شناسهٔ خبر: 34773114 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

جهانگیری: وام ارزان به کارآفرینان روستایی و عشایری پرداخت می‌شود

صاحب‌خبر -
 

معاون اول رئیس جمهوری روستاها و مناطق عشایری را کانون اصلی تولید کشور دانست و گفت: اگر به دنبال افزایش تاب‌آوری اقتصاد کشور هستیم قطعاً روستاها و مناطق عشایری یکی از کانون های اصلی برای افزایش تاب آوری اقتصاد هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیس جمهوری، دکتر اسحاق جهانگیری پنج شنبه گذشته در حاشیه بازدید از چهارمین نمایشگاه توانمندی های روستاییان و عشایر اظهار داشت: روستاها و مناطق عشایری نقش موثری در بخش تولید و بخصوص تأمین مواد غذایی کشور ایفا می کنند.

وی با تأکید بر این که باید اقداماتی انجام دهیم تا روستاییان در روستاها بمانند و به فعالیت تولیدی بپردازند، خاطرنشان کرد: باید شرایطی در روستاها فراهم کنیم تا روستاییان به حاشیه شهرها مهاجرت نکنند که لازمه‌اش این است که امکانات مناسبی برای زندگی و رفاه روستاییان و عشایر فراهم شود.

وی افزود: خوشبختانه اقدامات وسیعی برای ماندگاری روستائیان در روستاها انجام شده و امروز کسب و کار روستاییان رونق گرفته و همین نمایشگاه نمونه ای از فعالیت و کسب و کار روستائیان و عشایر است.

معاون اول رئیس جمهوری همچنین با اشاره به اختصاص ۱۸ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اشتغال پایدار روستایی و عشایری خاطرنشان کرد: کارآفرینان روستایی و کسانی که علاقمند به اجرای طرح های تولیدی در روستاها هستند می توانند از این تسهیلات استفاده کرده و به اشتغال و اقتصاد روستاها کمک کنند.

وی افزود: این تسهیلات از جذابیت بالایی برای کارآفرینان برخوردار است زیرا در شرایطی که نرخ سود بانکی بالا است، نرخ سود این تسهیلات حداکثر ۶ درصد است.

دکتر جهانگیری ادامه داد: برنامه ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از این تسهیلات تاکنون روند و عملکرد بسیار خوبی داشته و بر اساس گزارشی که چندی پیش در جلسه شورای عالی اشتغال ارائه شد، تاکنون ۱۵۰ هزار نفر از محل این اعتبارات مشغول به کار شده اند.

وی گفت: با توجه به این که هنوز نصف بیشتر این اعتبارات باقی مانده است امیدوارم بتوانیم فرصت های شغلی بیشتری در روستاها و مناطق عشایری کشور ایجاد کنیم.

معاون اول رئیس جمهوری در ادامه با اشاره به فعالیت شرکت های دانش بنیان و استارتاپ های روستایی افزود: استارتاپ‌ها امروز در همه رشته ها نقش تعیین کننده ای دارند و هم در مناطق شهری و هم مناطق روستایی، نیروهای تحصیلکرده جوان کشور طرح های بسیار خوبی برای اقتصاد روستاها در دست اجرا دارند.

وی با بیان این که این طرح ها در زمینه های مختلف از جمله صرفه جویی در منابع آب، بهره برداری مطلوب از منابع طبیعی و بازاریابی و فروش محصولات کشاورزی است، گفت: فعالیت هایی که استارتاپ ها در روستاها آغاز کرده اند می تواند یک تحول جدی در آینده اقتصاد روستایی کشور ایجاد کند.

دکتر جهانگیری هم با اشاره توانمندی‌های بی نظیر و کم نظیر روستائیان و عشایر کشور بر اهتمام و جدیت دولت برای حمایت از تولیدکنندگان و توسعه تولیدات در این بخش تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، دکتر محمود واعظی دیروز ضمن حضور در این نمایشگاه، در فضایی صمیمی با غرفه‌داران و تولیدکنندگان روستایی و عشایر که محصولات خود را در این نمایشگاه عرضه کرده‌اند، گفتگو کرد و در جریان روند تولیدات، محصولات و مسائل و مشکلات آنان قرار گرفت.

وی همچنین از نمایشگاه استارت‌آپ‌های روستایی بازدید کرد و با جوانان و متخصصان فعال در این عرصه از نزدیک گفتگو کرد.

در عین حال همچنین معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: برای تجمیع تصمیم‌گیری‌ها در خصوص روستا، باید شورای عالی روستا تشکیل شود.

