شناسهٔ خبر: 34784340 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آزاده گیلانی: غفلت اهالی قلم از یادگاران دوران دفاع مقدس گناه نابخشودنی است

نمایندگی گیلان

یک آزاده گیلانی با بیان اینکه امروز نقش اهالی قلم، هنرمندان و رسانه‌ها برای رساندن پیام انقلاب از زبان یادگاران دوران دفاع مقدس بسیار اثرگذار است، گفت: غفلت در این عرصه گناه نابخشودنی و خیانت به آرمان‌های انقلاب و نظام محسوب می‌شود.

صاحب‌خبر -

نورالله توده- آزاده گیلانی- دوران دفاع مقدس در گفت‌وگو با ایسنا،‌ با اشاره به اسارت هفت‌ساله خود در اردوگاه‌های رژیم بعثی عراق، اظهار کرد: سالروز بازگشت عزتمندانه آزادگان بهانه‌ای است تا بتوانیم به بازخوانی نقش‌آفرینی‌های رزمندگان در خاکریزهای پنهان نظام در عمق خاک دشمن بپردازیم.

وی تبعیت از امام و ولایتمداری را ویژگی آزادگان در دوران اسارت دانست و افزود:‌ با وجود همه هجمه‌های روحی و تبلیغات روانی دشمن علیه اسرای ایرانی در اردوگاه‌ها، آزادگان بر ارزش‌ها و اعتقادات پایدار و ماندگار بودند.

آزاده  گیلانی فلسفه ایثار و گذشت و جانفشانی آزادگان در راه تحقق آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی و حفظ روحیه انقلابی در اوج فشارهای روحی و روانی دشمن را قابل پژوهش دانست و اظهار کرد: امروز نقش اهالی قلم، هنرمندان و رسانه‌ها برای رساندن پیام انقلاب از زبان یادگاران دوران دفاع مقدس بسیار اثرگذار است و غفلت در این عرصه گناه نابخشودنی و خیانت به آرمان‌های انقلاب و نظام محسوب می‌شود.

توده، نگارش و به تصویر کشیدن ایثارگری‌ها و مقاومت‌ها و پایداری‌های آزادگان را رسالت اهالی قلم دانست و گفت:‌ ملت ایران با آرمان‌های والا و اعتقادات دینی اسطوره‌های بی‌نظیری را در تاریخ خلق کرده است و لذا نسل‌های امروز و آینده به این داشته‌ها افتخار می‌کنند.

وی با بیان اینکه مردم مومن، انقلابی و ولایتمدار گیلان در طول تاریخ انقلاب همواره به ندای امام و رهبری لبیک گفته‌اند، عنوان کرد:‌ تقدیم هشت‌هزار شهید، ۲۲ هزار جانباز، دو هزار و ۶۳۹ آزاده و ۲۲ شهید مدافع حرم سند افتخار گیلان در پهنه جغرافیای ایران اسلامی است. بی‌تردید همه این افتخارآفرینی‌ها به واسطه ایثار، فداکاری، صبر مادران و پدران و همسران رزمندگان ایجاد شده و درخشندگی دارد.

آزاده گیلانی مدافعان و مروجان آرمان‌های اسلامی و قرآنی را پرورش‌یافته در دامان مادرانی مومنه و ولایتمدار دانست که در عرصه دفاع از ارزش‌های نظام یاری‌دهنده ولی زمانشان بودند و یادآور شد: نقش خانواده‌های ارجمند شهدا و ایثارگران در خلق گنجینه دفاع مقدس بی‌بدیل و اثرگذار است، زیرا اگر این مجاهدت و پایمردی نبود، این افتخارات تحقق پیدا نمی‌کرد و لذا باید این صحنه‌ها به دست نویسندگان و هنرمندان ترسیم شود.

توده با بیان اینکه صبر و استقامت خانواده‌های شهدا و ایثارگران موجب شد مردان عرصه دفاع مقدس در اوج سختی‌ها و تنگناها خم به ابرو نیاوردند، خاطرنشان کرد:‌ شهدا و ایثارگران در پرخطرترین عرصه نظام با شجاعت و رشادت توام با ایمان و روحیه انقلابی ایفای نقش کردند و عده و عده استکبار جهانی را به شکست و ناکامی کشاندند.

