شناسهٔ خبر: 34758748 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

نفتکش ایرانی آزاد شد

دیوان عالی جبل الطارق حکم به آزادی فوری نفتکش ایرانی داد.

صاحب‌خبر -

حکم  آزادی فوری نفتکش ایرانیبه گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان،دیوان عالی جبل الطارق حکم به آزادی فوری نفتکش ایرانی داد.

برخی منابع از آزادی نفتکش «گریس ۱» خبر دادند، هرچند هنوز مقام‌های جبل طارق این خبر را تایید نکرده‌اند.

یک مقام رسمی جبل الطارق گفته بود که واشنگتن خواستار توقیف و مصادره نفتکش ایرانی «گریس ۱» به نفع آمریکاست.

این در حالی است که رسانه‌های محلی در جبل الطارق اعلام کردند هیچ درخواستی از طرف آمریکا در دادگاه این منطقه درباره نفتکش ایرانی وجود ندارد.

حمید بعیدی‌نژاد، سفیر کشورمان در انگلیس در واکنش به آزادی نفت کش ایرانی در توییتی نوشت:«لحظاتی پیش با تصمیم مقامات جبل الطارق و تایید دادگاه، نفتکش حامل نفت ایران از توقیف غیرقانونی آزاد گردید. کشورمان در تمامی۴۰ روز گذشته با مشارکت نهاد‌های ذیربط داخلی تحت مدیریت وزارت خارجه گفتگو‌های مستمری در سطح سیاسی، حقوقی و فنی با طرف انگلیسی برای رفع این اقدام غیرقانونی انجام داد.

آمریکا با تلاش‌های مذبوحانه آخرین لحظه خود قصد داشت مانع رفع توقیف نفتکش شود که با شکست تحقیرآمیزی مواجه شد. با تلاش‌های روز‌های گذشته تمام مقدمات و تمهیدات فنی لازم برای حرکت نفتکش به دریای آزاد نیز تامین شده است و کشتی بزودی منطقه جبل‌الطارق را ترک خواهد کرد.»

بعیدی‌نژاد درخصوص مطالب منتشرشده مبنی‌بر تعهدنامه کتبی ایران به دادگاه عالی جبل‌الطارق گفت:بحث هیچ تعهد و ضمانتی نیست.از همان ابتدا نیز اعلام کرده بودیم که مقصد این نفتکش سوریه نبوده است.اگر مقصد نفتکش هم سوریه می‌بود، هیچ اقدام خلاف حقوق بین‌الملل ازسوی ایران صورت نگرفته بود و برعکس اقدام انگلیسی‌ها در توقیق نفتکش حامل نفت ایران دقیقا نقض حقوق بین‌الملل بود.

نفتکش «گریس ۱» ماه گذشته طی یک عملیات نیروی دریایی رویال انگلیس در خارج از جبل الطارق توقیف شد. این کشتی ایرانی به دلیل نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا در خصوص حمل محموله‌های نفتی به سوریه توقیف شد که در پی آن تنش‌های بین المللی در خلیج فارس شدت یافت.

در همین حال دولت محلی جبل الطارق روز پنج شنبه اعلام کرد ناخدای نفتکش ایرانی و ۳ تن از کادر این نفتکش را آزاد کرده است.

 

 

انتهای پیام/

نظر شما