شناسهٔ خبر: 34781634 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

مروری بر روزنامه‌های ‌شنبه ۲۶ مرداد ماه 1398

روایت مطبوعات از هشدارهای جدید بانکی / واقعا دوره تخطی بانک‌ها به سر آمده است؟

صاحب‌خبر -

به گزارش تجارت‌نیوز، روزنامه‌های امروز ۲۶ مرداد ماه گزارش‌هایی از صحبت‌های رئیس بانک مرکزی درباره برخورد جدی با بانک‌های متخلف و همچنین تلاش برای آرام کردن بازار ارز کار کرده‌اند. روزنامه «جام جم» نیز به بازداشت رئیس سازمان خصوصی‌سازی و عملکرد این سازمان پرداخت.

دوره تخطی برخی از بانک‌ها به سرآمده است

روزنامه ایران در گزارش خبری خود سخنان رئیس بانک مرکزی را پوشش داد و از اقدام این نهاد درباره ثابت نگه داشتن نرخ ارز و همچنین مبارزه با تخلف بانک‌ها گفته است.

این روزنامه نوشته است: عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران معتقد است: بازار ارز پس از یک دوره سخت که بیشتر از ناحیه فشارهای خارجی و تحریم همه جانبه و انتظارات منفی ناشی از آن بود، بتدریج به سمت پایداری و پیش‌بینی‌پذیری حرکت می‌کند.

وی افزود: کارشناسان می‌دانند که کنترل نوسان‌های نرخ ارز فرآیند پیچیده‌ای است که با ابزارهای در اختیار بانک مرکزی انجام می‌گیرد. همتی تأکید کرد: همچنان بر عهد و برنامه یکسال پیش خود مبنی برصیانت از ذخایر بانک مرکزی پا برجا هستم و به‌صورت فزاینده به تقویت آن اهتمام جدی دارم.

رئیس کل بانک مرکزی یادآورشد: بخش با اهمیت دیگری از اقدامات در دست انجام این بانک آن است که دوره تخطی برخی از بانک‌ها، از مقررات ابلاغی و برخی نسبت‌ها، بویژه درصدهای سهامداری، اجرای حاکمیت شرکتی، اعطای وام‌های خاص بویژه اشخاص و شرکت‌های مرتبط و… به سرآمده است و بانک‌ها باید در چارچوب برنامه‌های بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی، دستورالعمل‌ها و تصمیمات جدی و قاطعی را که در بانک مرکزی اتخاذ و به آنها ابلاغ خواهد شد، با جدیت تمام پیگیری و اجرا کنند.

خصوصی‌سازی چگونه منحرف شد؟

روزنامه جام جم در گزارش خود به بهانه بازداشت رئیس سازمان خصوصی‌سازی به بررسی عملکرد این سازمان و دلایل بازداشت رئیس آن پرداخت.

این روزنامه نوشته است: میرعلی اشرف عبدا… پوری‌حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم چهارشنبه هفته گذشته در حالی بازداشت شد که چند روز قبل در واکنش به انتقادات گفته بود: این سازمان در هیچ‌یک از واگذاری‌ها، تخلفی مرتکب نشده و فضای مسموم فعلی نتیجه تلاش عده‌ای برای مخدوش نمودن و سیاه جلوه دادن سیمای مدیران دلسوز نظام از یک‌سو و عدم حمایت‌های لازم و روشنگری از سوی برخی عزیزان است.

گرچه دستگاه قضایی خبر بازداشت رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی را تأیید کرده، اما هنوز رسما اتهام میرعلی اشرف عبدا… پوری‌حسینی اعلام نشده است. با این حال، سایت خبرآنلاین پنجشنبه در خبری اختصاصی ضمن اشاره به بازداشت پوری‌حسینی توسط شعبه نهم بازپرسی دادسرای ویژه کارکنان دولت در تهران، اتهام او را اخلال در نظام اقتصادی کشور و تضییع گسترده اموال عمومی و دولتی عنوان کرد.

گزارش رسمی از تخلفات گسترده خصوصی‌سازی

بهمن‌ سال گذشته رئیس دیوان محاسبات گزارش تعدادی از تخلفات در زمینه خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی را در صحن علنی مجلس قرائت کرد که تأییدکننده گزارش‌های رسانه‌ای درباره ارزان‌فروشی برخی شرکت‌های دولتی به افراد خاص در چند سال اخیر بود. در گزارش دیوان محاسبات، برخی تخلفات در واگذاری‌ها همچون ارزش‌گذاری کم شرکت‌ها و همچنین اهلیت نداشتن متقاضی خرید به‌ویژه در شرکت‌هایی همچون هپکو اراک، ماشین‌سازی تبریز، پالایش نفت کرمانشاه، کشت و صنعت مغان و شرکت المهدی و هرمزال و همچنین شرکت توسعه گردشگری ذکر شده بود.

دیوان محاسبات در این گزارش، جزئیات تخلفات در واگذاری شرکت آلومینیوم المهدی و طرح هرمزال، مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان، شرکت‌های ماشین‌سازی تبریز، ریخته‌گری ماشین‌سازی تبریز و املاک ائل‌گلی و شرکت توسعه گردشگری را افشا کرده بود.

