شناسهٔ خبر: 34787044 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

۲۱۰ هکتار از مراتع شهرستان دماوند امسال در آتش سوخت

به گزارش ایرنا، محمود حجتی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: شهرستان دماوند در مجموع ۱۸۸ هزار هکتار مساحت دارد که از این میزان ۱۵۶هزار هکتار مربوط به

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، محمود حجتی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: شهرستان دماوند در مجموع ۱۸۸ هزار هکتار مساحت دارد که از این میزان ۱۵۶هزار هکتار مربوط به عرصه های ملی و مابقی آن شامل اراضی شهری، باغات و مستثنیات است.

وی ادامه داد: از میزان ۱۵۶ هزار هکتار اراضی ملی شهرستان، حدود ۱۱۵ هزار هکتار آن دارای سند هستند و ۴۱ هزار هکتار از آن نیز فاقد سند می باشد که تعهد این نهاد در سال ۹۸، سنددار کردن ۳۹ هزار هکتار شامل ۱۰ پلاک است که هم اکنون در حال تامین اعتبار و قرارداد با پیمانکار جهت تهیه حدود ثبتی و نقشه های اراضی بوده تا بعد از تایید نهایی، طبق برنامه ریزی صورت گرفته نسبت به اخذ سند اقدام شود.

رییس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دماوند در ادامه به تعداد سامان عرفی در سطح منطقه اشاره کرد و افزود: شهرستان دماوند دارای ۱۴۷ هزار هکتار اراضی قابل چرا بوده و این میزان در قالب ۱۰۳ سامان عرفی می باشد که حدود ۲۰ مورد ییلاقی، ۶۲ مورد مرتع میانبند و ۱۸ مرتع نیز بهاربند هستند.

وی ادامه داد: تعداد بهره بردار سامان های عرفی شهرستان ۶۰۰ خانوار روستائی، ۵۲۷ خانوار عشایری و ۲ خانوار مهاجر بوده و از ۱۰۳ سامان عرفی موجود تعداد ۳۵ سامان آن به نام شورای اسلامی روستا ممیزی شده است.

حجتی خاطرنشان کرد: تعداد افراد داری پروانه چرا ۸۹۲ نفر بوده و این شهرستان دارای ۳۷ طرح مرتع داری تهیه شده به مساحت ۵۴ هزار و ۹۵۰ هکتار با ۲۸۰ بهره بردار می باشد و ۳۱ طرح مصوب در سطح ۴۸ هزار ۸۵۱ هکتار توسط ۲۵۰ بهره بردار و ۲۶ طرح واگذار شده در ۳۶ هزار و ۷۲۶ هکتار با ۲۳۵ بهره بردار است و از تعداد طرح های واگذار شده نیز ۱۸ طرح در ۲۲ هزار و ۵۵۱ هکتار با ۱۸۴ بهره بردار در حال اجرا است.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به یکی از اقدامات این نهاد با هدف حفظ و حراست از اراضی ملی شهرستان، بیان داشت: در این راستا، منابع طبیعی شهرستان دماوند با افزایش نیروهای یگان حفاظت و تجهیزات و امکانات خودرویی توانسته مجهزتر شود و در تلاش هستیم این امکانات را افزایش دهیم تا جلوی سودجویی و تصرفات اراضی گرفته شود.

وی یکی از سیاست های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری را مرزبندی حدود مرزها بین اراضی ملی و مستثنیات دانست، گفت: عمده مرز بندی ها بین اراضی مشخص شده اما چند نقطه از اراضی های که بین این نهاد و مردم اختلاف نظر وجود دارد، امسال طرح کمربند حفاظتی منابع طبیعی "بنچ مارک" با تخصیص اعتبار لازم، اجرایی شود.

دماوند، ۱۰ هزارهکتار ذخیره گاه جنگلی دارد

رییس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دماوند با بیان اینکه این شهرستان ۱۰هزار هکتار ذخیره گاه جنگی دارد، گفت: این منطقه از محدوده شمال جاده دلیچایی آغاز و تا امین آباد فیروزکوه ادامه دارد که بیشتر گونه های موجود ارس بوده به گونه ای که به یک نماد تاریخی در دامنه های جنوبی البرز تبدیل شده است.

حجتی با اشاره به وجود ۱۲هکتار نهالستان غیرمثمر در شهرستان دماوند، افزود: علاوه بر جنگل‌های طبیعی شهرستان، چند قطعه جنگل دست کاشت نیز وجود دارد که مهمترین آن جنگل ۳۰ هکتار است که از گونه های سرو، نقره ای، سرو خمره ای، کاج ترکیه، اقاقیا، عرعر و ... تشکیل شده است.

وی ادامه داد: امسال با توجه به تعهد این نهاد در اجرای ۴۰ هکتار جنگل کاری، از ۱۵ شهریور ماه کاشت درختان آغاز می شود که با اجرای این پروژه در مجموع ۷۰ هکتار جنگل کاری خواهیم داشت.

این مقام مسئول از همکاری شهرداری ها در اجرای این پروژه اشاره کرد و گفت: شهرداری آبسرد تقاضا جنگل کاری به مساحت ۳۲ هکتار داشته که هم اکنون طرح آن مصوب و امسال عملیات آن اجرایی می شود و همچنین شهرداری کیلان نیز ۳۵ هکتار اعلام آمادگی نموده که هم اکنون در استان مطرح و در حال اجرای مراحل قانونی است.

رییس منابع طبیعی دماوند نیز تصریح کرد: همچنین امسال در محدوده پیست اسکی آبعلی یکصد هکتار جنگل‌کاری می‌شود.

تهرام/۷۲۴۶//۱۳۴۸

انتهای پیام

نظر شما