شناسهٔ خبر: 34766235 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

قطر نسبت به تجزیه یمن هشدار داد

تهران - ایرنا - وزیر خارجه قطر در پی افشای تحرکاتی مبنی بر دخالت عربستان و امارات در شکل گیری کودتای جدایی طلب ها در جنوب یمن و توطئه چینی و دخالت های ریاض و ابوظبی برای تجزیه این کشور، خواستار حفظ وحدت و یکپارچگی یمن شد.

صاحب‌خبر -

«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر در صفحه توئیتری خود نوشت: حوادث این روزهای یمن یک فاجعه انسانی تمام عیار است و ما با نهایت نگرانی حوادث این کشور و به ویژه تحولات عدن را دنبال می کنیم.

وی تاکید کرد که دوحه پیوسته بر اهمیت یکپارچگی در یمن و جلوگیری از گسست بافت اجتماعی آن تاکید می کند و همچنین از همه طرف ها می خواهد تا برای کم شدن از رنج ملت یمن، درگیری ها را متوقف کنند.

شورای انتقالی یمن (وابسته به امارات) که از هفته گذشته با نیروهای دولت مستعفی منصور هادی (مورد حمایت عربستان) در شهر عدن وارد درگیری مسلحانه شد با صدور بیانیه ای از اداره مستقل استان های جنوبی توسط این شورا خبر داد.

این شورا تاکید کرد که هدف نهایی آن، تشکیل دوباره کشور "یمن جنوبی" است.

در همین حال یک مقام نظامی یمنی در گفت وگو با شبکه الجزیره تاکید کرد که امارات و شورای انتقالی جنوب از قبل با یکدیگر کودتای نظامی و تسلط بر شهر عدن در جنوب یمن را طراحی کرده بودند و عربستان نیز قول داده بود تا با دخالت خود مانع از شکل گیری کودتا توسط عناصر جدایی طلب شود، اما در عمل هیچ اقدامی انجام نداد.  

این مقام افزود: عربستان چند روز قبل از نبرد شکل گرفته در عدن و با وجود اطلاع از آن، فرماندهان نظامی خود در جنوب یمن را به منظور دور نگه داشتن از صحنه جنگ، به حج فرستاد.

وی توضیح داد که  نیروهای نظامی سعودی در پایین قصر ریاست جمهوری در عدن بر اساس آنچه که از آنها خواسته شده بود، تماشاچی باقی ماندند.

بر اساس اعلام رسانه ها نیروهای موسوم به کمربند امنیتی که شاخه نظامی شورای انتقالی جنوب و تحت حمایت مستقیم امارات متحده عربی قرار دارند، موفق شدند طی هفته گذشته ابتدا مناطق نظامی، پادگان‌ها و مراکز حیاتی شهر عدن و پس از آن کاخ ریاست جمهوری را که در واقع مرکز حکومت منصور هادی به شمار می‌ رفت را تسخیر کنند.

ماجرا از آنجا آغاز شد که «هانی بن بریک» نایب رئیس شورای انتقالی جنوب یمن از نیروهای تحت امرش خواست، به کاخ  ریاست جمهوری "معاشیق" عدن که در کنترل نیروهای منصور هادی است، حمله کنند و کنترل آن را به دست گیرند.

«شورای انتقالی جنوب یمن» در سال ۲۰۱۷ پس از برکناری «عیدروس الزبیدی» استاندار عدن تشکیل شد.

امارات متحده عربی و عربستان سعودی پس از حمله فروردین ماه ۹۴ به یمن، هر یک کنترل بخش‌هایی از این کشور را در دست دارند و از مزدوران محلی برای عملیات علیه نیروهای یمنی استفاده می‌ کنند.

نظر شما