شناسهٔ خبر: 34774205 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

گزارش WTO از ضعف تجارت جهان حکایت دارد

ترامپ کوتاه آمد، چین نه

دنیای اقتصاد : هر چند دونالد ترامپ از تصمیم خود برای اعمال تعرفه بر ۳۰۰ میلیارد دلار از محصولات چینی‌ کوتاه‌ آمده و افزایش تعرفه بخشی از آن را به تعویق انداخته است، پکن اما در قبال این اقدام تاکنون هیچ امتیاز تجاری به واشنگتن ارائه نکرده است. روز چهارشنبه مقامات ارشد دولت آمریکا با اعلام این خبر مدعی شدند مذاکرات تجاری با چین برای هر اختلافات دو کشور همچنان ادامه دارد و بازارها باید تا نتیجه دادن این مذاکرات صبور باشند.

صاحب‌خبر -

 به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد»، در این رابطه چینی‌ها نه تنها در قبال تغییر موضع رئیس‌جمهوری آمریکا کوتاه نیامده‌اند، بلکه براساس بیانیه‌ای که وزارت بازرگانی این کشور منتشر کرده است، پکن این اقدام واشنگتن را نقض توافقی می‌داند که میان روسای‌جمهوری دو کشور در حاشیه نشست «گروه ۲۰» در ژاپن حاصل شد، توافقی که طی آن قرار شد تا زمانی که مذاکرات تجاری دو کشور برای حل اختلافات تجاری ادامه دارد، دولت ترامپ تعرفه‌هایی جدیدی بر واردات چینی اعمال نکند. در اظهارنظری مجزا، هوآچونینگ، سخنگوی وزیرخارجه چین نیز در این خصوص گفته است: «ما امیدواریم آمریکا مانند چین نیمی از راه خود را طی کند، و به اجماعی که میان روسای‌جمهوری دو کشور در اوزاکای ژاپن حاصل شد عمل کند.» او در بیانیه خود مدعی شده چین امیدوار است از طریق گفت‌وگو و مشاوره‌ راه‌حل‌های قابل‌قبول مشترک و بر مبنای برابری و احترام متقابل میان دو کشور حاصل شود.

سرخوشی ترامپ

با این حال روز پنج‌شنبه دونالد ترامپ مدعی شد مذاکره‌کنندگان آمریکا و چین مذاکرات سازنده‌ای را برقرار ساخته‌اند و انتظار می‌رود در ماه سپتامبر برای حل تنش‌های خود دوباره مذاکره کنند. امیدواری‌های ترامپ درحالی است که تهدید تجاری جدید او مبنی بر افزایش تعرفه ۱۲۵ میلیارد دلار از واردات محصولاتی چینی از تاریخ روز یکم سپتامبر اجرایی خواهد شد. او در جمع خبرنگاران حاضر در نیوجرسی گفت: «تا جایی که من می‌دانم هنوز نیز نشست ماه سپتامبر برقرار است. اما من فکر می‌کنم مهم‌تر از نشست ماه سپتامبر، گفت‌وگوهایی است به‌صورت تلفنی داریم و طی آنها مذاکرات بسیار سازنده‌ای داشته‌ایم.» به گفته او هفته گذشته و پیش از اینکه دولت او تعویق افزایش تعرفه ۱۵۰ میلیارد دلار از واردات کالاهای چینی را اعلام کند، مقامات آمریکا و چین گفت‌وگوهای بسیار خوبی داشتند.

همان‌طور که اشاره شد دولت چین مدعی شده است هر نوع اقدام دولت آمریکا شامل افزایش تعرفه ۳۰۰ میلیارد دلار از واردات محصولات کشورش را تلافی خواهد کرد. با این حال ترامپ می‌گوید فکر نمی‌کند پکن تعرفه‌های او را تلافی کند، چراکه معتقد است آنها خواهان دستیابی توافق تجاری با آمریکا هستند. رئیس‌جمهوری آمریکا در جمع خبرنگاران مدعی شد: «من فکر می‌کنم مذاکرات بسیار خوبی با چین داشته‌ایم. آنها شدیدا خواهان امضای توافق تجاری با ما هستند.» به گفته ترامپ همچنین برنامه‌ریزی شده است ملاقاتی میان روسای‌جمهور دو کشور صورت گیرد، هر چند اشاره به زمان آن نکرده است. او در ادامه صحبت‌های خود می‌گوید: «هرچه  بیشتر جنگ تجاری میان دو کشور ادامه یابد ما قوی‌تر خواهیم شد. من احساس می‌کنم این تنش‌ها برای مدت کوتاهی ادامه خواهد یافت.» دونالد ترامپ که تلاش می‌کند در انتخابات ۲۰۲۰ مجدد به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شود، و در این راستا اقتصاد کشورش و مواضع ضدچینی خود را موضوع کلیدی ستادهای انتخاباتی‌اش قرار داده است، روز پنج‌شنبه مدعی شد هر نوع توافق تجاری با چین باید مطابق به خواسته‌های آمریکا باشد. او در گفت‌وگو با ایستگاه رادیویی نیوهمپشایر گفت: «صادقانه بخواهم بگویم، چین عاشق ایجاد توافق تجاری است، توافقی که قرار است بندهای درستی داشته باشد. توافقی که مفاد آنها مطابق به خواست‌های ما خواهد بود. در غیر این‌صورت دلیل تنش‌های تجاری چه خواهد بود؟» با این حال روز جمعه روزنامه «صبح خلق» حزب کمونیست چین مدعی شد چین مصمم است تا آخر هر نوع اقدام تحریک‌آمیز دولت آمریکا را تلافی کند. در گزارش این روزنامه آمده است: «آنها [دولت‌آمریکا] می‌دانند سرانجام اقداماتشان به بن‌بست خواهد خورد، به همین خاطر است که سرعت خود را کم کرده‌اند تا این ضربه را به تعویق بیندازند. بدون هیچ نقطه بازگشتی آنها در نهایت به دیوار انتهای بن‌بست خواهند خورد و به خود صدمه خواهند زد.»

