شناسهٔ خبر: 34768749 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

ورود بحران عدن به مرحله‌ای جدید/ تشدید اختلافات هادی و شورای انتقالی وابسته به امارات

آخرین گزارش‌ها از تداوم بحران در شهر عدن و مخالفت گروه موسوم به "شورای انتقالی جنوب" برای تخلیه مقرهای دولتی و نظامی و بیانیه دولت عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن مبنی بر کودتای این شورا با همدستی امارات علیه دولت هادی حکایت دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه الشرق، عبدالملک المخلافی وزیر خارجه سابق دولت عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن و مشاور او با حمله ائتلاف عربستان و امارات گفت که اعتماد به این ائتلاف از دست رفته است.

او خطاب به ائتلاف عربستان و امارات گفت: این ائتلاف باید حجم حوادث عدن و خطرات آن را درک کند.

المخلافی نبردهای چهارروزه بین شبه‌نظامیان دولت هادی و شبه‌نظامیان شورای انتقالی جنوب یمن را که در نهایت باعث کنترل این شورا بر سراسر عدن و مقرهای دولتی و نظامی آن شد، "کودتا" توصیف کرد و گفت: این کودتا پیامدهایی به‌همراه خواهد داشت که باید درباره آن اندیشید.

المخلافی در سلسله توئیت‌های خود از دولت هادی و نیروهای سیاسی طرفدارش خواست تا بازنگری عمیقی انجام دهند. وی همچنین با اذعان به ناتوانی دولت هادی گفت: این ناتوانی دولت و نمایندگان و نخبگان (طرفدار آن) در مقابله با حوادث کشور برایم نگران‌کننده است.

توییت‌های المخلافی همزمان با ورود کمیته‌ای سعودی به شهر عدن برای نظارت بر خروج شبه‌نظامیان شورای انتقالی جنوب از مقرهای دولتی و نظامی این شهر بود.

 

شبه‌نظامیان شورای انتقالیِ مورد حمایت امارات در طول چهار روز درگیری با شبه‌نظامیان هادی توانستند شهر عدن و کاخ ریاست جمهوری و مقرهای دولتی و نظامی را به کنترل خود در بیاورند. در این مدت شماری از دوطرف کشته و زخمی شدند. درپی وقوع این بحران، عبدربه منصور هادی با شاه و ولیعهد سعودی درباره اوضاع عدن مذاکره کرد و محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی نیز در سفری اعلام‌نشده برای دیدار با مقامات سعودی وارد عربستان شد.

در جریان این مذاکرات، امارات و عربستان تلاش کردند که اختلافات شدید علنی خود را مهار کنند و به اوضاع شهر عدن سامان دهند. در پی مذاکرات، دولت عبدربه منصور هادی شرط مذاکره با شورای انتقالی را خروج شبه‌نظامیان این شورا از مقرهای دولتی و نظامی عدن عنوان کرد و کمیته سعودی نیز برای نظارت بر این امر وارد عدن شد، اما به‌نظر می‌رسد که این اختلافات نه‌تنها مهار نشد و کاهش نیافت بلکه بعد جدیدی به خود گرفت زیرا همزمان با ورود هیئت سعودی، شهر عدن شاهد تظاهرات طرفداران شورای انتقالی بود و آنها با صدور بیانیه‌ای از "جامعه بین‌المللی خواستند تا اداره جنوب را به این شورا بدهد".
آنها همچنین اقدامات شورای انتقالی و شبه‌نظامیان آن را که شهر عدن را به‌کنترل خود درآوردند، تأیید کردند و این اقدامات را ضروری دانستند.
این بیانیه کنترل شبه‌نظامیان شورای انتقالی بر شهر عدن را "پیروزی" توصیف کرد و آن را "تکمیل آزادی و پاکسازی همه اراضی جنوب یمن" خواند.
این بیانیه از "جامعه بین‌المللی و ائتلاف متجاوز به یمن خواست تا اداره جنوب را به شورای انتقالی جنوب و اهالی آن واگذار کنند و به خواست آنها احترام بگزارند".

بیانیه شورای انتقالی جنوب نیز تأکیدی بر ورود بحران عدن به مرحله تازه‌ای بود زیرا با وجود اینکه این شورا پیشتر موافقت خود را با تخلیه مقرهای دولتی و نظامی عدن اعلام کرده بود و هیئت سعودی نیز براساس همین موافقت وارد عدن شده بود، اما در بیانیه خود عقب‌نشینی از مناطق تحت کنترل خود در این شهر را تکذیب کرد.

همزمان دولت هادی نیز در بیانیه‌ای شورای انتقالی و امارات را مسئول "کودتا" علیه این دولت دانست و از امارات خواست تا فوری و به‌طور کامل حمایت نظامی خود از شبه‌نظامیان این شورا را که آنها را گروههای شورشی خواند، متوقف کند.

این بیانیه با زیر سؤال بردن ائتلاف عربستان و امارات اعلام کرد: حوادث روزهای گذشته عدن کودتا علیه دولت هادی است که این امر آشکارا مغایر با علتی است که براساس آن ائتلاف عربستان و امارات وارد یمن شده است.

وزارت خارجه دولت هادی نیز از تعلیق فعالیت دفاتر خود در عدن از روز 15 اوت جاری خبر داد و گفت که این امر تا زمان بازگشت اوضاع به حالت عادی ادامه خواهد یافت.

در مقابل، شورای انتقالی یمن در بیانیه‌ای طولانی بعد از نشست فوق‌العاده پنجشنبه‌شب خود، هدفش را "بازپس‌گرفتن دولت فدرال مستقل جنوب" دانست.

این بیانیه با استقبال از دعوت ائتلاف برای تلاش مذاکره دوطرف درگیر در عین حال از تلاش برای به‌گفته خودش "آزادسازی سایر مناطق باقی‌مانده دشت حضرموت" در شرق سخن گفت که تحت کنترل دولت هادی است.

شورای انتقالی جنوب که گرایش جدایی‌طلبی دارد، در یازدهم ماه مه سال 2017 میلادی تشکیل شد.

انتهای پیام/+

نظر شما