شناسهٔ خبر: 34773163 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

شورای انتقالی جنوب از تشکیل «یمن جنوبی» خبر داد

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: شورای انتقالی جنوب یمن در بیانیه ای رسماً اعلام کرد که اداره امور استان‌های جنوبی را در راستای تشکیل کشور مستقل «یمن جنوبی» برعهده گرفته است.
در این بیانیه آمده است: هدف ملت جنوب برای بازیابی حکومت مستقل و فدرال این منطقه، انتخابی قطعی و برگشت ناپذیر است.شورای انتقالی جنوب یمن همچنین بر ادامه آزادسازی مناطق «حضرموت»، «بحان»، «مکراس» و تمامی مناطق جنوبی این کشور از اشغال عناصر تروریستی (القاعده) و اشغالگر(عربستان) تأکید کرد.این شورا که با حمایت امارات کنترل استان‌های جنوبی را به دست گرفته است بر لزوم تشکیل دوباره کشور «یمن جنوبی» تأکید کرد و افزود: تنها هدف این شورا تشکیل دوباره کشور «یمن جنوبی» است.
این بیانیه پس از نشست فوق‌العاده این شورا در شهر «التواهی» در مقر شورای انتقالی جنوب صادر شد و در ادامه آن آمده است: هدف مردم جنوب‌، تشکیل دوباره کشور فدرالی «یمن جنوبی» است و این هدف هیچ جایگزین دیگری ندارد.شورای انتقالی جنوب افزود: عدم توجه به مسأله هویت و ملت جنوب موجب افزایش خطرات و پیچیدگی‌های امنیت منطقه و جهان شده است و بیش از این نباید در این خصوص مماشات کرد.این شورا همچنین خواستار گفتگو و مذاکرات جدی با ائتلاف سعودی بدون وجود اشتباهات گذشته شد ؛ گفتگوهایی که به گفته شورای انتقالی جنوب باید زمینه جدایی جنوب یمن را فراهم آورد. همزمان با صدور این بیانیه، «معین عبدالملک» نخست‌وزیر دولت مستعفی یمن «منصور هادی» از وزرا و استانداران تابع خود خواست تا هیچ گونه همکاری با شورای انتقالی جنوب نکنند.
در همین حال منابع خبری یمنی اعلام کردند که «عیدروس الزبیدی» رئیس شواری انتقالی و «هانی بن بریک» معاون وی به امارات سفر کرده‌ و با مقامات ابوظبی از جمله «محمد بن زاید» دیدار کرده‌اند. در چنین شرایطی، سخنگوی شورای انتقالی جنوب یمن درخواست دولت مستعفی این کشور ( دولت منصور هادی) برای عقب نشینی از «عدن» را رد و اعلام کرد : تنها راه حل بحران ، واگذاری کامل اداره جنوب به شورای انتقالی است.
از طرفی، شبکه خبری« العربیه» مدعی شد که نیروهای دولت «منصور هادی» کاخ «معاشیق»، مقر ریاست جمهوری در «عدن» را از عناصر شورای انتقالی پس گرفته اند.
شبکه الجزیره اما به نقل از منابعی مدعی شد که شبه‌نظامیان جدایی طلب مورد حمایت امارات بار دیگر به حملات خود ادامه دادند و این بار به ساختمان وزارت حمل و نقل دولت «منصور هادی» در شهر «عدن» حمله کرده‌اند و وارد ساختمان وزارت‌خانه مذکور شده‌اند.
در همین حال و همزمان با تشدید تنش ها و اختلافات میان ائتلاف سعودی در «عدن» یمن‌، درگیری‌ها میان نیروهای ارتش و انصارالله با متجاوزان ائتلاف سعودی در جبهه های مختلف نبرد نیز همچنان به شدت ادامه داشت . در همین راستا، یگان تک‌تیرانداز ارتش یمن و انصارالله در چند ساعت گذشته بیش از ۳۰ مزدور ائتلاف سعودی را در «جیزان» و «عسیر» واقع در جنوب عربستان از پا درآورد. از طرفی ، مواضع نظامیان ارتش سعودی و مزدوران ائتلاف عربی در «جیزان» و «عسیر» عربستان نیز هدف هفت موشک بالستیک انصارالله قرار گرفتند و منهدم شدند.

نظر شما