شناسهٔ خبر: 34772938 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

کنفدراسیون صادرات خواستار حذف تعرفه کالاهای ایرانی در سوریه شد

صاحب‌خبر -
یک کالای مصری بدون تعرفه و پرداخت عوارض گمرکی وارد سوریه می‌شود در حالی که کالای ایرانی حداقل ۲۰ درصد عوارض پرداخت می‌کند. دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی ما اینجا باید وارد شود و خواستار حذف هرگونه تعرفه برای کالاهای ایرانی شود .

محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات در گفتگو با ایلنا افزود: ورود به یک بازار آن هم در کشوری که تازه جنگ در آن تمام شده و زیرساخت‌های آن از بین رفته آسان نیست و بایستی علاوه بر حضور فعال تاجران و بخش خصوصی، دولت هم از آنها حمایت کامل کند.

وی ادامه داد: ما در جنگ سوریه کنار دولت این کشور بودیم و هزینه زیادی بابت آن پرداخت کردیم و اکنون که سازندگی این کشور آغاز شده طبیعی است که سهم مناسبی از بازار آنجا داشته باشیم.

رئیس کنفدراسیون صادرات در پاسخ به این سوال که کشورهایی مانند ترکیه و امارات وضعیت به مراتب بهتر و فعال‌تری در سوریه دارند، گفت: این مساله را نباید فراموش کرد که ما تحریم هستیم و نسبت به آن کشورها یک قدم عقب‌تر. در سوریه سیستم بانکی وجود ندارد و از سیستم‌های مالی خارجی هم نمی‌توانیم استفاده کنیم همان طور که در عراق هم ما از سیستم بانکی هیچ بهره‌ای نبرده‌ایم.

وی ادامه داد: با توجه به این شرایط ما نیاز داریم با استفاده از قدرت دیپلماسی خود فضا را برای بخش خصوصی و فعالان اقتصادی آماده کنیم. نباید فراموش کرد امارات و ترکیه غیرمستقیم علیه دولت سوریه فعالیت می‌کردند اما ما کنار آنها بودیم بنابراین اکنون دولت سوریه باید اولویت را به ما بدهد.

لاهوتی گفت: با وضعیت فعلی شرایط اقتصادی کشور اگر می‌خواهیم در بازار سوریه حضور داشته باشیم بایستی از قدرت سیاسی و دیپلماسی خود استفاده کنیم و در قدم اول تعرفه‌ها را درست کنیم در آن صورت است که تازه در شرایط برابر با سایر کشورهای عربی قرار خواهیم گرفت.

برچسب‌ها:

نظر شما