شناسهٔ خبر: 34772041 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

از پیشتازی در مبارزه با جنگل‌خواری تا مهربانی دوطرفه طبیعت و دکتر بسکی

دوستداران دکتر «غلامعلی بسکی» و فعالان فرهنگی و اجتماعی شهرستان گنبدکاووس از تشریح مسیر حرکت ایشان برای دفاع از طبیعت سخن گفتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس، بامداد روز چهارشنبه گذشته بود که وقتی خورشی از نقاب بیرون کشید بزرگ مردی چشم از جهان بست که طبیعت ایران زمین را یتیم و بی‌کس کرد، طبیعتی که بزرگترین نعمت الهی برای مردمان است و چشم طمع بسیاری را در این روزگار برای سو استفاده و منفعت‌طلبی به خود خیره کرده است.

دکتر «غلامعلی بسکی» پس از سال‌ها مبارزه و تلاش مجدانه در مسیر دفاع و حمایت از طبیعت و محیط زیست شاگردان و دوستداران خود را ترک گفت و به دیار باقی شتافت و سایه سنگین اندوه و ماتم را در فضای گنبدکاووس، گلستان و کشور گسترانید.

به همین منظور با تعدادی از فعالان فرهنگی و اجتماعی شهرستان گنبدکاووس و استان گلستان به گفت و گو نشستیم که مشروح آن را در ادامه مشاهده می‌کنید:

* دکتر بسکی پیشتاز عدالت‌خواهی و مبارزه با جنگل‌خواری بود

مدیر کافه کتاب سلام در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گنبدکاووس با اشاره به اینکه مرحوم دکتر بسکی پدر طبیعت و پیشتاز عدالت‌خواهی بود، اظهار کرد: مبارزه با جنگل‌خواری بزرگترین وجه نمایان سلوک رفتاری ایشان بود.

سید محمد تقی‌زاده با تسلیت جان باختن این شخصیت برجسته حفاظت و حراست از محیط زیست، افزود: امیدواریم راه این استاد بزرگ توسط شاگردان و دوستدارانش با همان شدت تداوم داشته باشد.

وی بیان ویژگی‌های شخصیتی چند بعدی ایشان را یکی از ضروریات اقدامات فعالان فرهنگی، اجتماعی و هنری در سطح شهرستان، استان و کشور دانست و گفت: مبارزه جدی با جنگل‌خواران و کوه‌خواران و تعدی‌کنندگان به حریم محیط زیست که در رفتار ایشان ظهور پرفروغی داشت باید به نسل‌های بعدی منتقل شود.

* مرحوم بسکی با دست خالی با دشمنان طبیعت جنگید

فعال فرهنگی و گردشگری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گنبدکاووس با اشاره به اینکه با رحلت غلامعلی بسکی، طبیعت ایران بی‌پدر شد، ادامه داد: در آن روزهایی که طبیعت ایران، پدری دلسوز داشت، خیلیی‌ها توجهی به محیط زیست نداشتند و هرچه خواستند از این کوه، جنگل و دشت برداشت کردند.

محمدجواد احمدی با بیان اینکه وای به حال طبیعت که از این به بعد یتیم شده و دیگر آن پدر مهربان نیز بر سرش نیست، تصریح کرد: در روزهایی که نه فضای مجازی بود و نه رسانه‌ای که همراهی‌اش کند برای  بیداری مردم تلاش کرد و شرایط و بحران‌ها را با دست خالی پشت سر گذاشت.

وی با تاکید بر اینکه اگر امروز شاهد هستیم که تعدادی از جوانان گلستانی برای دفاع از طبیعت در روستای زیارت وارد میدان شده‌اند بدون شک حاصل درس گرفتن از دکتر بسکی است، گفت: مبارزان حق و عدالت‌خواهانی که امروز در برابر جنگل‌خواری، کوه‌خواری و تغییر کاربری ایستاده‌اند همه و همه خود را شاگرد ایشان می‌دانند.

عضو سازمان مردم نهاد مجمع وفاق اسلامی با اشاره به اینکه  قطعا حاصل این تلاش ها فراهم کردن ساختار اساسی مبارزه با فساد در طبیعت است، اضافه کرد: طولی نخواهد کشید که همگان شاهد مبارزه همه جانبه مردم و فعالان محیط زیست با دشمنان طبیعت خواهند بود.