وی عزت و اقتدار، امنیت، آرامش و تثبیت آرمان‌های نظام را به برکت خون شهدا دانست و تصریح کرد:‌ امروز بسیاری از کشورهای پیشرفته علیرغم برخورداری از ابزارهای نظامی چنین امنیت و آرامشی را ندارند.

آزاده گیلانی مشارکت عمومی و همه‌جانبه مردم گیلان در دفاع مقدس را نشان‌دهنده ولایتمداری، بصیرت و احساس مسئولیت آنان دانست و افزود: وجود شهدا از همه شهرستان‌های گیلان اوج همدلی و همراهی مردم را با صحنه‌های انقلاب ثابت می‌کند.

توده با بیان اینکه بیش از ۴۰ هزار آزاده در زندان‌های رژخیمان بعثی اسیر بودند، گفت:‌ ۹۲ درصد آزادگان مورد شکنجه قرار گرفته‌اند و ۳۷ درصد آنان در حین شکجه دچار معلولیت دائمی شده‌اند. دشمن بی‌رحم به هیچ یک از قراردادها و معاهده‌های نظامی اعتقاد نداشت و لذا آزادگان را علاوه بر شکنجه‌های جسمی، آزار روحی و روانی می‌داد.

وی شکنجه‌های روحی دشمن را به منظور در هم شکستن اراده آزادگان دانست و اظهار کرد:‌ دشمن جمیع صفات پسندیده اسلامی را مورد هدف قرار داده بود تا معنویت و روحیه انقلابی اسرا را تضعیف کند و لذا مانع از ادای فرایض دینی و خواندن ادعیه و برگزاری مراسمات دینی و مذهبی که به مثابه سلاحی مستحکم برای اسرا بود، می‌شد. شکنجه افراد دارای محبوبیت در اردوگاه و درج اکاذیب در نامه‌های اسرا از دیگر اقدامات روانی دشمن بود.

این آزاده گیلانی آویزان کردن، پاشیدن نمک بر زخم، شوک الکتریکی، کشیدن ناخن، سوزاندن کف پا و حبس‌های طولانی‌مدت را نمونه‌ای از چهل مورد شکنجه جسمی دشمن دانست و متذکر شد:‌ این شکنجه‌های روحی و روانی نه تنها خللی بر اراده فولادین و اعتقاد راسخ آزادگان ایجاد نمی‌کرد، بلکه روز به روز آنان را بر باطل بودن دشمن و تداوم آرمان‌ها و ارزش‌ها استوارتر می‌ساخت.

توده اردوگاه‌های اسرا را یک دانشگاه دانست و تاکید کرد:‌ به اذعان صلیب سرخ جهانی مطالبات اسرای ایرانی با اسرای اقصی‌نقاط دنیا فرق داشت، زیرا اسرای ما کتاب و قلم و آزادی مراسمات ملی و مذهبی را می‌خواستند؛ نه خوراک و پوشاک لذا همانگونه که دستاوردهای دفاع مقدس الگویی بی‌بدیل برای جامعه اسلامی ماست، سیره و روش آزادگان در دوران اسارت نیز می‌تواند در عرصه‌های فرهنگی و سیاسی و نظامی و دفاعی راهگشا باشد. امروز دشمنان به دنبال خدشه وارد کردن به رکن رکین انقلاب یعنی ولایت هستند، اما پشتیبانی مردم از انقلاب و نظام همانند دوران دفاع مقدس دشمنان را ناکام می‌کند.

وی از مسئولان خواست خدمتگزاری برای مردم را اصل قرار دهند و عنوان کرد:‌ برای حراست از آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب باید نسبت به راه شهدا بصیرت و شناخت پیدا کنیم و قدردان یادگاران دفاع مقدس و پیشکسوتان عرصه ایثار و شهادت باشیم. همانا قدردانی از شهدا و ایثارگران با ادامه دادن راهشان محقق می‌شود.

آزاده گیلانی با اشاره به حیات و سرزندگی انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد:‌ دشمنان کمر همت را برای نابودی انقلاب بسته‌اند، اما ولایت سنگر بی‌بدیل انقلاب بوده و دشمنان را به وحشت انداخته است لذا باید تراز خودمان را به تاسی از شهدا و ایثارگران به تراز انقلاب برسانیم.


انتهای پیام

نظر شما