شناسهٔ خبر: 34783459 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

عملیات ابخیز داری؛

مدیریت روان آب های دلیجان برای خانوار های روستایی

با تکمیل طرح های آبخیزداری مشهد اردهال دلیجان بیش از ۳۰۰ خانوار روستایی از مزایای آن برخوردار می شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز اراک؛رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دلیجان گفت: عملیات مکانیکی آبخیزداری در حوزه آبخیز مشهد اردهال این شهرستان کلید خورد.

 نصرالهی افزود: حجم عملیات خاکی این طرح شامل ۲۰ هزار متر مربع و یک هزار و ۶۵۰ متر مکعب گابیون بندی است.

وی، هدف از اجرای این طرح آبخیزداری را جلوگیری از فرسایش خاک، مهار هدر رفت آب های سطحی، تغذیه سفره های زیر زمینی و جلوگیری از سیلاب بیان کرد.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری دلیجان ادامه داد: با تکمیل این طرح آبخیزداری ۳۰۰ خانوار در روستاهای بهار اردهال، لاران و ریجان از مزایای آن برخوردار می شوند.

نصرالهی افزود: برای اجرای این طرح ۶ میلیارد ریال اعتبار اولیه از محل صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: اجرای طرح های آبخیزداری در سال های گذشته نقش موثری در حفاظت خاک، کنترل و خسارت های ناشی از سیلاب و تغذیه سفره های آب زیرزمینی، چاه ها و قنوات داشته است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری دلیجان یادآور شد: عملیات آبخیزداری در سطح ۶۷ هزار و ۵۹ هکتار از اراضی ملی این شهرستان مطالعه و اجرا شد.

نصرالهی افزود: طرح های مطالعاتی و اجرایی آبخیزداری دلیجان از سال ۶۵ کلید خورده و تاکنون ۲۳ هزار و ۷۷۵ هکتار عملیات آبخیزداری اجرا وطرح مطالعاتی در سطح ۲۳ هزار و ۹۷ هکتار انجام شده است.

وی اظهارکرد: با اجرای عملیات آبخیزداری ضمن کنترل فرسایش خاک و رسوب، هشت میلیون و ۸۸۵ هزار متر مکعب از روان آب های سطحی در دلیجان کنترل شده است.

 امسال 26 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرحهای آبخیزداری استان مرکزی در نظر گرفته شده  است.

نظر شما