شناسهٔ خبر: 34765729 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

عید غدیر چه آداب و رسومی دارد؟

مردم در شهرهای مختلف با برگزاری آداب و رسوم خاص عید غدیر را جشن می‌گیرند.

صاحب‌خبر - به گزارش جهان نيوز، عید غدیر یکی از بزرگترین و مهم‌ترین اعیاد مسلمانان است. این عید بزرگ به همراه عید قربان اهمیت ویژه‌ای برای اقشار مختلف جامعه ایرانی دارد. مردم شهر‌های مختلف در روز عید غدیر آداب و رسوم خاصی دارند که از آن جمله می‌توان به ادای احترام به سادات و خانواده آنها اشاره کرد. خانواده‌های سادات نیز قبل از رسیدن این روز منازل خود را آماده پذیرایی از مهمانان می‌کنند.

آنها در روز عید غدیر به مهمانان خود هدایایی می‌دهند که تبرک به حساب می‌آید و مردم این هدایا را نزد خود نگه می دارند.

بنابراین گزارش، برگزاری جشن‌های عمومی و مراسم‌ ازدواج نیز از آداب و رسوم عید غدیر به حساب می‌آید. اقشار مختلف جامعه ما تلاش می‌کنند که در روز عید غدیر شادی‌های خودشان را به شکل‌های مختلف با دیگران تقسیم کنند البته برخی از مردم به زیارت اهل قبور و بقاع متبرکه می‌ روند.

مردم کشورمان در روز عید غدیر تلاش می‌کنند که زیباترین و تازه‌ترین لباس‌های خود را بر تن کنند و با این کار شادی درونی خود را در ظاهر هم نشان دهند.

مردم میناب در روز عید غدیر حجله ای را با نام حجله امام علی(ع) برپا می کنند و با برپایی آن در فاصله میدان ولایت تا مسجد امام، اقدام به برگزاری جشن و مولودی خوانی می کنند.
اهالی کیش نیز در روز عید غدیر به هم عیدی می دهند.منظور از عیدی دادن در این مراسم، رسمی است که در آن شرکت کنندگان دست های یکدیگر را به نحو خاصی می گیرند به طوری که انگشت شست خود را روی شست دیگر فشار می دهند و این دعا را می خوانند:«الحمد الله علی الکمال الدین، الحمدالله اتمام نعمه و رضی رب وولایت علی بن ابی طالب».

در پایان این مراسم بخشی موسوم به نثور برگزار می‌شود. در این بخش کسانی که بچه دار می شوند در خانواده نوزاد مقداری تنقلات و... با خود در یک سبد بزرگ به نام «جفیر» به حسینیه می آورند و روی سر نوزاد می ریزند و بچه های کوچک با سر و صدا تنقلات را از پایین جمع آوری می‌کنند. بخشی از این مراسم مربوط به نو عروسان است. مراسم نثور در روزهای ولادت حضرت محمد(ص) و حضرت علی(ع) و حضرت مهدی(ع) نیز انجام می‌شود.

 بستن عقد اخوت و برادری نیز مراسمی است که اهالی خراسان شمالی به مناسبت فرارسیدن عید غدیر برگزار می کنند.آنها در این روز به امید تحکیم هر چه بیشتر دوستی ها،پیمان برادری می بندند.

لازم به ذکر است؛ مولودی‌خوانی  یکی از آداب و رسوم رایج در روز عید غدیر خم است. مداحان و شاعران کشور در این روز تلاش می‌کنند با خواندن اشعار زیبا مردم را شاد کنند این اشعار معمولا در محافل شادی عمومی خوانده می‌شوند.

گفتنی است؛ برخی از مردم نیز در روز عید غدیر خم روزه می‌گیرند. بنابرآنچه در برخی از روایات و احادیث آمده است «روزه عید غدیر خم برابر است با روزه تمام عمر، اگر انسانی زندگی کند سپس تمام طول دنیا روزه گیرد برای او ثواب آن است؛ و روزه آن در نزد خدای بزرگ و بلند مرتبه در هر سال برابر است با صد حج تمتع و صد حج عمره قبول شده و آن عید بزرگ خداوند است.»

منبع:باشگاه خبرنگاران

نظر شما