شناسهٔ خبر: 34763786 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

وزیر نیرو: شاخص‌های توزیع مالی نیازمند بازنگری است

وزیر نیرو گفت: شاخص‌های توزیع و تقسیم مالی نیازمند بازنگری است و نمی‌توان نسخه یکسان را برای کل کشور در نظر گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از ایرنا، رضا اردکانیان پنجشنبه شب در جلسه بررسی مسائل صنعت آب و برق استان خراسان جنوبی که در پایان سفر یک روزه به این استان در محل استانداری برگزار شد افزود: همان طور که کشوری دارای شرایط اقلیمی متنوع داریم باید بپذیریم که نمی‌توانیم نسخه‌های یکسانی برای توزیع منابع ملی بپیچیم.

وی گفت: اگر مناطق مرزی ما اولویت خاص است و تثبیت جمعیتی در این مناطق مهم است باید در توزیع منابع، وزن کافی به این موضوع بدهیم.

وزیر نیرو بیان کرد: باید در توزیع منابعی که مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی دستور برداشت آنان را داده‌اند، شرایط خاص و ویژه برخی استان‌ها از جمله خراسان جنوبی را با ضریب بالاتری ببینیم.

وی گفت: مسئله مهم در خراسان جنوبی تامین آب شرب تعدادی زیادی از روستاهای این استان با تانکر است که امیدواریم به راه حل برسد و بخشی نیازمند اختصاص منابع ملی بیشتر است.

وی ادامه داد: بخشی هم نیازمند راهکارهای تکنیکی مناسب‌تری است، وظیفه ما تامین آب این روستاها با همکاری دستگاه‌های استانی است که باید این مسئله حل شود.

وزیر نیرو گفت: به واسطه کمیسیون مشترک فعالیت‌های اقتصادی و تجاری با افغانستان که وزارت نیرو عهده‌دار این مسئولیت است از این به بعد باید خراسان جنوبی جزو برخوردارترین استان‌های کشور باشد.

وی افزود: به واسطه سیستم اداری، گرفتار دو بیماری از جمله تمرکزگرایی شدید و بخشی عمل کردن شدید بین دستگاه‌ها شده‌ایم که هر کدام در هرکجا هستیم به ویژه در غیر مرکز پیگیری و فشار بیاوریم و برخی جاها بزرگنمایی‌های معقول و مشروعی در کاستی‌ها هم انجام دهیم تا حقوق مردم در مرکز به صورت مناسب‎تری استیفا شود.

وی عنوان کرد: اگر در خراسان جنوبی علیرغم تمام اقداماتی که انجام شده باز هم مشکل کم آبی داریم بنده هم معتقدم که باید این مشکل گفته و تکرار شود تا هم ما به آن بپردازیم.

اردکانیان با بیان اینکه باید مواظب باشیم تکرار روی نداشته‌ها ما را از داشته‌ها غافل نکند گفت: داشته‌های ما بالقوه است و نیاز دارد که این داشته‌ها به بالفعل تبدیل شود که در این خصوص یکی از داشته‌های بزرگ خراسان جنوبی هم مرزی با کشور افغانستان است.

وی ادامه داد: اگر در این خصوص برنامه‌ریزی جامع داشته باشیم یکی از غنی‌ترین ویترین‌های توسعه کشور، مرز خراسان جنوبی است.

وزیر نیرو درخصوص برداشت آب از نقاط مرزی گفت: حق آبی کشورها براساس عرف بین المللی را داریم و محترم است که برداشت می‌کنیم.

اردکانیان با بیان اینکه نباید پرداختن به سایر مسائل را به منزله وابسته کردن همسایگان به خودمان تلقی کنیم اضافه کرد: توسعه ما با کشورهای همسایه یک توسعه به هم وابسته است و مرزهای سیاسی نمی‎تواند در امر توسعه خط کشی کند.

وی افزود: همان گونه که ناامنی در کشورهای همسایه کشور ما را هم ناامن می‌کند به طور یقین توسعه نیافتن کشورهای همسایه هم ما را از توسعه یافتگی باز می‌دارد.

اردکانیان تاکید کرد: باید به فکر مراودات و عرضه و تقاضاهای وسیع با همسایگان باشیم که با توجه ظرفیت مرزی و منابع کشور همسایه و منابع خراسان جنوبی مسئله محرومیت تنها چیزی است که نباید به آن فکر کنیم.

وی گفت: ما آمادگی کامل داریم که در زمینه آب و برق در خراسان جنوبی هر نوع همکاری را داشته باشیم.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه شیرین سازی و طرح انتقال آب به خراسان جنوبی از دریای عمان در بستر طرح سازگاری با کم آبی این استان است اضافه کرد: سازگاری با کم آبی به این معنا نیست که دست روی دست بگذاریم، این طرح یعنی پذیرش اینکه ما در یک اقلیم خشک و نیمه خشک زندگی می‌کنیم و باید اقتضائات الگوی مناسب را رعایت کنیم.

