شناسهٔ خبر: 34786666 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

وعده‌های سرخرمن دولت؛ "کلید تدبیر" قفل بحران بیکاری جوانان کردستانی را باز نکرد

رئیس جمهور در سال ۹۶ اعلام کرد: «بزرگترین وظیفه دولت دوازدهم ایجاد اشتغال است» اما "کلید تدبیر" قفل بحران بیکاری جوانان کردستانی را باز نکرد و خبری از تحقق وعده‌های حسن روحانی نیست که نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، امروزه بیکاری یکی از بزرگ‌ترین معضلاتی است که باعث ایجاد بحران‏‌های متعدد در عرصه‏‌های اجتماعی، اقتصادی، روانی و سیاسی شده و در واقع منشاء معضلات و ناهنجاری‏‌های‏ اجتماعی است. هر چند دامنه بیکاری، همه اقشار اجتماعی را در بر می‌گیرد، اما بیکاری فارغ‌التحصیلان در سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و تا حدودی در مقطع دکترا برای برخی رشته‌های تحصیلی یکی از مسائل حاد جامعه امروز ما را تشکیل می‌دهد به‌طوری که اکثر جوانان پس از اتمام مراحل تحصیل برای دستیابی به شغلی مناسب راهی دیگر شهرها و کلان شهرها می‌شوند.

استان کردستان نیز علی‌رغم برخورداری از منابع طبیعی و معادن غنی، فاقد کارخانه و مراکز صنعتی است و طبق آمار سیمای بیکاری کردستان و نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95، کردستای یکی از استان‌های پیشرو در نرخ بیکاری است؛ گرچه در چند سال اخیر متولیان امر برای مقابله با این معضل در استان دم از اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی همچون «طرح تکاپو» می‌دهند و گاهاً هم آمارهای مختلفی از ایجاد شغل برای 4900 نفر تا 27 هزار نفر اعلام کرده‌اند اما سؤال اینجاست آیا واقعاً این میزان اشتغال‌زایی صحت دارد؛ آیا واقعاً این طرح‌ها نتیجه‌بخش بوده یا تنها در راستای رفع تکلیفی برای پرکردن فرم‌های کاغذی و رزومه مدیریتی است؟!

خبرنگار تسنیم در این گزارش پای درددل جوانان فارغ‌التحصیل بیکار کردستانی نشسته که در ادامه می‌خوانید:

جوانان فارغ‌التحصیل کردستان برای یافتن شغل به کجا مراجعه کنند؟؛ دولت پاسخ‌گو باشد

یکی از جوانان جویای کار در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سنندج گفت: به‌دلیل وجود بیکاری و نبود منبع اقتصادی، جوانان کردستانی با سرگردانی روزافزون نمی‌دانند به کجا برای یافتن شغل مراجعه کنند چراکه نه کارخانه‌ای در استان وجود دارد و نه بخش خصوصی آنقدر قوی است که پاسخ‌گوی مشکلات عمده کردستان باشد.

آکو کرمی با تاکید بر اینکه دولت پاسخ‌گوی خواسته جوانان بیکار باشد، افزود: کردستان دارای منابع غنی آب، خاک، معدن، گردشگری،کشاورزی و باغداری برخوردار است اما نبود کار و سرمایه نفس‌گیر است.

دولتمردان به‌جای شعارهای پوچ و سخنرانی‌های بی‌ثمر "شغل" ایجاد کنند

عدنان احمدی از دیگر جوانان جویای کار اظهار کرد: کردستان یکی از استان‌هایی است که بیشترین میزان بیکاری در سطح کشور را دارد و بیشتر جوانان با تحصیلات عالی جویای کار هستند.

وی افزود: انتظار داریم مسئولان و متولیان امر برای اشتغال‌زایی جوانان فارغ‌التحصیل به‌جای شعارهای پوچ و توخالی و سخنرانی‌های تکراری و بی‌ثمر، در عمل تمام تلاش خود را به‌کار گیرند.

احمدی اظهار کرد: احداث کارخانه و مراکز صنعتی، در نظر گرفتن تسهیلات برای اشتغال‌زایی، ایجاد کلینک‌های مشاوره کارآفرینی و حمایت از ایده‌های جدید و به روز می‌تواند مشکل اشتغال در استان را حل کند؛ بنابراین انتظار می‌رود دولتمردان به‌جای وعده دادن در این راستا گام بردارند.

تبعات بیکاری جوانان

احمد صمدی روانشناس و مشاور خانواده در باره معضل بیکاری به خبرنگار تسنیم گفت: بیکاری تمامی ابعاد زندگی فردی و اجتماعی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: افزایش اختلالات روانی، اختلافات خانوادگی، به وجود آمدن مشکلات مالی عدیده، کاهش رضایت‌مندی از زندگی مشترک، احتمال وجود اختلاف نظر برای اداره زندگی، افزایش اضطراب و استرس، کاهش عزت نفس و احتمال بروز رفتارهای پرخاش‌گرانه از جمله تبعات منفی بیکاری در خانواده است.