از قلم افتادن هزاران مترمربع زمین

براساس گزارش دیوان محاسبات، در شرکت توسعه گردشگری هم تخلفات گسترده در نوع واگذاری و اهلیت متقاضی آن و همچنین ارزش واقعی شرکت مشاهده می‌شود. البته تخلفات این شرکت چندان در رسانه‌ها مطرح نشده، اما موضوعش بسیار مهم است.
این شرکت، هتل‌ها و دارایی‌های زیادی در استان‌های مختلف دارد که حتی در واگذاری لحاظ نشده بود. به‌عنوان نمونه فقط در شهر اصفهان این شرکت ۲۲ هزار مترمربع زمین به مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان دارد که عملا کمتر از ۱۰درصد یعنی ۲۶ میلیارد تومان برایش در نظر گرفته بودند.

این شرکت با ۲۹ شرکت استانی، چهار واحد هتل، مجتمع آب‌درمانی سرعین، کاروانسرای شاه‌عباسی کرمانشاه و غار قوری قلعه در سال ۹۶ به مبلغ ۳۸۳ میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده است. این در حالی است که یک قطعه زمین ۲۲ هزار مترمربعی شرکت در اصفهان که حدود ۳۰۰ میلیارد تومان ارزش داشته به مبلغ ۵/۲۶ میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده است.

همچنین حداقل ۱۳ قلم از اموال و دارایی‌های شرکت شامل ۲۶۳ هزار مترمربع زمین در استان‌های اصفهان، ایلام، گیلان، کرمان، یزد و همدان و بیش از ۶۰۰ کیلوگرم ظروف نقره‌ای موجود در هتل لاله تهران در قیمت‌گذاری سال ۹۶ لحاظ نشده است. با پیگیری دیوان محاسبات، واگذاری این شرکت متوقف شده است.

 بازار ارز به سمت پیش‌بینی‌پذیری حرکت کرده است

روزنامه اطلاعات نیز صحبت‌های همتی رئیس بانک مرکزی را بازگو کرده و به موضوع پیش‌بینی‌پذیری و ثبات بازار ارز پرداخته است. همچنین برخورد با بانک‌های متخلف را نیز در کانون توجه قرار داده است.

این روزنامه نوشته است: رئیس کل بانک مرکزی معتقد است: بازار ارز پس از یک دوره سخت که بیشتر از ناحیه فشارهای خارجی و تحریم همه ‌جانبه انتظارات منفی ناشی از آن بود، به تدریج به سمت پایداری و پیش بینی پذیری حرکت می کند.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرده است: همچنان بر عهد و برنامه یکسال پیش خود مبنی برصیانت از ذخایر بانک مرکزی پا برجا هستم و به صورت فزاینده به تقویت آن اهتمام جدی دارم.

وی اظهار داشت: بخش با اهمیت دیگری از اقدامات در دست انجام این بانک آن است که دوره تخطی برخی از بانک ها از مقررات ابلاغی و برخی نسبت ها، بویژه درصدهای سهامداری، اجرای حاکمیت شرکتی، اعطای وام های خاص به ویژه به اشخاص و شرکت های مرتبط و … به سرآمده است و بانک ها باید در چارچوب برنامه های بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی، دستورالعمل ها و تصمیمات جدی و قاطعی را که در بانک مرکزی اتخاذ و به آنها ابلاغ خواهد شد، با جدیت تمام پیگیری واجرا کنند.

هشدار به بانک‌های متخلف

روزنامه مردم‌سالاری هم مانند روزنامه‌های ایران و اطلاعات خبر پیش‌بینی‌پذیری ارز و همچنین برخورد با بانک‌های متخلف را که از صحبت‌های رئیس بانک‌ مرکزی نقل شده است را کار کرده است.

این روزنامه نوشته است: رئیس‌کل بانک مرکزی خطاب به برخی بانک‌های کشور تاکید کرد که دوره تخطی بانک‌ها از مقررات به سر آمده است. عبدالناصر همتی در صفحه اینستاگرام خود خطاب به بانک‌های کشور، هشدار داد: دوره تخطی برخی از بانک‌ها از مقررات ابلاغی و برخی نسبت‌ها به ویژه درصدهای سهامداری، اجرای حاکمیت شرکتی، اعطای برخی وام‌های خاص خصوصا به اشخاص و شرکت‌های مرتبط به سر آمد.

رییس کل بانک مرکزی همچنین به اقدامات این بانک برای مدیریت بازار ارز اشاره کرد و گفت: همان‌گونه که فعالان اقتصادی و مردم آگاهی دارند، بازار ارز پس از یک دوره سخت، که بیشتر از ناحیه فشارهای خارجی و تحریم‌های همه جانبه و انتظارات منفی ناشی از آن بود، در دوره اخیر، به تدریج به سمت پایداری و پیش‌بینی‌پذیری حرکت می‌کند.

نظر شما