شناسهٔ خبر: 34788504 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

یادداشت/ معین رضیئی فعال نشریات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

درباره یک حاشیه

حوادث اخیر وزارت علوم و حواشی پس از آن به خوبی نشان داد دوران فعالیت مدیران فرهنگی علیه تشکل‌های دانشجویی اصیل و انقلابی پایان یافته است و امیدواریم مدیران فرهنگی - دانشجویی وزارتخانه رویکرد خود را تغییر داده و به اصلاح گذشته خود بپردازند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، پس از تجربه تلخ انتخابات شورای ناظر نشریات وزارت علوم و حواشی پیش‌آمده بعد از آن متاسفانه جریان‌های نشانه‌دار و حامی عناصر فتنه و قانون‌شکنان داخل دانشگاه بار دیگر دنبال دوقطبی کردن فضای دانشگاه و گل‌آلود کردن آب برای بهره‌برداری حداکثری در جهت منافع خویش، این بار در انتخابات شورای ناظر بر نشریات وزارت بهداشت هستند که آخرین مورد آن تلاش‌هایی از داخل مجموعه وزارت بهداشت و خط‌دهی و فرماندهی فضای دانشجویی است. ماجرا از جایی شروع می‌شود که حدود یک ماه قبل نشست آموزشی- نشریاتی با حضور ۶۰ نفر از فعالان نشریاتی اتحادیه‌های دانشجویی و به درخواست آنها در شهر تهران برگزار شد. برای برگزاری این نشست با توجه به شرایط بودجه‌ای درخواست‌هایی از نهادهای متولی امر ازجمله نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها صورت گرفت و این نهاد مسئول نیز با توجه به وظایفِ مصرحش در اصول ۱، ۳و 5 موجود در ماده 3 اساسنامه خود مصوب سال 72، برای برگزاری این نشست مساعدت لازم را انجام داد. کما اینکه این‌گونه درخواست‌ها در سالیان اخیر از وزارت بهداشت نیز صورت گرفته است اما این نهاد در دوره تصدی دکتر فراهانی تلاش و تمرکز خود را روی جشنواره‌های فرهنگی- هنری همچون سیمرغ و تقویت جهت‌دار کانون‌های فرهنگی در برابر تشکل‌های ریشه‌دار انقلابی کرده بود. مدیران فرهنگی این نهاد که امیدواریم با حضور سرکار خانم دکتر لاری در مجموعه وزارت رویکرد خود را تغییر دهند، نه‌تنها همکاری لازم‌ را با مجموعه اصیل دانشجویی در این مورد و موارد دیگر نداشتند بلکه با حاشیه‌سازی سعی در تضعیف و تخریب بدنه انکار‌ناپذیر دانشجویی اصیل دارند.

شروع حواشی نشست نشریات تهران از جایی شروع می‌شود که یکی از کارشناسان فرهنگی وزارت بهداشت با ارسال تصویر دعوتنامه این نشست برای عضوی که در جلسه حضور نداشته است، صراحتا اعلام می‌دارد نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با برگزاری نشستی انتخاباتی در تهران و ایجاد دوگانه کاذب انقلابی غیرانقلابی سعی در تصاحب کرسی‌های شورای ناظر بر نشریات را دارد! باید پرسید کارشناس فرهنگی وزارتخانه که این‌گونه اقداماتش مسبوق به سابقه است با کدام استدلال و قرائنی به این نتیجه رسیده است که نشست تهران انتخاباتی بوده است؟ آیا شان وزارتخانه این است که با جهت‌دهی و بستن افترا به مجموعه‌ها و تشکل‌های مخالف خود به افکار دانشجویان جهت‌دهی منفی دهد و دانشجو را در برابر دانشجو قرار دهد؟ برای شفاف‌سازی پیرامون نشست تهران به‌عنوان فردی که در نشست حضور داشته است می‌گویم از ۶۰ حاضر در جلسه حدود ۳۰ نفر حق رای در انتخابات آتی شورای ناظر بر نشریات وزارت بهداشت را دارند که این ۳۰ نفر می‌شود ۲۳ درصد آرای کل که با این تعداد مسلما نمی‌توان کار انتخاباتی کرد و پیروز انتخابات آتی شد، بنابراین فرضیه و توهم‌پردازی آقایان در این مورد کاملا مردود است.

در پایان خاطرنشان می‌کنم حوادث اخیر وزارت علوم و حواشی پس از آن به خوبی نشان داد دوران فعالیت مدیران فرهنگی علیه تشکل‌های دانشجویی اصیل و انقلابی پایان یافته است و امیدواریم مدیران فرهنگی - دانشجویی وزارتخانه رویکرد خود را تغییر داده و به اصلاح گذشته خود بپردازند. طرح حمایت و تقویت حامیان عناصر فتنه برای ایجاد بدنه دانشجویی در دانشگاه‌ها شکسته خورده است و اکنون می‌بینیم بعد از ۶ سال نه‌تنها بدنه دانشجویی برای دولت ایجاد نشده است بلکه این جریانات ساختارشکن فریاد عبور از دولت و جمهوری اسلامی را نیز سر می‌دهند.

نظر شما