صمدی با اشاره به به وظیفه خانواده در این شرایط اظهار داشت: درک وضعیت جامعه، توجه به نرخ بیکاری و دید باز با توجه به آینده‌نگری از جمله مواردی است که یک خانواده ایرانی باید به‌دقت آنها را در نظر گرفته و به آن عمل کند.

این روانشناس و مشاور خانواده تصریح کرد: تحقیر و مقایسه فرزندان بالغ با معدود افراد موفق که دلایل موفقیت آنها نیز گاها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، تنها زمینه‌ساز اتفاقات اشتباهی خواهد بود که جبران کردن آنها سخت و غیرممکن است.

صمدی با ذکر اینکه خانواده‌ها وظیفه حمایت از فرزندان خود را به‌عنوان اولین جبهه، حتی پیش از جامعه، برعهده‌ دارند، یادآور شد: ایجاد دلگرمی، اعتماد به نفس، برجسته‌سازی توانایی‌های جوانان، هدایت آنها به سمت مسیرهای درست و حمایت‌های روحی و روانی، مهم‌ترین وظیفه یک خانواده در قبال فرزندانی است که در جامعه بیرون نیز از حمایت چندانی برخوردار نبوده‌اند.

ظرفیت اشتغال در بخش دولتی پاسخ‌گویی جمعیت جویای کار نیست

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: اشتغال امری چند وجهی و متأثر از مسائل مختلف از جمله مسائل اقتصادی بوده و صرفاً یک دستگاه اجرایی به تنهایی نمی‌تواند در این امر خطیر مؤثر باشد.

نادر اردلان، با بیان اینکه اشتغال متاثر از نظام اقتصادی عمدتاً در قالب بخش دولتی، خصوصی، تعاونی و خوداشتغالی یا خویش‌فرمایی محقق می‌گردد، یادآور شد: متأسفانه یکی از عمده درخواست‌های مراجعین و علی‌الخصوص فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، درخواست اشتغال در بخش دولتی بوده در حالی‌که ظرفیت این بخش پاسخ‌گویی جمعیت جویای کار نیست.

وی با ذکر اینکه در وضعیت فعلی بازار کار به ویژه در سال 97 بر اساس آمارهای مرکز آمار، هرم بیکاری تغییر کرده و عمده متقاضیان جویای کار را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل داده‌اند، تصریح کرد: کردستان یکی از استان‌های دارای نرخ بیکاری بالای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بوده و توجه به فعالیت‌های کارآفرینانه، ارتقاء مهارت مبتنی بر نیاز بازار کار و تغییر نگرش و توقع فارغ‌التحصیلان از پشت میزنشینی به کارآفرینی و خلاقیت و بهره‌گیری از بسته‌ها و سیاست‌های تشویقی تدوینی راه حل برون‌رفت از این مشکل است.

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان با بیان اینکه نرخ بیکاری در بهار سال گذشته 13 بوده که در بهار سال‌جاری به 12.5 رسیده است، خاطرنشان کرد: این رقم نسبت به سال گذشته کاهشی بوده و در نقطه مقابل این امر نرخ مشارکت در بهار سال گذشته 5.42 بود که امسال به 2.43 رسیده و گویای روند افزایشی بوده و این امر پس از اجرای برنامه‌های دولت از جمله برنامه اشتغال فراگیر، طرح‌های تشویقی و حمایتی محقق شده است.

وی با اذعان به اینکه یکی از نیازهای اصلی بازار کار افزایش مهارت‌های مبتنی بر نیاز بازار کار جویندگان کار است، خاطرنشان کرد: در این راستا وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی برنامه‌های با محوریت ارتقاء مهارت و ایجاد زمینه اشتغال برای دانش‌آموختگان دانشگاهی و افراد شغل اولی و حمایت از بنگاهای اقتصادی و کارآفرینان، برنامه‌های توسعه کارآفرینی و اجرای طرح تکاپو در استان اجرایی ساخت.

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان نخستین مشوق دولتی را اجرای طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دانست و توضیح داد: این طرح با هدف افزایش توانایی و مهارت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به‌منظور جذب سریع‌تر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در بازار کار از ابتدای سال 95 در استان کردستان به‌عنوان یکی از استان‌های پایلوت اجرایی شده است.

وی در خصوص پروسه اجرای این طرح در استان کردستان توضیح داد: در طی سال‌های 95 تا سال گذشته 4552 کارورز و 1215 کارفرمای واجد شرایط در سامانه کارورزی ثبت‌نام کرده که از این تعداد 1276 کارورز در 625 واحد دارای مجوز آموزشی عقد قرارداد کرده و تاکنون مبلغ دو میلیارد تومان حق‌الزحمه به کارورزان پرداخت شده است.

