شناسهٔ خبر: 34759994 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

وزیر بهداشت:

تأمین بیش از 97 درصد از نیازهای دارویی کشور در داخل/ حوزه بهداشت و درمان دستاوردهای چشمگیری داشته است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 55 هزار دانشجوی پزشکی مشغول تحصیل در دانشگاه‌ها هستند که سالانه 7 هزار نفر آنان فارغ‌التحصیل می‌شوند.

صاحب‌خبر -

سعید نمکی وزیر بهداشت عصر امروز در فرمانداری محلات گفت: یکی از بال های پرواز ما در حوزه بهداشت و درمان اصحاب رسانه هستند که با روحیه خستگی ناپذیری همیشه در صحنه هستند.

نمکی با اشاره به اینکه در سال های پس از انقلاب دستاوردهای بزرگی به خصوص در عرصه سلامت داشته ایم، اظهار کرد: قبل از انقلاب از هر هزار خانم باردار ۲۵۰ نفر از آنها بر اثر عوارض بارداری جانشان را از دست می دادند‌، تعداد کل مراکز درمانی ۱۰۱۵ و ۱۴ هزار پزشک که عمدتا خارجی و هندی بودند داشتیم که امروز ما تنها ۱۸ هزار خانه بهداشت در روستاها داریم که به طور ۱۰۰ درصد پوشش واکسیناسیون را انجام می دهند.

وی اضافه کرد: همچنین بیش از ۱۴۰ هزار طبیب متخصص و عمومی که ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز کشور را خودمان تهیه می کنیم و تنها ۳ درصد واردات داریم که این هم به زودی حل خواهیم کرد و به طور کامل خودکفا خواهیم شد.

وزیر بهداشت ادامه داد: از ۸ دانشگاه علوم پزشکی قبل از انقلاب امروز به ۶۶ دانشگاه مرکزی علوم پزشکی با بیش از ۶۶ هزار دانشجو رسیدیم و امروز به دورانی رسیده ایم که همه چیز متفاوت است.

وی اظهار کرد: در طرح تحول سلامت توانستیم پرداختی های بیمار را بسیار کمتر کنیم و برای ماندگاری پزشکان در مناطق محروم گام های بسیار چشمگیری برداریم، همچنین توجهی ویژه به بیماران خاص داشتیم و زیر ساخت های نظام سلامت کشور را تا حد قابل توجهی توسعه دادیم.

نمکی یادآور شد: در کنار دستاوردهای چشمگیر چالش های قابل توجهی نیز داریم که گرفتاری در بیماری های غیرواگیر از مهمترین آنهاست که هزینه های سنگینی را بر دوش وزارت بهداشت گذاشته که علاوه بر هزینه های سنگین اقدامات وزارت بهداشت به تنهایی در این حوزه موثر نیست.

وزیر بهداشت بیان کرد: ما نیازمند همکاری جدی بین بخشی داریم و اگر در بخش هایی مراقبت نکنیم تمام سرمایه ها را از بین می بریم.

وی ادامه داد: متآسفانه در سال ۹۶، ۳۸۰ هزار مرگ داشتیم که ۳۱۳ هزار آن مربوط به بیماری های غیر واگیر، ۱۰۰ هزار فشار خون و ۲۵ هزار بیماری های عفونی که خیلی از آنها نوظهور هستند و این آمار نشان دهنده یک چالش عظیم در بیماری های غیر واگیر است که باید قابل توجه باشد.

نمکی افزود: در وزارت بهداشت و درمان اداره ای تحت عنوان مبارزه با بیماری های غیر واگیر احداث کردیم که اقدامات قابل توجهی انجام داده است که باید استمرار داشته باشد.

وزیر بهداشت بیان کرد: موضوع بیماری های روحی و روانی از دیگر اولویت های این وزارتخانه است که نیازمند توجه جدی تر دارد.

وی ادامه داد: در طرح بسیج ملی کنترل فشار خون که شهر محلات بسیار در آن خوش درخشید و در مهرماه سالجاری تقدیری از پیشتازان این عرصه خواهیم داشت نتایج و دستاوردهای خوبی به دست آوردیم.

نمکی اضافه کرد: در این طرح ۴۰ درصد از افرادی دارای فشار خون تا زمان عارضه از فشار خون خود اطلاع نداشتند که بسیاری از آنها هم در سن مولد و جوانی هستند که به شدت نگران کننده است.

وزیر بهداشت بیان کرد: در سیل نوروز ما تنها ۷۵ کشته داشتیم و این مردم ایران را خیلی ناراحت کرده بود ولی ۱۰۰ هزار مرگ بر اثر عارضه فشار خون و بیماری های ناشی از آن در سال بسیار غم انگیز تر است.

نمکی با اشاره به اینکه در مرحله دوم طرح تحول سلامت بحث پیشگیری از بیماری های ناشی از عوارض فشار خون را دنبال خواهیم کرد گفت: امیدواریم بتوانیم از نیروهای مولد کشور بهتر و مفیدتر استفاده کنیم که نیاز است در این راه همه کمک کنند.

وی با تاکید بر اینکه طرح بسیج فشار خون دستاوردهای بسیار بزرگی را به همراه داشت افزود: در این طرح توانستیم بیش از ۳۰ میلیون نفر فشارخون آنها را مورد ارزیابی قرار دهیم و بیش از ۱۰ میلیون نفر را شناسایی کردیم که در مرحله قبل از فشار خون بودند و می توان با یک آزمایش ساده و رژیم غذایی از ورود به بیماری های همچون سکته و نارسایی قلبی جلوگیری کرد و این طرح باید استمرار داشته باشد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه پرونده الکترونیک سلامت را در وزارتخانه ریل گذاری کرده ایم، گفت: اقدامات ما در حوزه بهداشت و درمان باید به گونه ای باشد که مردم  دیگر نیاز به تخت بیمارستان نداشته باشند.

نمکی با اشاره به اینکه استان مرکزی قابلیت های فراوانی همچون خیرین دلسوز دارد که این پتانسیل ارزشمندی است که در سایر استان ها وجود ندارد گفت: استان مرکزی با توجه به نزدیکی مرکز کشور در عین برخورداری محرومیت های جدی نیز دارد که باید به آنها رسیدگی شود.

وی خاطرنشان کرد: شهرستان دلیجان که در شاهراه اصلی کشور است و محلات با وجود پتانسیل های عظیم گردشگری نیازمندی های جدی در حوزه بهداشت و سلامت دارند.

انتهای پیام/

نظر شما