محمد امید که در حاشیه مراسم افتتاح این نمایشگاه در جمع خبرنگاران سخن می گفت،افزود: در روستاها به جز نهادهای حاکمیتی و خیریه‌ها، بیش از ۳۰وزارتخانه و دستگاه مشغول به کار هستند و با وجود اینکه این تعداد دستگاه قابل جمع نیستند، اما می‌توان شورای عالی روستا ایجاد کرد که تصمیم گیری‌ها در آنجا تجمیع شود.

وی درباره اینکه برخی احیای جهاد سازندگی یا وزارتخانه‌ای به نام روستا را پیگیری می‌کنند، گفت: تصمیم گیری در این خصوص ارتباط سطح خاص خود را می طلبد و باید سازوکار خود را داشته باشد زیرا هرگونه اظهار نظر در این باره زودهنگام است.چهارمین نمایشگاه توانمندی های روستاییان و عشایر با هدف آشنایی مردم به ویژه جامعه شهری، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، سرمایه‌گذاران، اصناف و تجار برپا شده است.

رئیس سازمان امور عشایری کشور هم در مراسم افتتاح این نمایشگاه گفت: سالانه ۶میلیون تن از محصولات کشاورزی کشور توسط عشایر تولید می شود.

کرمعلی قندالی افزود: عشایر با جمعیت یک میلیون و ۲۰۰هزار نفری و ۲۱۳هزار خانوار به عنوان جامعه سوم مطرح هستند و یک هشتم جمعیت کل کشور را تشکیل می‌دهند.

وی اظهار داشت: اقتصاد ۷۰درصد این قشر متکی به دام است به طوری که با داشتن ۲۴میلیون جمعیت دامی، ۲۸درصد دام کشور، ۲۵درصد گوشت و ۳۵درصد صنایع دستی را تولید می‌کنند.

رئیس سازمان امور عشایری کشور همچنین تولید محصولات پروتئینی، لبنی، گیاهان دارویی و صنایع دستی را از شاخصه‌های جامعه عشایری دانست و در ادامه به طرح ترویج و آموزش ویژه ارتقای سطح دانش و سواد عشایر اشاره کرد و با بیان اینکه بطور میانگین ۷۰درصد عشایر باسواد هستند، گفت: نسبت به شاخص کل کشور ۱۶درصد عقب هستیم، اما تلاش داریم سطح سواد عشایر تا سال ۱۴۰۰به ۸۰درصد برسد.

وی اضافه کرد: امسال نزدیک به ۲۳۷میلیارد تومان برای ۲۹۹پروژه آبرسانی از محل صندوق توسعه ملی با نظر رهبر معظم انقلاب اختصاص یافته که تا پایان سال اجرایی شود.

قندالی در ادامه از اختصاص ۴۰۰میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل زنجیره تولید در بحث اشتغالزایی خبر داد و اضافه کرد: با توافق شورای عالی عشایر تا پایان برنامه ششم توسعه ۱۰۰درصد چادرهای عشایر توسط پنل های خورشیدی به برق مجهز می‌شود. وی با اظهار اینکه در بحث ارتباطات هم طی مصوبه ای۸۰ درصد جامعه عشایر اینترنت دریافت می‌کنند؛ افزود: مقرر شد دولت یارانه حمل و سوخت جامعه عشایری را تامین کند.

در این نمایشگاه، هر استان ایده‌های جدید و خلاقیت ها، توسعه فناوری‌های نوین و پروژه‌های دانش بنیان که در روستاها در جهت توسعه پایدار روستایی انجام شده را به نمایش گذاشته است.

در این نمایشگاه فضایی برای ایل نمادین با شاخص‌های روستایی و چادرهای عشایری اقوام و اقلیم‌های مختلف ایران و نحوه زندگی آنها به نمایش گذاشته شده است.

این نمایشگاه در ۱۴ سرفصل با رویکرد طرح‌ها و پروژه‌های موفق تولیدی و اشتغالزا، بازاریابی و تجاری سازی تولیدات روستایی، سالن کسب و کارهای آینده روستا، ایل نمادین، موسسات مالی و نهادهای عمومی غیردولتی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل، خیرین، خیریه‌ها و گروه‌های جهادی، معرفی اجرای زنده بازی‌های بومی و محلی، دهکده جهانی، کودک و روستا، سالن اجرای مراسم، سفره‌خانه و چایخانه سنتی برگزار می شود. چهارمین نمایشگاه توانمندی روستاییان و عشایر با شعار روستای ایرانی- کالای ایرانی در سال رونق تولید با مشارکت استانداری‌های سراسرکشور و توجه به اقتصاد مقاومتی در

۱۰ سالن نمایشگاه بین‌المللی تهران به وسعت ۲۶ هزار متر مربع و ۱۴ هزار متر مربع فضای باز از ۲۴ تا ۲۷ مرداد آماده بازدید علاقمندان است.

نظر شما