اردلان دیگر طرح مشوقی دولت را اجرای «طرح مهارت آموزش در محیط کار واقعی» دانست و  افزود: در قالب این طرح اهدافی همچون آشنایی با محیط کسب و کار، کسب تجربه و آماده‌سازی و ایجاد خودباوری در مهارت‌آموز برای ورود به عرصه اشتغال و کارآفرینی، حفظ و پایداری مشاغل سنتی و بومی خصوصاً در صنایع دستی، کمک به بنگاه‌های فعال به منظور شناسایی و جذب نیروی کار مستعد و توانمند، کاهش هزینه‌های جذب و بکارگیری نیروهای فاقد مهارت و استفاده از ظرفیت و توان آموزشی عملی بنگاه‌های اقتصادی دنبال می‌شود که سال قبل یکهزار و 152 مهارت آموزش در قالب این طرح به خدمت گرفته شدند.

وی با اشاره به اینکه تخصیص «مشوق‌های بیمه‌ای» از دیگر طرح‌های شایان توجه دولت در حوزه اشتغال است، ادامه داد: این طرح در راستای فراهم کردن زمینه جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاه در بازار کار و کمک به کارفرمایان در تأمین بخشی از هزینه بکارگیری نیرو به شکل پرداخت حق بیمه سهم کارفرما اجرا می‌شود.

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان به دیگر تجربه موفق در حوزه توانمندسازی اشاره کرد و توضیح داد: آخرین طرح موفق اجرا شده، اجرای تأمین مالی خرد در روستاهای استان است که تاکنون در قالب 900 گروه خودیار بالغ بر چهارده هزار و 500 نفر از روستانشینان کردستانی تحت پوشش طرح تأمین مالی خرد قرار گرفته‌اند.

وی با اعلام اینکه خوشبختانه طرح تکاپو در استان کردستان به عنوان یکی از استان‌های پایلوت به عنوان یک برند  موفق در حوزه IT معرفی شد، خاطرنشان کرد: در اجرای این طرح دولت مداخله و تسهیل‌گر کرده و با همکاری سازمان یونیدو، حمایت‌های آموزشی مبتنی بر نیاز بازار کار، حوزه برندینگ، فروش محصولات و سایر حوزه‌های مرتبط را جهت اجرای هرچه بهتر این طرح لحاظ کرده است.

اردلان با ذکر اینکه با اجرای طرح تکاپو بستر حضور شرکت‌های بزرگ و فعال حوزه IT در استان فراهم شد، یاداور شد: 14 نهاد در طرح تکاپو کردستان فعال و در قالب آن 224 فرصت شغلی برای جوانان دارای مدارک و مهارت دانشگاهی فراهم شده است.

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان اذعان داشت: ایجاد خانه خلاق صنایع دستی استان در رسته‌های گردشگری و صنایع دستی با همکاری سازمان یونیدو و دستگاه‌های اجرایی از دیگر دستاوردهای طرح تکاپو در راستای تقویت صنایع دستی کردستان، ارتقاء آموزش‌های مورد نیاز بازار کار و اتصال به بازارهای ملی و بین‌المللی است.

به گزارش تسنیم؛ بیکاری به‌عنوان منشاء برخی از ناهنجاری‌های اجتماعی، در کردستان همانند سایر استان‌ها گریبانگیر جوانان شده است؛ گرچه طبق آمارهای ارائه شده برخی از متولیان امر همچون اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی این استان گام‌هایی در راستای ساماندهی و کنترل این معضل برداشته شده اما ناکافی و جوانان کردستانی کماکان با مشکل بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند و همچنان وعده سال 96 رئیس جمهور در نخستین جلسه هیئت دولت که اعلام کردند «بزرگترین وظیفه دولت دوازدهم ایجاد اشتغال است؛ دولت وظیفه‌ای بالاتر از تولید و اشتغال ندارد» در استان کردستان همچون دیگر وعده‌ها بر روی زمین مانده و خبری از تحقق وعده‌های حسن روحانی نیست که نیست.

از آنجا که کلید تدبیر همانند دیگر حوزه‌ها، قفل بیکاری را هم در استان باز نکرده، حداقل از دولتمردان کردستان انتظار می‌رود که از دادن آمارهای متناقض و وعده‌های پوچ و عوامفریبانه خودداری کنند.

گفتنی‌های دیگری درباره شکست طرح تکاپو و ایجاد 4900 فرصت شغلی برای جوانان استان وجود دارد که در گزارش بعدی منعکس و انتظار می‌رود دولتمردان کردستان شفاف‌سازی کنند.

انتهای پیام/ن

نظر شما