شناسهٔ خبر: 34766915 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

این گزارش در حال تکمیل است

حرکت سریع گریس ۱ به سوی آب‌های بین‌المللی

نفتکش گریس پس از این که قاضی جبل الطارق اعلام کرد نمی‌تواند منتظر اقدام آمریکا بماند و توقیف شش هفته‌ای این نفتکش را طولانی کند، به سرعت به سوی آب‌های بین‌المللی حرکت کرد.

صاحب‌خبر -

 نفتکش گریس ۱ پس از اقدام ماه گذشته نیروهای انگلیسی که با ادعای نقض تحریم‌های تجاری این نفتکش را توقیف کردند، در جبل الطارق نگهداری می‌شود.

در حالی که آمریکا تلاش داشت مانع آزادی این نفتکش شود، اما دادگاه عالی جبل الطارق روز پنجشنبه اعلام کرد که مقامات آمریکایی درخواست قانونی مطرح نکرده‌اند و ایران نیز اطمینان داد که این کشتی به سوی یک مقصد تحت تحریم حرکت نخواهد کرد.

دولت جبل الطارق در اظهاراتی اعلام کرد: در پی اطمینانی که ما از سوی ایران برای رعایت تحریم‌های اروپایی دریافت کردیم، دیگر دلیلی برای ادامه توقیف قانونی نفتکش گریس ۱ وجود ندارد.

این تصمیم مسابقه‌ای را بر سر سرنوشت این کشتی ایجاد کرده است. به گفته جلیل اسلامی، معاون امور دریایی در سازمان بنادر و دریانوردی ایران، این کشتی اکنون در مسیر خود به سوی یک بندر در دریای مدیترانه قرار دارد.

دولت جبل الطارق در این بیانیه اعلام کرد: وزارت دادگستری آمریکا به طور جداگانه درخواست کرد فرآیند حقوقی جدیدی برای توقیف این نفتکش آغاز شود.

فابیان پیکاردو، سروزیر جبل الطارق به شبکه سی ان ان گفت: جبل الطارق همچنان در حال بررسی جداگانه درخواست آمریکا برای ادامه توقیف این کشتی است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، دولت جبل الطارق اعلام کرد ماه میلادی جاری دیدارهای متعددی با نمایندگان دولت ایران درباره سرنوشت این نفتکش داشته و در نهایت ایران موافقت کرده که مقصد نهایی این نفتکش تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا نباشد.

بر این اساس ایران موافقت کرد پرچم این نفتکش را تغییر دهد و این کشتی اکنون با پرچم ایران سفر می‌کند.

طبق اعلام دولت جبل الطارق، چهار خدمه این کشتی شامل ناخدا، افسر اول و دو نفر دیگر آزاد شدند. با این حال جان ویلکینسون، وکیل ناخدای کشتی گفت قصد ندارد به کشتی بازگردد و می‌خواهد به هند برود. اکثر ۲۸ خدمه گریس ۱ در کشتی حضور دارند.

رییس دفتر رییس جمهوری گفت: آزادی نفتکش گریس ١ با حمایت دولت و پشتیبانی همه ارکان نظام از حقوقدانان و دیپلمات های کشور آزاد و یک پیروزی دیپلماتیک برای کل نظام است.

محمود واعظی صبح امروز- جمعه- در حاشیه بازدید از چهارمین نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر در باره ماجرای نفتکش گریس ١ گفت؛ توقیف نفتکش گریس ١ یک رهگیری دریایی بود که با دستور آمریکا انجام شد و با عکس العمل کل کشور  و نظام مواجه شد.

او گفت: هم دولت و هم وزارت خارجه و هم کلیت نظام پس از توقیف نفتکش گریس ١ توسط دولت محلی جبل الطارق؛ با همدلی و حمایت یکپارچه از دیپلمات‌ها و حقوقدانان ما حمایت کردند و این نفتکش آزاد شد و یک پیروزی دیگر برای کشور رقم خورد.

واعظی با ابراز خرسندی از آزادی نفتکش گریس ١ اظهار کرد: کاری که حقوقدانان ما انجام دادند ثابت کرد. تحریم هایی که اتحادیه اروپا بر علیه ایران گذاشته بر ضد خود آنها خواهد بود نه برای ایرانی که می خواهد در آبهای آزاد کشتیرانی داشته باشد.

وی تاکید کرد: آزادی گریس ١ نتیجه عکس العمل منسجم کل کشور همدلی، حمایت و پشتیبانی از مقاومت دیپلمات های ما بود.

علی ربیعی، سخنگوی دولت هم در توئیتر خود نوشت: نفت کش گریس۱ به‌رغم تلاش‌ها، فشارها و کارشکنی‌های آمریکا که همچنان ادامه دارد، از توقیف غیرقانونی خارج و آزاد شد و شکست دیگری برای کاخ سفید به ثبت رسید. این پیروزی بدون هیچ تعهدی ثمره اقتدار، دیپلماسی فعال و کوتاه نیامدن از حقوق ملت است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران هم تاکید کرد: ایران هیچ تعهدی مبنی بر نرفتن نفتکش گریس ۱به سوریه نداده است.

