شناسهٔ خبر: 34777971 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

به علت ادامه روند غرق شدن جاکارتا؛

پایتخت اندونزی به جزیره بورنئو منتقل می شود

تهران- ایرنا- جوکو ویدودو رئیس جمهوری اندونزی لایحه ای به پارلمان این کشور ارائه کرده که براساس، پایتخت این کشور که درحال غرق شدن است از شهر جاکارتا در جزیره جاوه به کالیمانتان در جزیره بورنئو انتقال می یابد.

صاحب‌خبر -

شبکه های خبری آسیایی در این زمینه گزارش دادند: جوکو ویدودو رئیس جمهوری اندونزی که بتازگی دور دوم ریاست جمهوری خود را آغاز کرده همزمان با هفتادو چهارمین  سالگرد استقلال این کشور ،به طور رسمی  لایحه ای را به پارلمان ارائه داد که در صورت تصویب نمایندگان ، بورنئو جایگزین جاکارتا پایتخت این کشور می شود.

طبق این گزارش قرار است "کالیمانتان " در جزیره بورنئو به عنوان پایتخت جدید اندونزی باشد که در صورت تصویب جاکارتا در جزیره شلوغ و پر ازدحام جاوه عنوان مرکزیت سیاسی و اقتصادی چهارمین کشور پرجمعیت جهان با بیش از 260 میلیون نفر را از دست خواهد داد.

جوکو ویدودو معروف به جوکوی در انتخابات ماه آوریل سال جاری میلادی توانست جایگاه ریاست جمهوری را برای دور دوم  به مدت 5 سال دیگر  همچنان حفظ کند. وی مهمترین اولویت خود در این دوره از فعالیتش را تغییر مکان پایتخت این کشور که درحال غرق شدن می باشد، اعلام کرده است.

وی در سخنانی درپارلمان اندونزی با بیان اینکه برای انتقال پایتخت نیاز به مصوبه پارلمان دارد ، گفت: پایتخت فقط نمادی از هویت ملی نیست بلکه نمایانگر پیشرفت یک ملت است.  و این جابه جایی برای تحقق برابری اقتصادی یک ضرورت است.

 جاکارتا با 30 میلیون نفر جمعیت یکی از بزرگترین کلان شهرهای جهان محسوب می شود و فرو رفتن این شهر در زیر آب دریا اکنون یکی از بزرگترین چالش های دولت جوکوی محسوب می شود.

جوکوی تاکید کرد در صورت تائید پارلمان  این جابه جایی دستکم یک دهه نیاز است تا مراحل کامل انتقال تمام زیر ساخت های اداری- سیاسی و اقتصادی از پایتخت قدیمی به جایگزین جدید آن انجام شود.

طبق پیش بینی متخصصان اندونزیایی  در صورتی که روند گرمایش زمین با همین سرعت پیش رود، قریب به  یک سوم از مساحت جارکاتا تا سال 2050 به طور کامل به زیر آب خواهد رفت.

جوکو ویدودو رئیس جمهوری اندونزی پیشتر گفته بود طبق نظر برخی کارشناسان برای نجات جاکارتا پایتخت اندونزی از غرق شدن باید دورتا دور آن دیوار کشید.

براساس گزارش های منتشره ، تغییرات آب‌و هوایی تنها عامل غرق شدن تدریجی پایتخت بزرگترین کشور جنوب شرق آسیا نیست ، بلکه برنامه های طویل مدت که در دهه‌ها توسعه بی‌حساب و لجام‌گسیخته ای را در این شهر موجب شده ، نبود برنامه‌های مبتنی بر اصول شهر سازی و فساد مالی در میان برخی دولتمردان  آینده این شهر بزرگ را  با نابودی همراه کرده است.

جاکارتا از کانال‌کشی شبکه‌ای و کارآمد بی‌بهره است. بخش‌های لغزنده شهر دائم در حال رانش هستند و هر سال ۱۰ سانتی‌متر بیشتر در آب فرو می‌روند.

کلان‌شهر جاکارتا با میلیون ها  نفر جمعیت ساکن و در حال تردد  بیش از 6 هزار و 400  کیلومتر مربع مساحت دارد . این شهر  از سال ۱۹۴۹ تاکنون پایتخت اندونزی بوده و تا به حال طرح های مختلفی برای انتقال پایتخت به شهر دیگری نیز مطرح شده اما برای نخستین بار است که دولت جوکوی به طور رسمی لایحه ای برای انتقال پایتخت به پارلمان این کشور ارائه داده است.

کارشناسان اقتصادی هزینه انتقال پایتخت اندونزی را افزون بر 33 میلیارد دلار برآورد کرده اند که این رقم هزینه سنگینی را بر دوش اقتصاد اندونزی تحمیل می کند.

برچسب‌ها:

نظر شما