شناسهٔ خبر: 34766348 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران مطرح شد؛

ولایت حضرت علی (ع) در همان روز بعثت تشریع شد

استاد دانشگاه و کارشناس تاریخ اسلام: ولایت امیرالمومنین حضرت علی (ع) در همان روز بعثت تشریع شد

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای محمدحسین رجبی دوانی در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران با تبریک دهه ولایت و امامت و عید سعید غدیر این سوال را مطرح کرد که آیا ولایت حضرت علی (ع) در ۱۸ ذیحجه و حدود ۷۰ روز مانده به رحلت پیامبر اکرم (ص) مطرح شده است یا قبل از آن هم سابقه دارد.

وی گفت: ولایت حضرت علی (ع) در روز بعثت پیامبر اکرم (ص) تشریع و تدبیر شده است.

رجبی دوانی افزود: وقتی پیامبر به مقام رفیع نبوت مبعوث شدند با خود اندیشیدند که آیا قریش دین مرا قبول می‌کند یا به مخالفت با من بر می‌خیزد، در آن هنگام پیام آرامش بخش وحی بر ایشان نازل شد و به ایشان، وعده و بشارت ولایت و امامت امیرالمومنین علی علیه السلام را به او داد و اینکه به زودی دین اسلام در جهان گسترش می‌یابد.

<div id="video-display-embed-code_3840874"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2501422/3840874?width=350&height=250"></script></div>

وی گفت: ولایت حضرت علی (ع) در همان روز بعثت تشریع شد.

این استاد تاریخ اسلام افزود: بر اساس نقل صحیح، حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها، پس از ایمان به دین اسلام نخستین کسی بود که در همان روز بعثت به ولایت امیر المومنین علی (ع) ایمان آورد.

رجبی دوانی گفت: وصی، جانشینی است که بلافاصله در جایگاه فردی می‌نشیند، اما خلیفه جانشینی است که می‌تواند با واسطه باشد.

وی افزود: پیامبر اکرم (ص) از همان ابتدا حضرت علی (ع) را وصی خود و خلیفه بلافاصله بعد از خود معرفی فرمودند.

رجبی دوانی گفت: هنگامی که در سال نهم هجرت پیامبر اکرم (ص) مجبور به لشگرکشی برای جنگ تبوک شد، امیرالمومنین علی (ع) برای نخستین و آخرین بار در آن غزوه حضور نداشت و حضرت علی (ع) به عنوان جانشین پیامبر اکرم (ص) در مدینه باقی می‌ماند تا مراقب توطئه منافقان باشد.

وی افزود: پیامبر اکرم (ص) پس از بازگشت از غزوه حدیث منزلت را درباره جایگاه والای حضرت علی (ع) بیان کرد و فرمودند «یا علی جایگاه تو نسبت به من مانند جایگاه هارون نسبت به حضرت موسی (ع) است».

این استاد تاریخ گفت: حضرت علی (ع) وصی و جانشین پیامبر اکرم (ص) و شریک در رسالت اوست.

رجبی دوانی افزود: طبق آیه قرآن کریم وقتی مثل حضرت علی (ع) نسبت به پیامبر (ص) مانند جایگاه هارون نسبت به پیامبر است پس حضرت علی (ع) جانشین پیامبر اکرم (ص) در امت اوست.

وی گفت: در روز عید غدیر تصور مردم از آن تجمع عظیم در پایان حجت الوداع این بود که پیامبر (ص) قصد دارند آخرین توصیه‌های دینی را برای مردم تبیین کنند، اما ولایت امیر المومنین را تبیین فرمودند و به همه دستور دادند که با حضرت علی (ع) بیعت کنید.

<div id="video-display-embed-code_3840875"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2501422/3840875?width=350&height=250"></script></div>

رجبی دوانی افزود: رسول خدا (ص) بیش از ۱۲۰ هزار فرد حاضر در غدیر خم را موظف کردند که همه سفیران غدیر باشند و پیام غدیر را به همه جا برسانند، اما متاسفانه با خیانتی که در سقیفه بنی ساعده روی داد، این مسیر منحرف شد.

وی گفت: ۲۵۰ سال ائمه اطهار علیهم السلام بین مردم حضور داشتند، اما مردم از برکت‌های بی پایان امامت و زعامت آنان محروم ماندند.

رجبی دوانی افزود: زیارت جامعه کبیره که جایگاه امامت و ولایت را به خوبی برای ما تشریح می‌کند و زیارت غدیریه که از زیارات حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام است از یادگار‌های بجا مانده از امام هادی (ع) است.

وی گفت: امروز به دروغ ازجانب برخی جریان‌ها امام حسن (ع) اهل سازش و امام حسین (ع) اهل مذاکره با دشمن معرفی و وانمود می‌شوند که البته با واکنش قاطع مقام معظم رهبری و علمای برجسته روبرو شد.

نظر شما