سید عباس موسوی در پاسخ به سئوالی مبنی براینکه آیا ایران برای آزادی نفتکش گریس 1 ضمانتی به انگلیس یا دولت جبل الطارق داده است؟ گفت: از سوریه در همه حوزه‌ها از جمله نفت و انرژی حمایت می‌کنیم.

او  ادامه داد: این کار قانونی است و به هیچ کشور ثالثی ربط ندارد. جمهوری اسلامی ایران به هر مشتری قدیمی و تازه‌ای که بخواهد، نفت خود را می‌فروشد.

موسوی با اشاره به توییت وزیر امور خارجه و سفیر کشورمان در لندن عنوان کرد: آنچه علنا اعلام کردیم صرف بیان واقعیت در مورد مقصد کشتی گریس یک بود که از ابتدا هم قرار نبود به سوریه برود.

وی تاکید کرد: ایران برای آزادی نفتکش گریس 1 هیچ تعهدی مبنی براینکه به سوریه نرود نداده است، زیرا از ساعات اولیه توقیف نفتکش اعلام کردیم که مقصد نفتکش سوریه نبوده و تا انتها هم بر سر همین حرف باقی مانده و تاکید کردیم که اگر هم مقصد نفتکش سوریه بود بازهم‌هم به کسی ربطی نداشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پایان خاطرنشان کرد: درحقیقت آنها  بخاطر خروج آبرومندانه از این اقدام غیر قانونی و دزدی دریایی، بحث تعهد را مطرح کردند.

حمید بعیدی نژاد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن، دیشب مطالب منتشر شده مبنی بر تعهدنامه کتبی ایران به دادگاه عالی جبل طارق در خصوص اینکه محموله نفتکش گریس 1 به سوریه نرود را تکذیب کرد و گفت: بحث هیچ تعهد و ضمانتی نیست. از همان ابتدا نیز اعلام کرده بودیم که مقصد این نفتکش سوریه نبوده است.

وی افزود: اگر مقصد نفتکش هم سوریه می بود، هیچ اقدام خلاف حقوق بین الملل از سوی ایران صورت نگرفته بود و بر عکس اقدام انگلیسی ها در توقیق نفتکش حامل نفت ایران دقیقا نقض حقوق بین الملل بود.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه هم دیشب در توئیتی با انتشار محتوای کامل یادداشت رسمی سفارت جمهوری اسلامی در لندن، خطاب به وزارت امور خارجه انگلیس، نوشت: 
" یادداشت سفارت ما در لندن به وزارت امور خارجه انگلیس:
- اعتراض به توقیف غیرقانونی گریس یک؛
- تکرار اظهارات علنی در خصوص مقصد این نفتکش؛
- تاکید صریح بر این که تحریم های اتحادیه اروپا غیر قابل تسری به ایران است؛ موضعی که اکثر اروپایی ها بر آن اتفاق نظر دارند.
هیچ چیز نمی تواند این واقعیت را تغییر دهد که این توقیف ۱۰۰ درصد غیر قانونی بود."

با این وجود، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه خدمه این نفتکش را تهدید و اعلام کرد که روادید آنان را باطل می کند.

مورگان اورتاکوس مدعی شدکه کشتی گریس ۱ به نیروهای سپاه پاسداران ایران در انتقال نفت از ایران به سوریه کمک می کرده و این می تواند عواقب جدی برای هر شخص مرتبط با گریس ۱ به همراه آورد.

اورتاکوس همچنین هشدار داد که آمریکا قصد دارد روادید کارکنان کشتی گریس ۱ را باطل کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی خدمه کشتی گریس ۱ را تهدید می کند که دادگاه جبل الطارق روز پنجشنبه اعلام کرد؛ وزارت دادگستری آمریکا با ارائه درخواستی به دولت جبل الطارق خواستار تداوم توقیف این نفتکش شده است.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از تغییر نام نفتکش گریس ۱ به "آدریان دریا" خبر داد و مقصد بعدی این کشتی را مدیترانه اعلام کرد.

جلیل اسلامی، اظهار کرد: در روز‌هایی که نفتکش ایرانی گریس ۱ در توقیف جبل‌الطارق بود، پاناما به استفاده از نفتکش گریس ۱ از پرچم این کشور پایان داد.

وی ادامه داد: بر اساس درخواست مالک کشتی در حال حاضر، نفتکش دارای پرچم جمهوری اسلامی ایران است.

وی بیان کرد: نام نفتکش گریس ۱ به "آدریان دریا" تغییر کرده است و مقصدی که برای پس از رفع توقیف توسط مالک کشتی اعلام شده مدیترانه است.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: به نظر می‌رسد مشکل خاصی در ادامه دریانوردی این نفتکش به مدیترانه و مقصد بعدی آن وجود نداشته باشد.

اسلامی ابراز امیدواری کرد از این اتفاقات برای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و کشتی‌های مربوط به اموال و کالا‌های ایرانی در دنیا تکرار نشود.

/ ایسنا/ ایرنا/ باشگاه خبرنگاران جوان/ فارس/ تسنیم

برچسب‌ها:

نظر شما