شناسهٔ خبر: 34761375 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تخصیص آب از دریای عمان برای خراسان جنوبی انجام می‌شود

تخصیص آب از دریای عمان برای خراسان جنوبی را هفته آینده انجام خواهیم داد که کف آن ۶۰ میلیون مترمکعب و سقف آن ۱۱۰ میلیون مترمکعب است

صاحب‌خبر -

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، آیت الله عبادی نماینده، ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: شماربسیاری از روستا‌های خراسان جنوبی با تانکر آبرسانی می‌شوند و مردم حتی اندازه یک فنجان آب برای استفاده ندارند.

وی از وزیر نیرو خواست با سر زدن به این مناطق پای صحبت‌ها و درد و دل این افراد بنشیند.

نماینده، ولی فقیه در خراسان جنوبی همچنین افزود: اهمیت وزارت نیرو بر هیچ کس پوشیده نیست و این وزارتخانه نقش مهمی در اقتصاد و تمام فعالیت‌ها دارد.

اردکانیان وزیر نیرو هم در این دیدار گفت: در ۲۱ ماه گذشته جلسات متعددی با استاندار و نمایندگان مردم خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی داشتیم و خوشبختانه وزارت نیرو در حال حاضر با وجود تحریم‌های سنگین در بحث طرح‌های عمرانی و با اجازه رهبر معظم انقلاب برای برداشت از صندوق توسعه ملی برای اجرای این طرح‌ها مشکلی نداشتیم و وضعیت مطلوبی داریم.

او افزود: در حال حاضر هزار و ۳۶۰ طرح با اعتبار ۸ هزار میلیارد تومان در دست اجرا داریم که ۴۰ درصد پیشرفت داشته است که برخی از آن‌ها تا پایان سال، برخی تا پایان دولت دوازدهم و یا بعد از آن به اتمام می‌رسد.

اردکانیان گفت: در خراسان جنوبی نیز طرح‌های مهمی از جمله کارخانه زغال سوز طبس، آبرسانی به روستاها، بهره برداری از نیروگاه ۷ مگاواتی سربیشه و عملیات اجرایی آب رسانی به طبس و بیرجند را داشته ایم.

وزیر نیرو گفت: با اجرای این طرح‌ها و فعال کردن نیروگاه طبس شاهد اشتغال پایدار و پیشرفت خراسان جنوبی در آینده نزدیک خواهیم بود.

اردکانیان با اشاره به تامین آب خراسان جنوبی در بلند مدت گفت: مطالعات طرح‌های سازگاری با کم آبی و پیروی از الگوی مصرف مناسب آب در بخش‌های مختلف از جمله صنعتی و کشاورزی را در دستور کار داریم که مستلزم همکاری بین دستگاه هاست و در خراسان جنوبی استاندار پیگیر این موضوع است.

وی راه حل دوم تامین آب خراسان جنوبی برای بلندمدت را انتقال آب از دریا عنوان کرد و گفت: مطالعات این طرح به ثمر رسیده و وزارت نیرو تا هفته آینده طرح انتقال آب از دریا را انجام می‌دهد.

وزیر نیرو افزود: وزارت نیرو در آینده نزدیک همکاری‌های بیشتری را با اخراسان جنوبی در بحث اقتصادی و عرصه‌های تجاری بین ایران و افغانستان خواهد داشت.

استاندار خراسان جنوبی هم گفت: به علت کاهش نزولات آسمانی، کاهش منابع آبی و افزایش دمای هوا در سالیان اخیر با کم آبی مواجه شدیم و بیشترین مصرف آب استان در بخش کشاورزی بوده که اشتغال کمتری را نیز داشته است.

معتمدیان افزود: با پیگیری‌هایی که با وزارت نیرو داشتیم درصدد تصویب سند سازگاری کم آبی هستیم که مهم‌ترین بخش آن مدیریت منابع موجود آب است و امیدواریم شاهد تحول در مصارف فعلی آب باشیم.

انتهای پیام/ک

روستا‌های بدون آب خراسان جنوبی نیازمند توجه بیشتر مسئولان

نظر شما