شناسهٔ خبر: 34772953 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

وزارت راه: قیمت بلیت هواپیما از شهریور کاهش می‌یابد

صاحب‌خبر -
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی از کاهش قیمت بلیت هواپیما از ابتدای شهریور خبر داد و گفت: دامنه نرخ‌های تعریف شده برای پروازهای داخلی باید تغییر (کاهش) کند.

به گزارش ایرنا ،شهرام آدم نژاد در مراسم افتتاحیه پروازهای داخلی فرودگاه امام خمینی افزود: انتقال برخی پروازهای داخلی به فرودگاه امام برای پاسخ به نیازهایی است که فرودگاه مهرآباد امکان برطرف کردن آن را ندارد.

وی با بیان اینکه پروازها از ساعت۱۲ شب در فرودگاه مهرآباد متوقف می‌شود؛ اما در فرودگاه امام امکان برقراری پروازها در این ساعت وجود دارد، ابراز امیدواری کرد که با افزایش ظرفیت فرودگاه امام به دلیل افتتاح ترمینال گالری سلام از این بعد شاهد برقراری پروازهای مستمر داخلی در این فرودگاه باشیم.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، بسیاری از ایرلاین ها که پروازهای خارجی دارند می‌توانند پروازهای داخلی خود را به مقصد و مبدا فرودگاه امام برقرار کنند تا نیازی به سفر مسافران پروازهای خارجی از مهرآباد به امام نباشد.

وی همچنین خبر داد که قصدی برای انتقال کامل پروازهای داخلی از فرودگاه مهرآباد به امام وجود ندارد و این افتتاحیه با هدف برقراری پروازهای داخلی در ساعات شبانه است.

آدم نژاد در خصوص برنامه وزارت راه و شهرسازی برای تجهیز ایرلاین های ایران به اینترنت هم گفت: درحال مذاکره با وزارت ارتباطات هستیم و از لحاظ فنی هیچ مشکلی وجود ندارد.؛البته تلاش ما این است که این هزینه تنها از مسافر گرفته نشود. ما به تجاری سازی این برنامه توجه داریم و می‌خواهیم هزینه وای.فای نه از جیب مسافر بلکه با مشارکت شرکت‌ها پرداخت شود.

وی در خصوص افزایش نرخ بلیت هواپیما هم تصریح کرد: شرکت‌های هواپیمایی از نرخ های اعلامی عبور نکرده اند؛ البته لازم است ساختار قیمت گذاری در دامنه نرخ‌های اعلامی تغییر کند و این تغییر بر اساس فصول، تقاضا و عرضه انجام خواهد شد که به این ترتیب دامنه تغییر کاهش خواهد یافت و مردم دیگر احساس نخواهند کرد بلیت هواپیما در برخی مسیر‌ها افزایش چشمگیری یافته و ما امیدواریم قیمت بلیت هواپیما در نیمه دوم امسال کاهش یابد.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با پیش‌بینی اینکه از ابتدای شهریور نرخ بلیت هواپیما کاهش می‌یابد اضافه کرد: وزارت راه برای توسعه فرودگاه‌های کم‌برخوردار برنامه‌ریزی کرده و برقراری ایرتاکسی هم جزو این برنامه است که تا پایان تابستان امسال در فرودگاه‌های هدف راه‌اندازی می‌شود.

وی در خصوص قیمت بلیت در ایام اربعین اظهارداشت: این وزارتخانه برنامه‌ای برای افزایش قیمت بلیت اتوبوس در مسیر‌های رفت ندارد و قیمت بلیت هواپیما هم در ایام اربعین گران نخواهد شد.

این مقام مسئول افزود: قیمت بلیت هواپیما در ایام اربعین گران نمی‌شود و قیمت بلیت اتوبوس در مسیر‌های رفت هم تغییری نخواهد کرد، اما برای مسیر‌های برگشت ممکن است با توجه به تردد یکسر خالی اتوبوس ها، تغییراتی در قیمت‌ها رخ دهد.

