شناسهٔ خبر: 34766398 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در معاونت حقوقی قوه قضائیه؛

پیش نویس «لایحه مبارزه با راهزنی دریایی» بررسی شد

مهدیه محمدی

بررسی پیش نویس لایحه «مبارزه با راهزنی دریایی» در کارگروه کیفری (­امور ماهوی) اداره کل تدوین لوایح و مقررات معاونت حقوقی قوه قضائیه در دستور کار قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، در کارگروه کیفری(امور ماهوی) معاونت حقوقی قوه قضائیه، ماده یک پیش ­نویس لایحه مبارزه با راهزنی دریایی مشتمل بر ۷ بند و ۶ تبصره، مورد اصلاح و بازنگری قرار گرفت.

این پیش­ نویس با توجه به ضرورت­ ها، مسائل و مشکلات متعدد پیش آمده برای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورهای شریک تجاری در مواجهه با راهزنان دریایی، در ۱۴ ماده تهیه و تدوین شده است. بر اساس ماده یک آن، راهزنی دریایی به «هر اقدام خشونت­آمیز، توقیف یا تصرف غیرقانونی نسبت به کشتی، شناور یا هواپیمای دیگر، اشخاص یا اموال موجود در آنها توسط خدمه یا مسافران یک کشتی، شناور یا هواپیما با کاربرد غیرنظامی و غیردولتی در دریای آزاد و یا هر مکان خارج از صلاحیت دولت ها با اهداف شخصی» اطلاق می­ شود؛ ماده صدر این لایحه، همچنین با توجه به نوع و نحوه ارتکاب جرم یادشده، به تعیین مجازات ­های مربوط پرداخته است.

در جلسات گذشته این کارگروه پیش­نویس لایحه «اصلاح ماده ۴۵ قانون توزیع عادلانه آب» در دستور کار قرار داشت و بررسی و بازنگری آن اتمام یافت.

نظر شما