وی اظهار داشت: به جد پیگیر پیشبرد دو طرح از جمله انتقال آب از دریای عمان و طرح سازگاری با اقلیم برای کم آبی خراسان جنوبی هستیم.

وی گفت: اگر ما به دنبال هدفمندی یارانه‌ها در کشور هستیم نه یارانه‌های پرداختی دولت باید بخشی از هدفمندی یارانه‌ها را به تثبیت جمعیت در مناطق مرزی اختصاص دهیم.

اردکانیان گفت: در استان‌هایی از جمله خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان تامین آب حق مسلم مردم است و در این استان‌ها با پراکندگی بالا تامین آب می‌خواهد به صورت سنتی و روتین ادامه داده شود در حالی که ۱۴۸ روستای بالای ۲۰ خانوار خراسان جنوبی در وضعیت قرمز قرار دارند.

 وی افزود: ما نیازمند نگاه جدید و بررسی مجدد راهکارها هستیم تا خروجی آن حل مشکل کم آبی مردم باشد، باید راهکارها به گونه ای باشد همان طور که جمهوری اسلامی ایران در زمینه برق ۱۰۰ درصد زیرپوشش است در زمینه آب نیز مشکلی نداشته باشیم.

 وزیر نیرو با تاکید بر اینکه باید بحث تعرفه گرمسیری و ضریب آب‌ها را اصلاح کنیم بیان کرد: باید اصل را بر تبعیض عمل نکردن بگذاریم و اگر یک نقطه‌ای با نقطه دیگر هم دما است نباید تعرفه‌ها متفاوت باشد در بخش آب هم نباید شرکت‌های آب و فاضلاب به خاطر برخی ضرایب زیان ده باشند.

وی گفت: تامین منابع مالی برای طرح‌های مقابله با کم آبی موضوع جالبی بود و سازگاری با کم آبی به این معنا نیست که ما ردیف‌های اعتباری جدید به استان‌ها بدهیم اما در برخی مواقع برای اجرای برخی طرح‌ها نیازهایی که نیاز است در مورد آن فکر شود.

وی با اشاره به اینکه براساس گزارش نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس ۴۰ معدن منطقه شاهکوه نهبندان مشکل برق دارد اضافه کرد: اگر در خراسان جنوبی در می‌خواهد روی پاشنه صحیح خودش بچرخد نباید صنعت و معدن به هیچ وجه مشکل برق داشته باشند و این مشکل را باید به جد دنبال کنیم.

اردکانیان بیان کرد: درخصوص تامین آب مورد نیاز صنعت و معدن نیز سرمایه گذاری صنایع در زمینه تصفیه خانه‌های فاضلاب راهگشاست و در بلندمدت نیز استفاده از آب دریا می‌تواند راه حل باشد.

 وی با بیان اینکه امسال در بند ب تبصره هشت قانون بودجه یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منابع مالی برای زیرساخت‌های مسکن مهر پیش بینی شده است گفت: اگر قانونگذار این مقدار اعتبار را برای زیرساخت‌ها در نظر گرفته باید از محل این منابع تامین زیرساخت‌های آب و برق انجام شود.

وزیر نیرو افزود: برخی گزارش دادند که برخی همکاران در وزارت راه و شهرسازی نظرشان این است که وزارت نیرو خودش در زمین تامین آب و برق مساکن مهر کاری بکند و ما صراحتا اعلام می‌کنیم که هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم ولی حاضریم انعطلاف پذیری بیشتری را داشته باشیم.

وزیر نیرو روز پنجشنبه برای افتتاح و آغاز عملیات اجرایی چند طرح آب و برق خراسان جنوبی وارد این استان در شهرستان طبس شد.

بازدید از نیروگاه زغال‌سوز در حال ساخت همزمان با آغاز عملیات اجرایی طرح آبرسانی از برنامه‌های سفر اردکانیان به این شهرستان بود.

وزیر نیرو در ادامه سفر یک روزه به خراسان جنوبی از طرح‌های آب و برق این استان در شهرستان‌های بیرجند و سربیشه نیز بازدید و چند طرح را افتتاح و کلنگ‌زنی کرد.

افتتاح طرح آبرسانی به ۲۰ روستای خراسان جنوبی و ۱۶۵ طرح برق‌رسانی شهری و روستایی از جمله این طرح‌ها بود. 

وی با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی دیدار و در نشست جمع‌بندی با حضور مسئولان و مدیران صنعت آب و برق استان هم شرکت کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما