضیح داد: گنجاندن چنین شرطی، موجب خواهد شد زائران قبل از اعزام به حج، آموزش‌های لازم دینی را فراگیرند و با فلسفه حج بیشتر آشنا شوند، اصلاح و بهینه‌سازی مسائل رفتاری و اخلاقی هدف حج است و باید در این زمینه تلاش کنیم.

حج جنسیتی نیست

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب همچنین طرح برخی پیشنهادها مبنی بر عدم اعزام افراد مسن به حج به دلیل ناتوانی و بیماری یا جداکردن زنان و مردان در طواف و رمی جمرات را مغایر با فلسفه و دستور دین در مورد حج دانست و گفت: خداوند، حج را جنسیتی نکرده است.

مسئول بعثه مقام معظم رهبری همچنین از حضور گسترده ایرانیان در نمازهای جماعت مساجد محلی مکه مکرمه درسال جاری در پاسخ به فراخوان رهبرمعظم انقلاب اسلامی ابراز خرسندی کرد و گفت که صحبت‌های معظم‌له همواره برای ما فصل الخطاب است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب همچنین از فعالیت‌های گسترده قرآنی در کاروان‌های حج در سال جاری خبر داد و گفت که ما امسال کاروانی را نداریم که ختم قرآن نکرده باشد.

انتقادات اصحاب اندیشه، موجب برکت برای نظام است

علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت نیز در این گردهمایی، استفاده از نظرات نخبگان و اصحاب اندیشه را موجب دوام و بقای حکومت‌ها در طول تاریخ دانست و اظهار کرد: هر چه زمینه و ظرفیت بیشتری برای این کار فراهم شود، نتایج آن برای کشور و نظام بیشتر خواهد بود.

وی حج را فرصت بازسازی و احیای درونی فرد دانست و ابراز امیدواری کرد زائران ایرانی برای بازگشت هر چه بیشتر به ارزش‌های معنوی و اخلاقی در جامعه تلاش کنند.

رشیدیان افزود: حج نقطه وحدت، محبت، ارتباط و تعامل میان مسلمانان کشورهای مختلف است و باید با تقویت تعاملات دراین زمینه ، به رفع شبهات نسبت به ایران و شیعیان کمک کنیم، با وجود تحریم‌های اقتصادی و فشارهای دشمنان، ایران اکنون در اوج قدرت قرار دارد و این وضعیت موجب اقبال هر چه بیشتر مسلمانان نسبت به انقلاب اسلامی ایران شده است.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه 22 کارگروه تخصصی، آسیب‌شناسی حج را در حوزه‌های مختلف انجام می دهند، به برخی پرسش‌ها درباره برنامه غذایی، وضعیت هتل‌ها و دیگر مسائل اجرایی حوزه حج پاسخ داد.

پایین بودن کیفیت نان در حج امسال

وی همچنین پایین بودن کیفیت نان را در سال جاری پذیرفت و اطمینان داد نسبت به رفع آن اقدام خواهد شد.

رشیدیان همچنین در واکنش به انتقادات گسترده نسبت به کمبود فضا و نیز، وضعیت سرویس‌های بهداشتی در سرزمین منا گفت: در تلاش هستیم طرف سعودی را متقاعد سازیم اجازه دهد سرویس‌های یاد شده در دو طبقه احداث شود.

وی درباره برقراری سفرعمره نیز گفت: عربستان باید تضمین بدهد که عزت، شرافت، امنیت و آرامش زائران ایرانی را در سفر عمره تأمین می‌کند.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: در شرایطی که ایران در عربستان سفارت و کنسولگری فعال ندارد و زائران از حمایت حقوقی و کنسولی برخوردار نیستند، در صورت بروز اتفاقی برای زائران کسی پاسخگو نخواهد بود.

رشیدیان همچنین از خدمات ارائه‌ شده در حوزه بهداشتی و درمانی سال جاری به زائران ایرانی تجلیل کرد و گفت: امسال تلاش کردیم از ظرفیت‌های درمانی مراکز ایرانی و عربستان استفاده کنیم و اکثریت حجاج از خدمات پزشکی راضی هستند.

در این نشست که نزدیک به سه ساعت بطول انجامید و حدود 300 تن از اساتید دانشگاه در آن حضور داشتند، 25 تن از شرکت‌کنندگان به صورت حضوری دیدگاه‌های خود را درباره نحوه برگزاری حج امسال ارائه کردند و شماری نیز به صورت مکتوب نظرات خویش را ابراز داشتند.

انتهای پیام

نظر شما