وی درباره سهمیه بندی سوخت خودرو‌های سنگین هم گفت: سهمیه بندی سوخت دارای چند اشکال است که نخستین اشکال آن مربوط به محدودیت سوخت است و هنوز در بحث ناوگان درون شهری، مستندات ارائه سوخت کامل نشده و محدودیت‌های بسیار زیادی در حوزه جاده‌ای برای ناوگان وجود دارد.

آدم نژاد افزود: مشکلی که هم‌اکنون وجود دارد آن است که سهمیه‌ها بعد از یک ماه ارائه می‌شود و ممکن است کامیونی یک ماه فعالیت نداشته باشد، اما در ماه آینده تعداد جابجایی‌های بارش بیشتر شود و در این وضعیت، سهمیه آن یک ماه جوابگوی نیازش نخواهد بود بنابراین باید همه این فرایند‌ها به روز شود و ضرورت دارد زمان تخصیص سوخت‌ها با هماهنگی شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ساماندهی شود.

وی همچنین درباره تلاش وزارت راه وشهرسازی برای رفع مشکل لاستیک کامیون داران، تصریح کرد: امسال برغم مشکلات بسیار زیادی که در تأمین ارز وجود داشت، واردات لاستیک برای کامیون داران انجام شد و در دو ماه گذشته وضعیت توزیع لاستیک هم بهتر شده و امیدواریم در ماه‌های آینده هم لاستیک به قیمت تمام شده توزیع شود و در حال رایزنی با وزارت صنعت، معدن و تجارت هستیم تا این مشکل برطرف شود.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مشکل توزیع روغن موتور بین کامیون داران در مقایسه با ماه‌های گذشته بهتر شده است، گفت: مشکلات توزیع روغن موتور و لاستیک بین کامیون داران موقتی است و امیدواریم در ماه‌های آینده، وضعیت توزیع اقلام به کامیون داران بهتر شود.

وی افزود: امکان تامین همه لاستیک‌های مورد نیاز ناوگان کامیون‌های سنگین در داخل کشور وجود ندارد و به همین دلیل مجبور هستیم بخشی از آن‌ها را وارد کنیم که با هماهنگی وزارت صنعت امیدواریم سهم تولید داخل را در این بخش تقویت کنیم.

درهمین حال معاون وزیر صنعت از ورود سازمان حمایت به گرانفروشی بلیت هواپیما و صدور حکم برای دو ایرلاین متخلف در این زمینه خبر داد و گفت: شرکت‌های هواپیمایی ضوابط مصوب قیمت‌گذاری بلیت را رعایت نمی‌کنند.

عباس تابش در گفتگو با مهر تصریح کرد: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به صورت جدی به مقوله نرخ‌گذاری بلیت هواپیما ورود کرده و متاسفانه در این بررسی‌ها مشخص شد که شرکت‌های هواپیمایی ضوابط هیات تعیین قیمت را رعایت نمی‌کنند.

وی افزود: بررسی‌ها، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان را به این نتیجه رسانده که یکسری اتفاقات در تعیین نرخ بلیت هواپیما رخ می‌دهد که متاثر از عدم رعایت ضوابط قیمت‌گذاری دولت از سوی شرکت‌های هواپیمایی است؛ بر این اساس، به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که تخلفاتی در خصوص قیمت بلیت هواپیما در حال انجام است و دو ایرلاین هم در این رابطه جریمه شده‌اند که آرای آنها اخیراً صادر شده است.

معاون وزیر صنعت تصریح کرد: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان وارد عمل شده و گشت‌های ویژه‌ای را اعزام کرده است که نتایج آن، در حال جمع‌بندی برای ارایه به مراجع قضایی است.

وی گفت: مصرف‌کنندگان طی ماه های گذشته، شکایات بسیاری از قیمت بلیت هواپیما در مسیرهای مختلف پروازی داشتند که بر این اساس، سازمان حمایت وارد عمل شده و تا زمانی که ایرلاین‌ها، دلایل مستدل برای قیمت‌های تنظیم شده ارایه ندهند، کار را پیگیری می‌کند.

برچسب‌ها:

نظر شما