* فریادهای دکتر بسکی در دفاع از محیط زیست فراموش نمی‌شود/ پرچم مبارزه با دشمنان طبیعت را زمین نمی‌گذاریم

استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گنبدکاووس با عرض تسلیت به مناسب درگذشت دکتر غلامعلی بسکی به همه مردم ایران و دوستداران وی در جامعه بین‌المللی، خاطرنشان کرد: این مصیبت وارده را در کنار تسلیت باید تبریک گفت زیرا در کنار فقدان حضور بزرگ مردی از جنس مبارزه باید به داشتن و حضور چنین فردی در ایران اسلامی افتخار کرد.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر نصرتی با بیان اینکه ایشان با روحیه جهادی وارد میدان مبارزه با دشمنان طبیعت شد، افزود: فریادهای ایشان از دل و جان برای دفاع از محیط زیست هیچ‌گاه از خاطر مردم و مسوولان نخواهد رفت.

وی با تاکید بر اینکه گرچه خود ایشان ظاهرا دیگر در جمع ما نیستند اما شاگردانشان این پرچم را به دست خواهند گرفت، تصریح کرد: تمامی کارخانجاتی امروز در دل کوه‌ها و جنگل‌ها بنا شده و یا در حال بنا شدن هستند و همه آنان که در اندیشه منفعت‌طلبی مالی از نابودی طبیعت دارند بدانند از امروز مبارزه با آنها جدی‌تر دنبال خواهد شد.

* دوستداران دکتر بسکی باید منش او را الگوبرداری کنند

مدیرعامل موسسه مهرآفرینان جوان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گنبدکاووس با اشاره به اینکه بدون شک حافظه تاریخی ملت ایران نام و یاد مرحوم غلامعلی بسکی را همراه و قرین دوستی و عشق به طبیعت به خاطر خواهند سپرد، اضافه کرد: فقدان حضور پدری مهربان همراه با نوازش‌های پدرانه‌اش بر سر طبیعت بدون تردید ضایعه بزرگی است برای همه لطافت‌های بشری و حتی مفهوم سبز طبیعت.

سید محمد مهرآفرینان با بیان اینکه دکتر بسکی روحی آرام، مطمئن و سرشار از جدیت در برخورد با جنگل‌خواری و سوءاستفاده از طبیعت داشت، افزود: در طول دهه‌های متعدد ایشان هیچ‌گاه اجازه نداد کسی نگاهی نامهربان به طبیعت داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه دکتر بسکی با نگاه پدرانه خود به طبیعت و محیط زیست الگوی بزرگی برای همه دوستداران طبیعت است، گفت: به نظر بنده هر کس خود را دوستدار طبیعت و مهربان با محیط زیست می‌داند باید با الگوبرداری از منش و رفتار این مرد بزرگ گام‌های موثری در ادامه راه او بردارد.

* محبت میان دکتر بسکی و طبیعت دو طرفه بود

مدیرعامل موسسه آوای نواندیشان جوان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گنبدکاووس با اشاره به اینکه دکتر بسکی بیش از آنکه یک پزشک و یا نیکوکار شهیر در سطح شهرستان، استان و کشور باشد، یک مبارز و جهادگر عرصه حراست و حفاظت از کیان طبیعت بود، گفت: تاریخ ایران اسلامی نام دکتر بسکی را برای همیشه بر تارک خود به عنوان مرد خستگی ناپذیر مبارزه با دشمنان طبیعت حک خواهد کرد.

صادق خسروی با بیان اینکه دکتر بسکی به همگان نشان داد مهربانی با طبیعت دو طرفه بوده و هیچ‌گاه طبیعت خود را مدیون انسانها نمی‌گذارد، گفت: دکتر بسکی با طبیعت مهربان بود و دست‌نوازش پدری بر سر آنها می‌کشید و طبیعت نیز بیماری را از جان و تن ایشان دور می‌کرد.

وی با تاکید بر اینکه دکتر بسکی با حضور و زندگی در طبیعت، با عشق و محبت به درختان و کوه و چشمه‌ها بیماری‌های بسیاری را در وجودش ریشه‌کن کرد، ادامه داد: یادمان باشد طبیعت حداقل در استان گلستان نعمت و موهبتی بزرگ از سوی خدا و امانتی از سوی دکتر بسکی برای ماست.

انتهای پیام/83014

نظر شما