به گزارش «رویترز»، با تداوم ناآرامی‌های این روزهای هنگ‌کنگ، چشم‌انداز روابط تجاری دو کشور پیچیده‌تر نیز شده است. در این رابطه چهارشنبه هفته گذشته دونالد ترامپ وضعیت هنگ‌کنگ را به هر نوع توافق احتمالی میان دو کشور گره زد. به گفته رئیس‌جمهوری آمریکا، برای دستیابی به توافق تجاری شی‌جین‌پینگ، همتای چینی او ابتدا باید موضوعات مربوط به تظاهرات در حاکمیت کشورش را حل کند. روز پنج‌شنبه او از حساب توییتری خود استفاده کرد و خطاب به رئیس‌جمهوری چین گفت به‌طور شخصی با معترضان هنگ‌کنگی گفت‌وگو کند، تا این مشکل نیز سرانجام خوشی داشته باشد.روز پنج‌شنبه مقامات آمریکایی همچنین مدعی شدند در ازای تعلیق تعرفه‌های ۱۵۰میلیارد دلار از واردات محصولات چینی‌، پکن حاضر نشده است هیچ امتیازی تجاری به واشنگتن ارائه کند. ویلبر روس، وزیر بازرگانی ایالات‌متحده در گفت‌وگویی که با شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌بی‌سی» داشت در این رابطه گفت: «تاکنون هیچ امتیازی از جانب چینی‌ها ارائه نشده است.» بر این اساس سه‌شنبه هفته گذشته بود که ترامپ اعلام کرد افزایش تعرفه ۱۰درصدی بر ۱۵۰ میلیارد دلار از واردات محصولات چینی را برای حمایت از فروش در تعطیلات آمریکا به تعلیق در خواهد آورد، تعرفه‌هایی که قرار بود از تاریخ اول سپتامبر به اجرا درآیند. درحالی‌که جنگ‌تجاری غول‌های اقتصادی دنیا وارد دومین سال خود می‌شود، این عقب‌نشینی ترامپ تا حدودی نگرانی‌ خرده‌فروشان و گروه های فعال در حوزه فناوری کشورش را تسکین داد.در این رابطه پیتر ناوارو، مشاور تجاری کاخ‌سفید در گفت‌وگوی جداگانه‌ای که با «شبکه بازرگانی فاکس‌نیوز» داشت مدعی شد تصمیم دونالد ترامپ در تعویق افزایش تعرفه بخشی از ۳۰۰ میلیارد دلار از واردات محصولات چینی منجر به فروکش کردن تب نگرانی کسب‌وکارهای آمریکایی شد. به گفته این مقام دولت آمریکا عمده کسب‌وکارهای کشورش تاکنون قراردادهای خرید خود را برای تعطیلات با عرضه‌کنندگان چینی به امضا رسانده‌اند. افزایش تعرفه‌های ترامپ چاره‌ای برای آنها باقی نمی‌گذاشت به غیر اینکه هزینه تعرفه‌ها را به مصرف‌کنندگان آمریکایی منتقل کنند.»

چشم‌انداز تیره تجارت جهان

پنج‌شنبه هفته گذشته «سازمان تجارت جهانی» تازه‌ترین «سنجه تجارت کالایی» خود را که پیش از این تحت عنوان «شاخص چشم‌انداز تجارت جهانی» ارائه می‌شد منتشر کرد. مقدار این سنجه که براساس روندهای گذشته‌، اطلاعاتی لحظه‌ای از مسیر آینده تجارت جهان ارائه می‌کند برای فصل سوم روی سطح ۷/ ۹۵ واحد قرار گرفته است. با توجه به اینکه این مقدار پایین‌تر از سطح پایه ۱۰۰ واحدی است، انتظار می‌رود جریان تجارت جهانی در فصل سوم ۲۰۱۹ با ضعف مواجه شود. به عبارتی، حجم تجارت کالایی جهان در فصل سوم پایین‌تر از مقدار میانگین قرار خواهد گرفت. به گزارش «سازمان تجارت جهانی»، برای ماه‌ها است که تجارت جهانی حالی ناخوش دارد. بر این اساس تازه‌ترین گزارش فصلی سازمان از آمارهای حجم تجارت جهانی حاکی از آن است که تجارت کالایی جهان در فصل نخست ۲۰۱۹ رشد ۲/ ۱ درصدی را تجربه کرد، نرخی که در فصل مشابه سال گذشته در سطح ۴ درصد قرار داشت.

نظر شما